Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Ponad ¾ kierowców jest otwarta na pracę za granicą, 18% poważnie rozważa taką możliwość. Polscy transportowcy stoją przed dużym problemem

kierowcy-w-polsce-i-niemczech

Polscy kierowcy nie boją się pracy za granicą, a nieznajomość języka obcego nie jest dla nich dużą przeszkodą. Największą trudność stanowi dla nich zaś rozłąka z rodziną i duża odległość, zachętą z kolei są wysokie zarobki, warunki socjalne oraz większy prestiż zawodu.

Agencja HR – ASMO Solutions pośrednicząca w zatrudnianiu polskich fachowców na rynku niemieckim przeprowadziła badanie wśród kierowców („Polscy kierowcy samochodów ciężarowych o warunkach zatrudnienia w Polsce i w Niemczech”). Prezentujemy jego wyniki.

Kierowcy w Polsce

Kierowcy, którzy wybrali pracę w kraju, jako powód podają przede wszystkim możliwość częstego kontaktu z rodziną oraz niewielką odległość od miejsca zamieszkania. To ważne dla 32% pracowników. Z kolei 29% badanych wskazało, że na decyzję o pozostaniu w Polsce zadecydowały warunki pracy oferowane przez polskich przewoźników, w tym m.in. atmosfera pracy, zarobki, możliwość korzystania ze świadczeń socjalnych oraz składki emerytalne.

Z drugiej strony niemal 32% kierowców stwierdziło, że wynagrodzenie i warunki socjalne oraz świadczenia emerytalne to największe bolączki polskiego transportu. Prawie 18% respondentów zapytanych o problemy wskazuje na zły system pracy, trudności z przestrzeganiem czasu pracy oraz słaby kontakt ze spedycją.

Istotne pytanie w badaniu nawiązywało do potrzeb pracowników sektora transportowego. Na pytanie „Czy jest coś, co można zmienić w zawodzie kierowcy i co wpłynęłoby na zwiększenie Twojej satysfakcji z pracy” najwięcej, bo aż 24,7% odpowiedzi padało ze wskazaniem na regulację lub zmianę w godzinach pracy kierowcy. Na drugim miejscu wymieniono potrzebę podniesienia wynagrodzenia (23%). Prawie 13% kierowców stwierdziło, że podniesienie satysfakcji z wykonywanego zawodu mogłoby zwiększyć poziom szacunku społecznego do kierowcy i zawody. „Świadomość społeczna, że bez nas nie będzie niczego na sklepowych półkach i stołach w waszych domach. Szacunek dla naszej ciężkiej pracy” – brzmi jedna z odpowiedzi.

Polski kierowca w Niemczech

Nieco ponad połowa badanych to kierowcy, którzy są lub byli zatrudnieni przez niemieckiego pracodawców. Jako powód wymieniali przede wszystkim wyższe zarobki i składki na niemiecką emeryturę, lepsze warunki pracy, nowszy tabor.

Tylko połowa osób uważa nieznajomość języka niemieckiego za przeszkodę w pracy, według 27,3% osób nie stanowi to żadnego problemu. Kierowcy, którzy dostrzegają problem z barierą językową, wskazują na powiązane z nią przeszkody w komunikacji na linii kierowca-dyspozytor. Dostrzeżono również problemy w komunikacji pomiędzy kierowcą a załadunkowym.

Co ciekawe kierowcy pracujący u naszego zachodniego sąsiada nie mają żadnych obaw związanych z sytuacją na niemieckim rynku pracy (76,5%).

„Obecnie w Niemczech nie dostrzegam wyraźnych różnic w odbieraniu kierowcy z Polski pracującego zawodowo w Niemieckiej firmie. Do tej pory nie spotkałem się z takim problemem. Nawet bariera języka staje się mniejszym problemem. Oczywiście komunikacja przebiega łatwiej, jeśli kierowca zna język niemiecki, ale nie jest to element niezbędny. Znacznie ważniejsze są kwalifikacje i doświadczenie” – komentuje Michael Henschel, partner zarządzający Kombi Fracht GmbH.

=> W branży transportowej na kierowców czeka 100 tys. miejsc pracy. Chętnych jednak nadal brakuje

Polscy kierowcy chcą pracować za granicą

Aż 77 proc. kierowców wyraża otwartość na podjęcie pracy za granicą, 18% rozważa taką możliwość. Jako kraje docelowe najczęściej wymieniają Niemcy (60%), Holandię (16,7%), Belgię (7,3%), Austrię (6%), Francję (5,3%) oraz Włochy (4,7%).

