Niemcy: zmiana w przepisach dot. opon zimowych w ciężarówkach. Karę płaci i kierowca, i przewoźnik

Niemcy wprowadziły dodatkowe wymagania związane z obowiązkiem wyposażania ciężarówek w opony zimowe. Sprawdź, co się zmieniło i o czym musi pamiętać przewoźnik.
Pojazdy muszą być wyposażone w opony zimowe wówczas, gdy na drodze znajdują się: lód, śnieg, błoto pośniegowe lub szron.
Można korzystać z opon zimowych, które mają następujące oznaczenie
- 3PMSF
- M+S, M.S. lub M&S – jeśli zostały wyprodukowane do 31 grudnia 2017 r. (DOT5217); są dopuszczalne do 30 września 2024 r.
*
Samochody osobowe i lekkie samochody ciężarowe (N1, dmc ≤3,5 t) muszą być w nie wyposażone na wszystkich osiach.
Samochody ciężarowe powyżej 3,5 t dmc (kategorie N2, N3) i autobusy z liczbą miejsc dla pasażerów większą niż 8 (kategorie M2, M3) muszą być wyposażone w opony zimowe na osiach stale napędzanych oraz (przepis obowiązuje od 1 lipca 2020 r.) na przednich osiach kierowanych. Opony zimowe nie są wymagane w przyczepach/ naczepach. Dla wszystkich opon obowiązuje minimalna głębokość bieżnika 1,6 mm.
Łańcuchy przeciwślizgowe
Mimo że nie jest wymagane przewożenie łańcuchów przeciwślizgowych w pojeździe, to jednak muszą być zastosowane na drogach ośnieżonych, zgodnie z odpowiednim znakiem drogowym. Jeśli okoliczności tego wymagają, pojazd powinien być wyposażony w łańcuchy zimowe oraz łopatę, kilof i linę holowniczą/ hol sztywny.
Kara za brak opon zimowych nakładana jest na kierowcę i wynosi 60-80 euro oraz 1 punkt karny, natomiast na właściciela pojazdu nakłada się mandat w wysokości 75 euro.
Źródło: IRU, opr.: ZMPD
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.