Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Instrukcja zgłaszania ciężarówek i nowe procedury celne we Francji po Brexicie

brexit-procedura-celna

Rząd francuski przygotował nową procedurę celną, aby przyspieszyć przejazd samochodów ciężarowych i ograniczyć poważne skutki gospodarcze, techniczne oraz zatory w Eurotunelu i portach m.in. Calais lub Dunkierce.

Nowa procedura celna została utworzona na wypadek bezumownego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Z tego powodu, Ambasada Francji w Hiszpanii zorganizowała w poniedziałek, 23 września br., konferencję techniczną, podczas której został przedstawiony tzw. inteligentny system graniczny.

Aby usprawnić procesy

Celem nowego systemu celnego jest utrzymanie płynności tranzytu, zapewnienie wypełnienia obowiązków prawnych oraz ułatwienie wymiany informacji między podmiotami gospodarczymi, przedsiębiorstwami żeglugowymi, zarządcą Eurotunelu i organami celnymi.

4 etapy tranzytu

Cały proces opiera się na dopełnieniu formalności celnych przed załadunkiem poprzez nadanie kodu kreskowego związanego z pojazdem oraz dokumentacją tranzytową.

Proces tranzytowy będzie przebiegał w czterech głównych etapach:

1. Przygotowanie towarów przez importera/eksportera, który przekaże operatorowi wszystkie informacje niezbędne do zgłoszenia celnego (zgłoszenie tranzytowe lub zgłoszenie wstępne).

2. Działanie zgłaszającego, który będzie odpowiedzialny za sporządzenie zgłoszenia (w tranzycie lub przewidywanego).

3. Wysyłka towaru przez nadawcę, który będzie odpowiedzialny za przekazanie deklaracji.

4. Przedstawienie dokumentacji przez Przewoźnika. Na tym etapie organy celne, pomimo przypisania kodu kreskowego do tablicy rejestracyjnej, zwrócą się do kierowcy o oświadczenie dotyczące kilku konkretnych kwestii: czy jest to transport z ładunkiem, czy też pusty, czy przewozi towary podlegające kontroli sanitarnej lub fitosanitarnej, czy przewozi produkty rybołówstwa, czy też przewozi na podstawie karnet TIR/ATA.

Identyfikacja kolorem

Po wjeździe ciężarówki do Eurotunelu lub na prom, ekrany pokładowe zidentyfikują tablice rejestracyjne i kody, przypisując im konkretny kolor, w zależności od ważności dokumentów tranzytowych:

a) zielony – dla przewozów realizowanych w tranzycie oraz tych, w których nastąpiła prawidłowa walidacja deklaracji celnej oraz

b) pomarańczowy – dla przewozów, w których zajdzie potrzeba przeprowadzenia kontroli sanitarnych, fitosanitarnych, itp.

– Nowa procedura celna będzie obowiązywać w przypadku bezumownego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Nałoży ona dodatkowe obowiązki na nadawców, odbiorców i przewoźników, ale ograniczy czas odpraw celnych w Eurotunelu oraz portach. Niemniej jednak nie są jeszcze znane działania władz brytyjskich, dlatego nie można aktualnie przewidzieć, jakie będą opóźnienia i zatory podczas przekraczania granicy – komentuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Więcej informacji dostępnych jest na francuskiej stronie https://www.douane.gouv.fr

Pomocne również mogą okazać się poradniki dot. Brexitu, przygotowane przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Ministerstwo Finansów – Jak przygotować się do Brexitu oraz dot. procedury celnej po Brexicie

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

kontrole-graniczne-rumunia

W przeddzień Bożego Ciała prawdopodobnie nie będzie zakazu ruchu ciężarówek

Ministerstwo Infrastruktury chce zawieszenia zakazu ruchu dla pojazdów ciężarowych w dzień poprzedzający święto Bożego Ciała, czyli w najbliższą środę. Zdaniem resortu obecnie nie występuje ustawowa przesłanka dla wprowadzania takiej formy zapewnienia bezpieczeństwa ruchu – ruch jest mniejszy, w związku z czym nie ma potrzeby wprowadzania ograniczeń.

2020-06-04
0
tsl-silesia-people

Nasza branża cechuje się ciągłym ruchem, więc i my nie zwalniamy tempa [WYWIAD] z TSL Silesia

Jednym ze sposobów na płynny, ciągły rozwój przedsiębiorstw z branży TSL, a przy tym zapewnienie im bezpieczeństwa i stabilności, jest dywersyfikacja działalności. W tym kierunku poszła m.in. firma TSL Silesia. Trzon jej oferty to usługi spedycyjne (samochodowe, kontenerowe oraz morskie). Do tego dochodzi logistyka kolejowa; za kluczowe należy też uznać działania w ramach agencji celnych. O tym, w jakim kierunku planuje pójść firma, biorąc pod uwagę ostatnie zmiany wynikające z sytuacji u wschodnich sąsiadów, a następnie z pandemii koronawirusa, opowiada nam Daria Żmurda, kierownik działu marketingu TSL Silesia.

2020-06-04
0
Wazenie_Radom_02.06.2020_Nr2

Ponad 10 ton za dużo i koło, które mogło urwać się podczas jazdy

43,5 tony zamiast dopuszczalnych 32 ważyła betoniarka zatrzymana przez patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego na miejskim fragmencie krajowej „dziewiątki” w Radomiu. Przy jednym z kół przeciążonej o 11,5 tony ciężarówki brakowało również nakrętek i urwane były tzw. szpilki. Koło mogło w każdej chwili urwać się podczas jazdy. Z powodu przekroczenia tonażu funkcjonariusze zatrzymali także wywrotkę i samochód dostawczy.

2020-06-04
0
Odpady_Konin_02.06.2020_Nr1

Odpady z Anglii bez oznakowania

Odpady w postaci używanej odzieży przewożono z Anglii na Litwę ciężarówką zatrzymaną do kontroli przez inspektorów wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Zestaw nie został oznakowany wymaganymi tablicami z napisem „odpady”. Litewski przewoźnik wpłacił kaucję na poczet kary pieniężnej oraz uzupełnił brakujące oznakowanie.

2020-06-03
0