Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Strajk przewoźników już w piątek! Polski i europejski transport stanie na jeden dzień

strajk-przewoznikow

Polscy transportowcy nie zgadzają się na wprowadzenie Pakietu Mobilności. Ich zdaniem powstrzymać polityków może tylko ostry sprzeciw. Już w piątek 28 czerwca odbędzie się strajk właścicieli firm transportowych, spedytorów i kierowców ciężarówek. Strajk przewoźników: czego możemy się spodziewać?

Strajk początkowo zaplanowano jako inicjatywę ogólnopolską, jednak swoje poparcie wyraziły inne kraje europejskie, które nie zgadzają się na działania protekcjonistyczne. Dotyczy to głównie branży Europy Środkowo-Wschodniej.

– Strajk nie będzie skierowany przeciwko komukolwiek, nie ma także na celu utrudnianie funkcjonowania innym i dlatego nie będzie polegał na blokowaniu dróg czy innych tego typu działaniach – informują organizatorzy.

Celem akcji jest uświadomienie – politykom, społeczeństwu – jak ogromne znaczenie dla gospodarki ma transport oraz czym grozi zachwianie zasad jego funkcjonowania. – Dlatego będzie polegał jedynie na powstrzymaniu się w tym dniu od jakichkolwiek operacji związanych z wykonywaniem przewozów. W tym dniu absolutnie wszystkie firmy transportowe nie będą podejmowały ładunków i ich rozładowywały, nie będą przyjmowały zleceń na przewozy, informowały o położeniu pojazdów, kontaktowały się z klientami, a także tankowały pojazdów – mówią organizatorzy.

Czemu ma służyć taka forma protestu? Przewoźnicy, spedytorzy i kierowcy poprzez zatrzymanie europejskiego transportu na jeden dzień chcą skłonić decydentów do przemyśleń, czym, jakimi konsekwencjami grozi upadek branży w przypadku wprowadzenia nieprzychylnych, bezzasadnych i często wręcz absurdalnych przepisów.

Dlaczego strajk przewoźników, kierowców i spedytorów nie zakłada blokowania dróg i tworzenia korków? Zdaniem organizatorów branży nie stać na blokady. Ponadto nie chcą, aby protest był negatywnie odbierany przez innych. Z drugiej strony oczywiście dążą do tego, aby ich działania nie przeszły niezauważone.

Według zapowiedzi organizatorów udział w strajku zadeklarowało ponad 7 tys. spedytorów i 90 proc. z 11 tys. ankietowanych kierowców.

Strajk przewoźników – postulaty

1. Zniesienie jakichkolwiek administracyjnych limitów ilości operacji transportowych wewnątrz EU. Niech steruje tym po prostu wolny rynek zgodnie z ideą powstania EU. Nie oznacza to jednak dowolności w systemie pracy kierowcy, który musi uwzględniać prawo kierowcy do odpoczynku oraz powrotu do domu co określony czas np co 4 czy 6 tygodni.

2. Zniesienie obowiązku tworzenia dokumentacji pracowniczej w języku kraju, w którym wykonywany jest transport i wydanie zakazu nakładania obowiązku tworzenia takiej dokumentacji, powoływania przedstawicieli itd.

3. Objęcie transportu międzynarodowego i kabotaży jednolitym podatkiem VAT odprowadzanym do kraju, w którym zakończono transport lub na rachunek EU.

4. Ujednolicenie w całej EU w jednym akcie prawnym wszelkich zasad przeprowadzania operacji transportowych i zakaz stawiania dodatkowych wymogów w jakiejkolwiek formie przez poszczególne państwa członkowskie.

5. Powstanie jednolitego ogólnoeuropejskiego funduszu emerytalnego dla kierowców międzynarodowych i objęcie ich jednolitymi w całej EU zasadami wynagradzania.

6. Uproszczenie systemu rozliczenia czasu pracy kierowców.

7. Wprowadzenie zakazu terminów płatności za transport dłuższych niż 30 dni.

8. Obowiązkowa implementacja przez wszystkie kraje EU przepisów o elektronicznym liście przewozowym.

9. Uaktualnienie Konwencji CMR poprzez dostosowanie jej do technologii XXI wieku oraz zobowiązanie wszystkich krajów EU do ujednolicenia przepisów prawa przewozowego.

10. Wprowadzenie jednolitej w całej EU stawki minimalnej za pracę na stanowisku kierowcy.

11. Wycofanie się z projektu prowadzenia tachografów dla pojazdów do 3.500kg DMC i zakaz wprowadzenia takiego wymogu przez Państwa członkowskie.

12. Wprowadzenie obowiązku ubezpieczenia spedycji od bankructwa

strajk-przewoznikow

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

przeladowane_19.07_2

Busiki wciąż przeciążone

Na 15 skontrolowanych przez łódzką Inspekcję Transportu Drogowego pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony, aż 8 było przeciążonych.

2019-07-22
0
wazenie_Lublin_2

Zważyli i sprawdzili ponad 200 pojazdów. Wspólna akcja ITD i policji

Ważył 7900 kg, czyli o 4400 kg za dużo – to największe przekroczenie norm odnotowane podczas akcji zorganizowanej w Lublinie. Zatrzymano nie tylko przeładowane samochody dostawcze. Jeden z kierowców, prowadził zbyt ciężki pojazd pod wpływem alkoholu. Kierowca miała ponad 1,7 promila alkoholu w organizmie.

2019-07-21
0
bus-rekord-2

Rekordowy busik ważył o 5 ton za dużo!

Niemal 8,6 tony ważył samochód dostawczy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Patrole dolnośląskiej, małopolskiej i śląskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymały w sumie 17 podobnych pojazdów z dużym nadmiarem ładunku.

2019-07-20
0
ciezarowka-wypadek

Co zrobić, jeśli kierowca miał wypadek przy pracy?

W pierwszym kwartale 2019 roku w wyników wypadków przy pracy poszkodowanych zostało łącznie 15 800 osób. Niestety dużą część stanowią kierowcy ciężarówek. Jakie sytuacje mogą się wydarzyć w codziennej pracy truckera oraz jakie obowiązki z nimi związane spoczywają na przewoźniku? Niełatwy temat wyjaśnia Mariusz Skurzyński, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców w zakresie PIP.

2019-07-19
0
Pijany_Bialorusin_1

Chciał napić się wódki… podczas kontroli

Pijanego kierowcę ciężarówki zatrzymali świętokrzyscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego na drodze krajowej nr 7. Obok siedzenia kierowcy leżała butelka wódki.

2019-07-18
0