Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Litewscy przewoźnicy zakładają firmy w Polsce. Konkurencja z dnia na dzień coraz większa

przewoznik

Litewscy przewoźnicy zaczynają przenosić się do Polski! Na przeprowadzkę, przynajmniej na papierze, zdecydowało się już ponad 60 firm. Stoi za tym m.in. konieczność optymalizacji kosztów utrzymania oraz chęć przeciwdziałania skutkom unijnych regulacji.

Według Mečislava Atroškevičiusa z litewskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Linava przeniesienie działalności z Litwy do Polski rozważają kolejni przewoźnicy. Chcą się w ten sposób bronić przed ewentualnymi negatywnymi skutkami wprowadzenia Pakietu Mobilności oraz innych zmian zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym. „Jeśli proces będzie postępował, bardzo trudno będzie go zatrzymać” – twierdzi Atroškevičius.

Litwa = potęga transportowa

Aktualnie litewski transport odpowiada aż za 9 proc. PKB. W dwóch pierwszych kwartałach 2019 r. odnotowano aż 12-procentowy wzrost liczby przewiezionych ładunków. Analitycy rynku zapowiadają jednak kryzys wynikający z wysokich składek OCP, zmian w systemie wynagrodzeń kierowców zawodowych, powiększającej się luki kadrowej oraz nowych regulacji europejskich.

Sposób na Pakiet Mobilności

Zdaniem Atroškevičiusa Polska jest krajem atrakcyjnym dla przewoźników m.in. z uwagi na bliskość Niemiec i Francji. Jeśli w życie wejdzie wymóg powrotu kierowcy i pojazdu do kraju, w którym zarejestrowano firmę, raz na cztery tygodnie, w przypadku przedsiębiorstwa w Polsce będzie to łatwiejsze w zrealizowaniu. „Jeśli firma jest zarejestrowana w Suwałkach, wcale nie oznacza to obowiązek powrotu do Suwałk. Wystarczy, że kierowca przekroczy Odrę i na terenie Polski odpocznie, zatankuje, a następnie wróci do Niemiec, które nadal są naszym głównym rynkiem” – tłumaczy Atroškevičius. Poza tym na terenie Polski dość łatwo znaleźć ładunek powrotny na Zachód i tym samym uniknąć przejazdów na pusto.

Zdaniem litewskich analityków rynku istnieje spore ryzyko, że litewska branża transportu masowo zacznie przenosić się na Zachód – w końcu każdy „zaoszczędzony” kilometr zwiększa konkurencyjność przedsiębiorstwa.

Wyższe płace dla kierowców na Litwie

16 października rząd podjął decyzję o podniesieniu współczynnika wynagrodzenia kierowców zawodowych z 1,3 do 1,65 płacy minimalnej. Według litewskich przewoźników będzie to miało ogromny i negatywny wpływ na rynek transportowy. Szacuje się, że podwyżki płac do wprowadzonego pułapu będą kosztować przewoźników 270 mln euro rocznie. Przykładowo firma transportowa zatrudniająca około 1000 kierowców będzie musiała „wydać” na wynagrodzenia aż 2 mln euro więcej niż do tej pory. Ponadto wskutek podniesienia płac koszty utrzymania jednego pracownika stają się znacznie wyższe niż w Polsce, przez co Litwa przestaje być konkurencyjna. To kolejny powód, dla którego wielu przewoźników decyduje się przenieść swoją działalność właśnie do Polski.

Ponad 60 litewskich firm

Podwyższenie stawek wynagrodzeń kierowców sprawiło, że w drugiej połowie października litewscy przewoźnicy zaczęli poważnie interesować się możliwością prowadzenia działalności u swoich polskich sąsiadów. Ignas Volbikas z firmy konsultingowej Savesta Consulting potwierdza, że do tej pory pomogła ona w zarejestrowaniu ponad 60 litewskich przedsiębiorstw transportowych na terenie Polski. To dla wielu przewoźników najprostszy sposób na optymalizację kosztów. Poza tymnprzedstawiciele Savesta Consulting zwracają uwagę na możliwość otrzymania dofinansowania na początku prowadzenia działalności – na co nie mogą liczyć przedsiębiorcy na Litwie. Dodatkowym argumentem są niższe ceny na rynku ubezpieczeń.

Wysokie stawki ubezpieczeń

Bardzo wysokie stawki ubezpieczeń to bowiem kolejny powód, dla którego prowadzenie firmy transportowej na Litwie jest coraz trudniejsze. Aktualnie firmy płacą średnio od 5 do 8 tys. euro rocznie za każdą ciężarówkę, podczas gdy jeszcze w 2017 r. składka wynosiła zaledwie 1,08 tys. euro. Oznacza to, że w ciągu zaledwie dwóch lat koszty utrzymania pojazdu wzrosły kilkukrotnie.

Co sytuacja litewskich przewoźników oznacza z kolei dla polskich firm? Na pewno sporą konkurencję na rynku, która dodatkowo może zaproponować kontrahentom niższe, atrakcyjne ceny.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0