Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Tarcza Antykryzysowa ma ochronić polskie firmy. Sprawdź, na co może liczyć branża transportowa

koronawirus-morawiecki

Najważniejsza jest płynność finansowa i bezpieczeństwo pracowników – temu ma służyć Tarcza Antykryzysowa, którą rząd przygotował jako lekarstwo w związku z epidemią koronawirusa. Program ten zawiera rozwiązania dla: pracowników, mikro, małych, średnich i dużych firm. Dzięki niemu każdy przedsiębiorca będzie mógł np. przesunąć w czasie opłatę składek czy podatków bez dodatkowych opłat prolongacyjnych. 

Na tarczę antykryzysową składa się pięć filarów:

  • Bezpieczeństwo Pracowników – o wartości 30 mld zł;
  • Finansowanie Przedsiębiorstw – 74,2 mld zł;
  • Ochrona Zdrowia – 7,5 mld zł;
  • Wzmocnienie Systemu Finansowego – 70,3 mld zł;
  • Program Inwestycji Publicznych – 30 mld zł.

*

– Prezentujemy odważny i rozważny plan, który ma zapobiec utracie miejsc pracy, bankructwom, zamykaniu zakładów pracy, zmniejszaniu obrotów i przychodów firm. Ten program to tarcza, koło ratunkowe, jeden z najbardziej kompleksowych pakietów pomocowych w Europie. To program gospodarczy na kolejne miesiące. Proponujemy instrumenty, które mają amortyzować negatywny wpływ koronawirusa na gospodarkę, a przede wszystkim na ludzi – zaznacza premier Mateusz Morawiecki.

Zwraca też uwagę: – Jako jedni z pierwszych w Europie zaproponowaliśmy tak kompleksowy pakiet odpowiedzi na koronawirusa. Chcemy przekładać nasze działania na gospodarkę i wierzę, że przez lepszą ochronę zdrowia Polacy będą mogli szybciej wrócić do pracy i czuć się bezpieczni.

– Polska zrobi wszystko, żeby pomóc pracownikom i pracodawcom i nie zawahamy się użyć naszego budżetu, żeby państwo przetrwało tę epidemię w najlepszy możliwy sposób – deklaruje.

Jak podała minister Jadwiga Emilewicz, całkowita wartość Pakietu szacowana jest na 212 mld zł, czyli blisko 10% PKB.

– Od kilku tygodni jesteśmy w stałym kontakcie z każdą branżą, pakiet dotyczy każdego przedsiębiorcy i pracownika, bez względu na to, jak dużą działalność prowadzi – mówi minister Emilewicz.

*

Najważniejsze założenia Tarczy Antykryzysowej to m.in.:

  • 500 000 mikrofirm, które zatrudniają do 9 pracowników, będzie mogło skorzystać z pożyczek w wysokości 5 tys. zł.
  • Dopłaty BGK do odsetek kredytów – z Funduszu Dopłat do odsetek od kredytów w kwocie 500 mln zł dla sektora przedsiębiorstw .
  • Firmy transportowe dostaną wsparcie ARP na refinansowanie umów leasingowych.
    Państwo dołoży się do pensji pracowników firm w postoju. Firmom w postoju państwo pokryje blisko połowę wynagrodzeń i składki ZUS.
  • Rodzicom, którzy opiekują się dziećmi do 8. roku życia, wydłużymy prawo do zasiłku opiekuńczego.
  • Zatrudnieni na umowach cywilno-prawnych będą mogli skorzystać ze świadczenia miesięcznego w kwocie około 2 tys. zł. brutto.
  • Firmy w kłopotach otrzymają wsparcie w utrzymaniu pracowników – państwo sfinansuje 40% ich płacy.
  • Przedsiębiorstwa dostaną pomoc z BGK w postaci dopłat do odsetek do kredytu.
  • Odroczenie danin publicznych – PIT, CIT, VAT, składek na ZUS – bez opłat i odsetek.
  • Przedłużenie do końca maja terminu na złożenie deklaracji podatkowej PIT.
  • Przesunięcie płatności za media.
  • Wydłużenie wiz pobytowych i zezwoleń na pobyt czasowy cudzoziemców.

*

Jak to będzie wyglądało w praktyce? Z czego będą mogli skorzystać przedsiębiorcy?

Mała firma np. restauracja:

  • Pożyczka 5 000 zł dla mikrofirm ( z możliwością umorzenia)
  • Odroczenie lub rozłożenie na raty składek ZUS
  • Odroczenie płatności podatków PIT, CIT, VAT bez dodatkowych opłat
  • Przedłużenie bankowych kredytów obrotowych
  • Możliwość świadczenia usług na dowóz
  • Dofinansowanie przez państwo 40% płacy pracownika przy spadku obrotów firmy
  • Wakacje kredytowe
  • Ochrona konsumentów w zakresie nadmiernego wzrostu cen i innych nieuczciwych praktyk
  • Przesunięcie płatności za media
  • Uelastycznienie przepisów rynku pracy
  • Prolongata ważności udzielonych pozwoleń na pracę dla obcokrajowców

*

Średnia firma np. palarnia kawy:

  • Współfinansowanie przez państwo postojowego
  • Rozszerzenie programu gwarancji de minimis BGK dla MŚP
  • Możliwość uzyskania przez firmy średnie i duże z funduszu PFR Inwestycje podwyższenia kapitału lub finansowania w postaci obligacji – łącznie o wartości 6 mld zł
  • Ubezpieczenia obrotu handlowego KUKE
  • Dopłaty BGK do odsetek kredytów. Wykorzystanie mechanizmu klęskowego i stworzenie Fundusz Dopłat do odsetek od kredytów w kwocie 500 mln zł dla sektora przedsiębiorstw
  • Dofinansowanie przez państwo 40% płacy pracownika przy spadku obrotów firmy
  • Ochrona konsumentów w zakresie nadmiernego wzrostu cen i innych nieuczciwych praktyk
  • Przesunięcie płatności za media
  • Prolongata ważności udzielonych pozwoleń na pracę dla obcokrajowców

*

Firma transportowa:

  • Firma w problemach finansowych będzie miała możliwość refinansowania obecnych umów leasingowych wraz z wakacjami kredytowymi, polegającymi na odsunięciu czasowym płatności rat leasingowych
  • Rozliczenie całej tegorocznej straty w przyszłym roku – branże szczególnie dotknięte kryzysem makroekonomicznym (np. transport, turystyka), w sytuacji spadku przychodów firmy o 50% w 2020 r. – w stosunku do 2019 r. – zyskają prawo obniżenia dochodu do opodatkowania o wysokość straty w 2020 r. poprzez korektę CIT za 2019 r. do limitu 5 mln zł.
  • Ochrona konsumentów w zakresie nadmiernego wzrostu cen i innych nieuczciwych praktyk
  • Przesunięcie płatności za media
  • Wyłączenie okresu oczekiwania na granicy z czasu pracy kierowców samochodów ciężarowych
  • Wakacje kredytowe
  • Wakacje od obowiązków administracyjnych
  • Dofinansowanie zatrudnienia przez państwo
    Finansowanie postojowego
  • Czasowe przywrócenie zaopatrzenia sklepów i handlu w niedzielę
  • Prolongata ważności udzielonych pozwoleń na pracę dla obcokrajowców

*

Źródło: gov.pl, oprac.: Redakcja

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0