Ustawa o płacy minimalnej w Niemczech: nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale trzeba się przygotować
Nowa ustawa o płacy minimalnej w Niemczech – ten temat nadal budzi wiele kontrowersji. Branża transportowa ma wątpliwości, na ile przepisy będą dotykały kierowców wykonujących przewozy na terytorium Niemiec.
– Wprowadzenie płacy minimalnej w Niemczech z pewnością będzie miało wpływ na branżę transportową w Polsce i wypracowany wcześniej system wynagradzania pracowników. Nowe przepisy nie obejmą jednak z automatu wszystkich kierowców wykonujących tranzyt czy kabotaż na terenie Niemiec – mówi Jan Brachmann, prezes Seifert Polska.
Pojawiły się dwie interpretacje przepisów. Według jednej z nich firmy transportowe realizujące przewozy transportowe lub kabotażowe na terytorium Niemiec powinny dostosować się do nowej ustawy i wypłacać kierowcom płacę minimalną określoną w MiLoG za każdą godzinę pobytu pracownika za naszą zachodnią granicą. Co istotne, odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów spoczywa nie tylko na pracodawcy, ale i zleceniodawcy przewoźnika. Istnieje więc obawa, że jeśli polskie firmy nie zdecydują się na podpisanie wymaganego oświadczenia dotyczącego płacy minimalnej – stracą część zleceń.
Druga interpretacja wskazuje na to, że pracownicy polskich przedsiębiorstw wcale nie są delegowani do pracy w Niemczech, a odbywają raczej podróż służbową zgodnie z przepisami ustawy o czasie pracy kierowcy – w związku z tym nowa ustawa o płacy minimalnej ich nie dotyczy. Rząd niemiecki nie zajął jednak do tej pory jednoznacznego stanowiska w tej sprawie.
– Polscy kierowcy, wykonujący swoją pracę w Niemczech, nie zawsze mogą być sklasyfikowani jako “pracownicy delegowani”. Jeżeli pracują na polskiej licencji i wykonują przewóz pojazdem zarejestrowanym w Polsce, ustawa o płacy minimalnej nie będzie ich obowiązywać – podkreśla Brachmann.
Polskie przedsiębiorstwa transportowe już zapowiadają, że w przypadku niekorzystnego dla nich dookreślenia przepisów sprawa znajdzie rozstrzygnięcie przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości – jako naruszające swobodę świadczenia usług na terenie UE.
Przeważają opinie, że firmy realizujące przewozy na terenie Niemiec sporadycznie oraz wykonujące przewozy kabotażowe nie muszą obawiać się, że zmiana przepisów wpłynie na ich pracę. Jeśli jednak przedsiębiorstwo działa głównie na rynku niemieckim, powinno „trzymać rękę na pulsie”.
Jak podsumowuje ZMPD, na chwilę obecną nie ma potwierdzenia, że nowa ustawa o płacy minimalnej nie będzie dotyczyła również polskiej branży, dlatego też należy odpowiednio przygotować się do niemieckich wymogów. Potrzebne będą:
1.Wymóg powiadamiania
Wszyscy zagraniczni operatorzy transportu są zobowiązani powiadamiać Bundesfinanzdirektion West w Kolonii (nr faksu +49 (0) 221 964 870 ) przed rozpoczęciem operacji transportowej na terytorium Niemiec. W formularzu powiadomienia znajduje się zobowiązanie pracodawcy do:
- postrzegania postanowień ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz
- przechowywania wymaganej dokumentacji oraz dostarczenia jej w jęz. niemieckim na żądanie niemieckich władz celnych do kontroli.
Powiadomienie dla pracowników mobilnych musi być przedstawione pisemnie w języku niemieckim.
Uwaga! Nie ma wymogu powiadamiania niemieckiej administracji celnej o zmianach w zaplanowanych operacjach transportowych, jeżeli pierwsze powiadomienie zostało wysłane.
2. Obowiązek ewidencjonowania
Pracodawca musi rejestrować rozpoczęcie i zakończenie operacji transportowej oraz liczbę godzin przepracowanych na terytorium Niemiec najpóźniej w ciągu 7 dni po wykonaniu operacji transportowej.
3.Obowiązek przechowywania dokumentacji
Dokumentacja, o której mowa w punkcie 2, musi być przechowywana przez co najmniej 2 lata na terytorium Niemiec lub na terytorium innego kraju. Niedopełnienie powyższych obowiązków może być uznane za wykroczenie i skutkować nałożeniem grzywny na pracodawcę do 30 000 euro.
Uwaga! Mając na uwadze, że zgodnie z przepisami niemieckiej ustawy zleceniodawca (np. spedytor) jest współodpowiedzialny za to komu zleca wykonanie usługi transportowej, może żądać, aby przewoźnik drogowy złożył – niezależnie od powiadomienia przesłanego administracji celnej – odrębnego oświadczenie o stosowaniu postanowień ustawy o płacy minimalnej. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że firmy niemieckie przekazują polskim przedsiębiorcom do podpisu następujący dokument:
- Deklaracja o spełnianiu przez przedsiębiorcę zagranicznego wymogów wynikających z ustawy o pracy minimalnej albo
- Umowę o zachowaniu postanowień ustawy o płacy minimalnej.
***
Na podstawie: blog Adwokat w transporcie, Bankier.pl. Źródło wymogów: ZMPD
Wzór formularza w jęz. niemieckim oraz jego tłumaczenie na język polski znajdziemy na stronie ZMPD.
***
O nowej ustawie dotyczącej płacy minimalnej w Niemczech pisaliśmy również w artykułach:
Płaca minimalna w Niemczech będzie dotyczyć także polskich kierowców?
Płaca minimalna w Niemczech również dla polskich kierowców? Kolejne ustalenia
Co nowego w temacie płacy minimalnej w Niemczech? Kontrole od lutego
Nowe przepisy o płacy minimalnej a kabotaż w Niemczech
Komentarze
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.