Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Korepetycje ze spedycji na Instagramie. [WYWIAD] z Instaspedytorką

20201016_093810

Tłumaczy, dlaczego nie warto jeździć na magnesie, podpowiada, jak przygotować się do egzaminu na certyfikat kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego, wyłuszcza założenia Pakietu Mobilności. Świat TSL nie ma przed nią tajemnic! A jeśli ma – ona chętnie zgłębia jego tajniki, rozwikłuje zagadki i zdobywa wiedzę. I równie chętnie dzieli się tą wiedzą z innymi. Mowa oczywiście o Żanecie Mral, czyli Instaspedytorce. Zapytaliśmy ją, czy Instaspedytorka zmieniła czyjeś życie, jak radzi sobie z krytyką oraz czego szuka na giełdach transportowych.

Czy zdarza się, że obserwują Panią totalni laicy, osoby, które mają niewiele wspólnego z branżą?

Tak, bardzo często. Mam wrażenie, że 30 proc. moich obserwujących to osoby, które chciałyby wejść do branży oraz studenci kierunków typu logistyka, którzy szukają informacji w Internecie. Dostaję też sporo zapytań o to, jak zacząć, o czym należy wiedzieć i pamiętać, czy warto iść do takiej szkoły, czy warto pracować w zawodzie.

Takie pytania na pewno są motywujące. A czy przychodzą do Pani słowa krytyki, negatywny feedback z branży?

Zdarzają mi się mało przyjemne wiadomości, najczęściej zupełnie niezwiązane z tematem, na szczęście sporadycznie. Kiedyś opowiadałam na Instagramie o tym, że stawki na giełdzie się polepszyły. Po chwili napisał do mnie jeden ze spedytorów i spytał, po co ja w ogóle mówię takie rzeczy – przez to trzeba będzie płacić więcej, a kierowcy będą chcieli nie wiadomo jakiego wynagrodzenia! Wychodzę z założenia, że moi Obserwatorzy, to osoby myślące krytycznie, na pewnym poziomie inteligencji i rozumieją, że branża jest dynamiczna. A jeśli komuś nie odpowiadają treści, które publikuję, to po prostu może przestać mnie obserwować, bo na szczęście mamy wolność w wyborze tego, komu chcemy poświęcać nasz czas w mediach społecznościowych.

Znacznie częściej odbiór jest pozytywny, a słowa krytyki, jeśli się zdarzają, to są konstruktywne. Obserwatorzy dość często piszą mi, że nie wiedzieli o jakimś wątku i dziękują za jego poruszenie czy wyjaśnienie. Doceniają też to, że pokazuję pracę w spedycji taką, jaką ona jest naprawdę, nie upiększając niczego.

Czy zdarzyło się, że ktoś dzięki Instaspedytorce postanowił całkowicie zmienić swoje życie i postawić wszystko na jedną kartę, czyli branżę TSL?

Tak, co jednak zawsze jest dla mnie zaskoczeniem. Nawet całkiem niedawno dostałam wiadomość od chłopaka, który – jak pisał – natrafił na mój profil przypadkiem, obserwował mnie, następnie z dnia na dzień poszedł do urzędu pracy, w którym poprosił o staż w spedycji. Po 6-miesiecznym stażu zatrudniono go na stałe. Podziękował i napisał, że jego życie dzięki mnie zmieniło się na lepsze.

Z kolei inny fan zaczepił mnie podczas mojego urlopu w Toruniu, o którym dowiedział się z instastories. Powiedział, że to dzięki mnie poszedł do technikum o profilu logistycznym i że to ja naprowadziłam go na taką ścieżkę życiową. Zaniemówiłam, tym bardziej że wszystko działo się przy mojej mamie i mężu. Myślę, że właśnie dla takich chwil warto to wszystko prowadzić.

A Pani? W jaki sposób znalazła się Pani w zawodzie?

Też zupełnie z przypadku. Studiowałam administrację w Olsztynie, kończyłam magisterkę, a w międzyczasie pracowałam w urzędzie wojewódzkim i byłam przekonana, że moje życie zawodowe będzie się kręciło właśnie wokół administracji publicznej. Sprawy potoczyły się jednak tak, że musiałam wrócić do rodzinnego miasta, Suwałk. Znajomy podpowiedział mi, że firma transportowa szuka spedytorów, a do pracy wystarczy angielski. Pomyślałam: spróbuję! Poszłam w ciemno, nie wiedziałam nic o obowiązkach spedytora, podstawowe informacje znalazłam w Internecie. Nauczyłam się wszystkiego od podstaw.

