Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Polski transport przed ciężką próbą – interesujący wywiad

wronski

Najbliższe lata to w dalszym ciągu dominacja transportu drogowego w europejskim łańcuchu dostaw. Ale właśnie w tym obszarze czekają nas największe zmiany wynikające z obiektywnych czynników demograficznych oraz zmiany w sferze regulacyjnej – mówi prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” Maciej Wroński. Zapraszamy do lektury wywiadu, który ukazał na łamach “Rzeczpospolitej”. 

Co czeka w najbliższych latach branżę transportowo-logistyczną?

Maciej Wroński: Najbliższe lata to w dalszym ciągu dominacja transportu drogowego w europejskim łańcuchu dostaw. Ale właśnie w tym obszarze czekają nas największe zmiany wynikające z obiektywnych czynników demograficznych oraz zmiany w sferze regulacyjnej, określającej warunki wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych. Obie kwestie traktowałbym w kategorii równoważnych zagrożeń, które wymuszą zmianę organizacji rynku oraz zmianę łańcucha dostaw. Mogą też być przyczyną impulsu spowalniającego rozwój gospodarczy Europy lub niektórych jej państw. Co do demografii, to w całej Europie i w każdej branży odczuwamy coraz większy brak rąk do pracy. A w transporcie drogowym odczuwamy to szczególnie boleśnie. Według raportu „Rynek pracy kierowców 2016″ opracowanego przez PwC we współpracy z TLP, obecnie brakuje nam w Polsce ponad 100 tysięcy kierowców. I ten trend ulega pogłębieniu, mimo masowego zatrudniania kierowców z zagranicy. A nierównowaga powoduje naturalne zachowania rynkowe – wzrost płac i kosztów z nimi związanych w celu pozyskania i zatrzymania pracownika.

Już dziś kierowca w międzynarodowym transporcie drogowym otrzymuje 2-3 razy wyższą wypłatę niż jego koledzy z innych branż. W zawodzie kierowcy zarobki są znacznie większe niż w prestiżowych dotychczas zawodach, takich jak maszyniści, górnicy czy operatorzy maszyn budowlanych. A realna stawka godzinowa netto kierowcy nie odbiega znacząco od stawek w najbogatszych państwach europejskich.

Ponadto, aby zatrzymać kierowców, pracodawcy coraz bardziej wychodzą naprzeciw ich oczekiwaniom w zakresie organizacji pracy. Pracownik chce być jak najczęściej w domu, a to oznacza mniejszą efektywność wykorzystania środków transportu, skracanie tras i większą liczbę pustych przebiegów. To są kolejne koszty. Koszty, które jeszcze dzisiaj trudno przerzucić na klienta, ale już niedługo ta sytuacja się zmieni. Są bowiem granice możliwości optymalizacji innych kosztów niezwiązanych z pracą. A wykonywanie przewozów na zerowej lub wręcz ujemnej marży na dłuższą metę oznaczałoby upadłość. Dlatego klienci branży TSL staną przed dylematem: albo zaakceptują Wyższe stawki przewozowe, albo będą mieli poważne kłopoty z zapewnieniem ciągłości dostaw.

Cały wywiad jest dostępny pod TYM linkiem.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

fabryka-mercdesa-w-polsce

Znów zmiany w badaniach technicznych. Kary dla spóźnialskich wyższe o 50 proc.

Czy szykuje się rewolucja w przeglądach technicznych? Rząd pracuje nad nowelizacją prawa drogowego. Wśród najważniejszych propozycji: nowa opłata jakościowa, wyższa kara za przeprowadzenie obowiązkowego przeglądu technicznego po terminie oraz zmiana systemu nadzoru nad Stacjami Kontroli Pojazdów. 

2018-10-23
0
kierowcy-ceizarwek

Przewoźnicy kuszą dobrymi zarobkami, prywatną opieką zdrowotną i służbowymi laptopami, a kierowców ciężarówek wciąż brakuje

Umowa o pracę, 7 000 zł na rękę, prywatna opieka medyczna, służbowy laptop, dodatkowe ubezpieczenie i komórka do celów prywatnych… Aż 43% polskich firm transportowych ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanego pracownika[1], co sprawia, że przewoźnicy muszą się mocno wykazać, by przekonać do siebie i zatrzymać lojalnych kierowców. Tylko na ten moment szacuje się bowiem, że brakuje aż 100 000 truckerów. W ciągu najbliższych 7 lat liczba wakatów może zwiększyć się o kolejne 200 000.

2018-10-23
0
bigcarsharing-przyszlosc-foto

Dostawczaki na minuty – nowość w Polsce

Carsharing może być dla firm bardziej opłacalną formą korzystania z samochodu niż leasing czy zakup. Zwłaszcza jeśli pojazd używany jest okazjonalnie, np. w firmach, które działają sezonowo. Teraz rynek samochodów na minuty poszerza swoją ofertę o pojazdy dostawcze. 

2018-10-23
0
odcinkowy-pomiar-predkosci

Ene due, czyli kto dostanie fotoradary? Jednak nie Policja!

Jeszcze pod koniec września informowaliśmy o tym, że Policja przejmie kontrolę nad systemem fotoradarów, m.in. w związku z tym, że ITD ma zająć się innymi, ważniejszymi zadaniami, jak nadzór nad systemem poboru opłat drogowych. Jak jednak ustalił portal brd24.pl, rząd nawet nie zamierza rozpocząć prac nad projektem ustawy zakładającym te zmiany!

2018-10-22
0