Inteligentne tachografy? Jesteśmy na TAK

Polscy kierowcy zostali zapytani również o opinie odnośnie do inteligentnych tachografów, obowiązkowych od 15 czerwca 2019 r. Aż 70,3% badanych uważa to za dobry pomysł, tylko 11,2% kierowców jest sceptycznie nastawionych. Pewne obawy wiążą się z przekroczeniem czasu pracy wynikających np. z braku miejsca postojowego na parkingu. Rozwiewa je jednak prawnik Clemens Faulhaber. „Jeśli kierowca ciężarówki pod koniec przepisowego czasu pracy nie znajdzie w porę odpowiedniego miejsca postoju (np. przepełniony parking), może on jechać dalej, aż do znalezienia wolnego miejsca, jednocześnie przekraczając dozwolony czas. Po zatrzymaniu się musi jednak ten fakt niezwłocznie odnotować własnoręcznie na wydruku cyfrowego tachografu” – tłumaczy.

Największe zagrożenie dla rynku

Okazuje się, że zarówno firmy transportowe, jak i sami kierowcy za największe zagrożenie dla branży uważają brak kierowców do pracy (44,4% badanych). Na drugim miejscu wskazano rosnące korki i brak miejsc postojowych (25%), następnie zaś brak jednolitych regulacji prawnych (12,1%).

=> Jaka przyszłość czeka polską branżę transportową? Rynek pracownika i Pakiet Mobilności

„Kierowcy, podobnie jak i firmy spedycyjne, transportowe i logistyczne przewidują, że głównym wyzwaniem dla branży na najbliższe lata będzie rosnący brak wykwalifikowanych kierowców oraz mniejsza liczba młodych osób chcących rozwijać swoją karierę zawodową w tym zawodzie. Na rynku niemieckim szczególnie zauważam narastający problem z pozyskiwaniem wykwalifikowanych pracowników zawodów fachowych i specjalistów. Kierowcy, którzy wypowiedzieli się w naszej ankiecie wskazali na kilka czynników, które mógłby wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności zawodu. Oprócz odpowiedniej pensji wyszczególnili znaczenie stabilności finansowej oraz perspektywę godnej emerytury. Wśród najczęściej wymienianych wad pracy, kierowcy akcentują brak poszanowania społecznego do wykonywanego zawodu. Dlatego dobrym pomysłem na przyszłość jest edukacja społeczna pomagająca zbudować odpowiedni wizerunek zawodu” – mówi Marcin Obiegły, właściciel agencji ASMO Solutions pośredniczącej w zatrudnianiu polskich fachowców na rynku niemieckim.

Pełny raport dostępny jest na stronie ASMO Solutions.

Ankieta została przygotowana we współpracy z portalem etransport.pl, uczestniczyli w niej czytelnicy portalu.

Komentarze

kierowca Norbert 2018-03-06 15:18

Zgadzam się ze wszystkimi ,problem tkwi w stawkach jakie majają polscy przewoźnicy .Wyruwnane stawki z zachodnimi ,szybsza wypłacalność od spedycji i problem zniknie.Drugą stroną medalu jest polskie podejście naszych naszych pracodawców nie ilość tylko jakość.Lepiej dołożyć kierowcy niż kupować następne autoauto i szukać i płakać że niema kierowców .Dwa prostproste rozwiązania.


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

inteligentne-systemy

Jakie ograniczenia czekają tirowców od nowego roku? Ostre przepisy regulujące normy emisji spali

Europa wydaje wojnę zanieczyszczeniom powietrza. Coraz więcej metropolii przygotowuje się do wprowadzenia ostrzejszych przepisów regulujących normy emisji spalin, wprowadzając szereg ograniczeń dotyczących wjazdu do poszczególnych rejonów. Jak łatwo przewidzieć, znacząco utrudni to pracę kierowcom ciężarówek. W jaki sposób będą działać te regulacje oraz gdzie i na co powinni zwracać uwagę nasi tirowcy, jeżdżący do europejskich miast?

2018-09-19
0
jak-zatrudnic-kierowce-z-ukrainy

Aż 2/3 kierowców z nadwagą i ryzykiem wystąpienia chorób serca. Kierowcy wiedzą, jak dbać o zdrowie, ale tego nie robią [RAPORT]

Szacuje się, że w Polsce jest ok. 700 000 kierowców zawodowych. Aż 2/3 z nich cierpi na nadwagę i otyłość, a to prosta droga do zawału. To jednak nie koniec zatrważających faktów płynących z «II raportu o stanie zdrowia i sposobie żywienia kierowców zawodowych» wydanego przez Fundację Truckers Life. W 90% przypadków sposób odżywiania truckerów jest po prostu zły. A przecież od stanu zdrowia kierowców może zależeć życie nas wszystkich.

2018-09-19
0