Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Nowe stawki mandatów na Litwie. Kilka tysięcy złotych za przekroczenie prędkości!

greicio-tikrinimas-55c317293f6d5

Litewskie MSW opracowało bezprecedensowy system kar za przekroczenie prędkości. Mandaty będą naliczane za każdy przekroczony k/h. Zapłacimy nawet 550 czy 700 euro!

Będziemy musieli płacić za każdy kilometr

Obecnie wskutek przekroczenia prędkości do 10 km/h kierowcy otrzymują ostrzeżenie. W przyszłości poprzeczka zostanie obniżona do 5 km/h. Jeśli kierowca przekroczy prędkość od 6 do 20 km/h, będzie musiał zapłacić za każdy kilometr, a nie jak było dotychczas – stałą kwotę.

Doświadczeni kierowcy zapłacą 2 euro za km/h, a motocykliści, początkujący kierowcy oraz kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony lub o liczbie miejsc pasażerskich ponad 9 – 3 euro za km/h. Oznacza to, że kierowca, który przekroczył prędkość np. o 15 km/h, musi liczyć się z grzywną 30 euro grzywny, natomiast motocyklista – 45 euro. Obecnie za takie przekroczenie prędkości przewidziany jest mandat w wysokości 11-28 euro, poza tym kwota mandatu nie zależy od rodzaju pojazdu i doświadczenia kierowcy.

Im szybciej, tym drożej

Ten, kto się odważy przekroczyć prędkość o 20-50 km/h, zapłaci jeszcze więcej. W poprawkach do Kodeksu postępowania administracyjnego przedstawionych do rozpatrzenia przez Sejm kara za przekroczenie prędkości w tym przedziale wynosi 4 euro za 1 km/h w przypadku doświadczonych kierowców oraz 5 euro za 1 km/h dla motocyklistów, początkujących kierowców oraz kierujących pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony lub liczbie miejsc pasażerskich ponad 9.

Tym samym mandat dla kierowcy, który przekroczył prędkość np. o 25 km/h wyniesie 100 euro, natomiast dla motocyklisty – 125 euro. Obecnie za przekroczenie prędkości o 20-30 km/h przewidziany jest mandat w wysokości 28-86 euro.

Paradoksalnie według nowego systemu mandatów w niektórych przypadkach miłośnicy szybkiej jazdy dostaną „rabat”. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami za przekroczenie prędkości o 40 km/h kierowca musi zapłacić 173 euro grzywny, natomiast według nowych – 160 euro.

Mandat większy od zarobków

Eksperci uważają, że nowy system kar zmusi do zdjęcia stopy z pedału gazu. Mandat za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h wynosi 450-550 euro dla doświadczonych kierowców i 450-700 euro dla tych, którzy nie mają uprawnień do prowadzenia pojazdu. Na dzień dzisiejszy takie kwoty przewyższają pensję większości mieszkańców Litwy.

Ponadto istnieje również możliwość zabrania prawa jazdy. Za przekroczenie prędkości o 30-40 km/h początkujący kierowcy, kierowcy profesjonaliści i motocykliści mogą stracić prawo jazdy na okres 3-6 miesięcy, za przekroczenie prędkości o 40-50 km/h – na okres 12 miesięcy, natomiast za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h – 12-18 miesięcy. Doświadczeni kierowcy samochodów osobowych stracą prawo jazdy na okres 1-6 miesięcy, jeśli przekroczą prędkość o ponad 50 km/h.

 
Przekroczenie prędkości o 20 km/h litewscy kierowcy nie uważają za naruszenie

Oczekuje się, że nowy system kar wejdzie w życie od 1 stycznia przyszłego roku, jednak musi najpierw zostać zatwierdzony przez Sejm. Na Litwie od dawna dyskutowano nie tylko nad zwiększeniem kar, ale także możliwością karania przestępców ruchu drogowego zarejestrowanych przez radar w trybie automatycznym. Najprawdopodobniej projekt ustawy zaproponowany przez MSW Litwy zostanie zaakceptowany, tym bardziej, że podobny system z powodzeniem działa w Estonii.

Artur Pakenas, ekspert w dziedzienie bezpieczeństwa ruchu drogowego, zaznaczył, że kierowcy muszą brać na siebie odpowiedzialność za każdy przekroczony kilometr, jednak prawdopodobny scenariusz skomentował niejednoznacznie.

– Sami jesteśmy temu winni. Mieliśmy granicę tolerancji 10 km/h, ale kierowcy znajdowali różne wymówki – a to wskazania prędkościomierza są nieprawidłowe, a to złe opony. W rezultacie większość kierowców przekraczało prędkość o 20 km/h. Tymczasem różnica między jazdą z prędkością 60 km/h a 80 km/h jest ogromna. Kiedy pokazujesz ludziom, o ile zwiększa się długość drogi hamowania przy przekroczeniu prędkości o 5 km/h, bardzo się dziwią – wydawało się im, że 5 km/h to „nic takiego” – powiedział Pakenas.

Artur Pakenas zwrócił też uwagę na inny problem. Bardzo często ustawodawcy uważają za swój obowiązek rozpoczynania swoich prac w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego od ograniczeń dla kierowców, pozostałe ważne decyzje odkładając na później. Kierowcy skarżą się, że na drogach jest zbyt dużo znaków ograniczających, a często wskazane na tych znakach ograniczenia nie mają żadnej podstawy. Jednak za nieprzestrzeganie tych wymagań kierowcy muszą zapłacić mandat.

– Pracownicy służby drogowej lubią przy minimalnych utrudnieniach stawiać znak ograniczający prędkość do 30 km/h. Czasami jest po prostu oczywiste, że w danym konkretnie miejscu nikt tego ograniczenia przestrzegać nie będzie, bo do jazdy z taką prędkością nie ma żadnego powodu. W swoim czasie dużo się mówiło o obwodnicy w zachodniej części Wilna – mimo że ta droga ma trzy pasy ruchu, prędkość z jakiegoś powodu jest ograniczona do 80 km/h. Uważam, że wszelkim ograniczeniom powinna towarzyszyć odpowiedzialność za ich zastosowanie – powiedział Pakenas.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0