Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Nowe przepisy unijne. Zagrożonych kilkanaście tysięcy polskich firm transportowych

fura-klaviatura

Komisja Europejska przedstawiła projekt nowelizacji dyrektywy dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. Nowe przepisy, nawet jeśli wejdą w życie w ograniczonej postaci, spowodują likwidację kilkunastu tysięcy polskich firm transportowych, szczególnie małych firm rodzinnych, które stanowią 90 proc. wszystkich polskich przewoźników międzynarodowych – uważa związek pracodawców Transport i Logistyka Polska, członek Konfederacji Lewiatan.

Zdaniem pracodawców wejście w życie tej dyrektywy stanowi zagrożenie dla ok. 180 tys. miejsc pracy w polskim międzynarodowym transporcie drogowym oraz dla ponad 30 tys. polskich firm.

Przedsiębiorcy zarzucają autorom projektu dyrektywy, m.in. że nie poddano go konsultacjom społecznym i nie uwzględniono specyficznych aspektów transportu ( w tym w odniesieniu do natury pracy i organizacji pracy pracowników mobilnych) oraz struktury transportu międzynarodowego w UE. Proponowane regulacje naruszają art. 94 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej poprzez wprowadzenie rozwiązań w dziedzinie warunków transportu pomijających sytuację gospodarczą przewoźników.

Pracodawcy uważają również, że błędnie przyjęto, że pracownik w transporcie międzynarodowym jest pracownikiem delegowanym w rozumieniu orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości. Pracownik w transporcie międzynarodowym nie pracuje pod kontrolą i kierownictwem przedsiębiorstwa korzystającego z usług. Pełne władztwo nad pracownikiem jest pozostawione pracodawcy. Praca pracownika delegowanego nie stanowi też sama w sobie usługi. Kierowca międzynarodowy współuczestniczy w wykonywaniu usługi przewozu międzynarodowego towarów. Jego praca nie jest usługą.

Przedsiębiorcy proponują zmianę harmonogramu prac nad projektem dyrektywy, aby umożliwić stronie społecznej przeprowadzenie badań nad skutkami regulacji dla różnych sektorów usług. Potrzeba na to minimum 6 miesięcy.

Domagają się też wprowadzenia ogólnej zasady, że dyrektywa ma zastosowanie do pracowników delegowanych do danego państwa członkowskiego na okres dłuższy niż 7 dni.

Ponadto przepisy nie powinny mieć zastosowania do międzynarodowych przewozów drogowych, z wyłączeniem kabotażu nie będącego następstwem wykonywanego międzynarodowego przewozu.

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

ADR_transport_17.02.2020_Nr1

ADR z mnóstwem naruszeń

Bez prawidłowego dokumentu przewozowego oraz wymaganej ilości gaśnic przewoził nawóz na bazie azotanu nawozu kierowca ciężarówki zatrzymanej do kontroli przez inspektorów warmińsko-mazurskiej Inspekcji Transportu Drogowego.

2020-02-19
0
729x308 (1)

Polska chce zmian w Pakiecie Mobilności. Jest jeszcze nadzieja

Pakiet Mobilności rodzi głośny sprzeciw państw członkowskich z Europu Środkowo-Wschodniej. Najwięcej do stracenia mają Polska i Litwa, które stanowią potęgę transportową kontynentu. Niewykluczony jest pozew do TSUE, jeśli przepisy w proponowanym kształcie zostaną przyjęte.

2020-02-19
0
P_NewTG_Group_EOT_A-02061

Kurier był na balu, a potem rozwoził paczki

0,27 promila alkoholu w organizmie miał kurier, którego zatrzymali do kontroli inspektorzy łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego. W takim stanie rozwoził paczki… 

2020-02-19
0
Dachser_Big Ben

Dostarczy 1300 szklanych paneli do nowych tarcz Big Bena

Blisko 1300 paneli z dmuchanego szkła, które posłużą do odnowienia tarcz londyńskiego Big Bena, przewozi z niemieckiej huty szkła Lamberts w Górnym Palatynacie międzynarodowa firma logistyczna Dachser. Renowacja najsłynniejszego londyńskiego zegara ma zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.

2020-02-19
0