A jak z kolei zaczęła się Instaspedytorka?

[Śmieje się] Też z przypadku. Miałam swój prywatny profil na Instagramie, ale byłam już zmęczona i znudzona treściami, które oglądam. Ładne zdjęcia, z których nic nie wynikało. Wpisywałam w wyszukiwarkę aplikacji hasła związane z branżą: transport, spedycja, TSL, ale nie udało mi się niczego znaleźć. Stwierdziłam, że to dobry moment, żeby stworzyć coś swojego. Dodałam pierwszy wpis, taki dość zdawkowy, potem drugi i kolejny, wpadałam na kolejne pomysły na posty, obserwatorów przybywało.

Nie będzie w tym przesady, jeśli powiem, że działalność Instaspedytorki to działalność edukacyjna. Przygotowuje Pani długie, merytoryczne wpisy na profilu oraz na blogu. Zaczepnie zapytam: czy nie szkoda Pani na to czasu?

Nie. Odbiór takich treści jest bardzo pozytywny, co dodatkowo mnie motywuje. Możliwe, że gdyby nikt nie reagował na wpisy, nie dopytywał, nie komentował, szybko straciłabym motywację. Czasami mam takie wrażenie, że skoro ja już wiem „wszystko” ze swojej branży, to dla innych te zagadnienia również są oczywiste. Okazuje się, że nie, np. zaskoczyło mnie, kiedy obserwatorzy prosili o poruszenie tematu czasu pracy kierowcy, a ja sądziłam, że taki temat raczej nikogo nie zainteresuje, bo przecież każdy z branży się na tym zna.

20201016_093752

Zmieńmy temat i wyjdźmy z Internetu. Czy w Pani opinii lepszym biznesowo modelem jest firma spedycyjna zajmująca się stricte usługami spedycyjnymi, czy spedycyjno-transportowa, która dodatkowo posiada własną flotę pojazdów?

Posiadanie własnych pojazdów pozwala na lepsze zrozumienie oraz większą wiedzę. Faktycznie spedytorzy, którzy od samego początku zajmują się wyłącznie handlem ładunkami, mogą mieć braki np. w temacie czasu pracy kierowcy. Z kolei spedytor w firmie z własnym taborem jest świadomy, że są różne sytuacje, że mogą zdarzać się awarie lub że kierowca nie ma możliwości dojechać na miejsce, ponieważ skończył mu się czas pracy. Niemniej jednak jeśli ktoś prowadzi profesjonalną spedycję opartą o rzetelną bazę klientów, mając dodatkowo szeroką wiedzę o branży i zaufanych przewoźników, to jak najbardziej jest to równie dobry model biznesowy.

Jestem też ciekawa, jak definiuje Pani pseudospedycje.

Moim zdaniem to przeważnie spedycje bez własnej bazy klientów. Takie firmy szukają ładunków na giełdach i odsprzedają je na innych giełdach. W większości przypadków nie wiedzą, jakie towary są przewożone. Zdarza się, że nie płacą przewoźnikowi, bo sami nie dostali zapłaty, wydłużają terminy płatności itd. Pseudospedycja nie jest dobrym partnerem do współpracy.

Z uwagi na to, że portal CargoNEWS.PL to projekt giełdy ładunków i transportu Cargo.PL, chciałabym osadzić rozmowę również w tym kontekście. Jakie Pani zdaniem są najważniejsze kryteria, którymi powinna kierować się firma, wybierając giełdę do współpracy?

Wartościowa giełda to taka, która weryfikuje swoich użytkowników. Niestety zdarza się, że firma mimo negatywnych ocen i opinii jest wpuszczana na giełdę. Wydaje mi się, że nie można zrzucać na przewoźnika odpowiedzialności na zasadzie „widziałeś negatywne komentarze, trzeba było nie nawiązywać współpracy”. To nie na tym polega. Giełda ma być taką pierwszą bramą, użytkownik daje jej kredyt zaufania i wierzy, że będzie tu bezpieczny. Druga sprawa to ilość dostępnych ofert ładunków i transportu. I nie może to być spam, powielane oferty.

Jeśli chodzi o kwestie użytkowe, to na pewno przydatną funkcją jest komunikator. Lubię go za łatwość zapytania o ofertę, nie trzeba szukać maila czy dzwonić.

Dziękuję za rozmowę!

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0