Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kiedy grozi nam cofnięcie licencji? [PRZEWOŹNIK]

cofniecie-licencji

Prowadzący działalność gospodarczą z zakresu transportu drogowego powinien mieć w małym paluszku zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa, jak również wymagania, których naruszenie może doprowadzić do utraty licencji. Kluczowe jest, aby nie dopuścić do sytuacji, w której działanie firmy jest zagrożone wskutek niewypełnienia podstawowych wymogów nakładanych przez prawo. Przedsiębiorca powinien ponadto upewnić się, że zatrudnieni przez niego kierowcy posiadają wszystkie niezbędne dokumenty oraz uprawnienia. cofnięcie licencji

Jakie organy są uprawnione do cofnięcia licencji do wykonywania transportu drogowego? To zależy od rodzaju licencji. W przypadku licencji w transporcie krajowym takie prawo ma starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy, z kolei licencję przewoźnika międzynarodowego może cofnąć Główny Inspektor Transportu Drogowego. Cofnięcie licencji następuje w drodze decyzji administracyjnej wydanej na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

Licencja jest automatycznie cofana, jeśli:

– wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej licencją,
– przedsiębiorca nie podjął działalności objętej licencją w ciągu 6 miesięcy od dnia jej wydania, pomimo wezwania organu licencyjnego do jej podjęcia.

Istnieją również inne przesłanki do obligatoryjnego cofnięcia licencji. Licencja zostanie cofnięta z powodu:

– niespełnienia wymogów uprawniających do wykonywania działalności w zakresie transportu drogowego – opisane w art. 5, ustęp 3 ustawy o transporcie drogowym; wlicza się w to również wymóg o dobrej reputacji, którą można stracić, jeśli przedsiębiorca lub osoba zarządzająca transportem zostały skazane prawomocnym wyrokiem sądu, głównie za umyślne przestępstwa karne skarbowe czy przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji;
– rażącego naruszenia warunków określonych w licencji lub innych warunków wykonywania działalności określonych przez przepisy;
– odstąpienia licencji osobom trzecim;
– zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej objętej licencją, szczególnie – wskutek okoliczności zależnych od podmiotu – niewykonywania transportu drogowego przez co najmniej 6 miesięcy;
– rażącego naruszenia przepisów dotyczących czasu pracy kierowców lub ich kwalifikacji;
– zlecenia wykonania przewozu rzeczy podmiotowi nieposiadającemu licencji przez przedsiębiorcę wykonującego transport drogowy w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy.

Jeśli zaistnieje którykolwiek z opisanych warunków, podmiot kontrolujący jest zobowiązany do cofnięcia licencji – fakt ten nie podlega jego ocenie. Znaczenia nie mają tu żadne okoliczności łagodzące. Oczywiście ocenę, czy dane naruszenie było „rażące”, można uznać za subiektywne. Organ przeprowadzający kontrolę, a następnie ten, który wydaje decyzję o cofnięciu licencji musi udowodnić, że naruszenia przepisów należy uznać za rażące.

Pamiętajmy jednak przy tym, że w przypadku cofnięcia licencji spowodowanego niespełnianiem warunków, rażących naruszeń określonych warunków czy przepisów dotyczących czasu pracy kierowcy bądź zaprzestania wykonywania działalności, wcześniej musi zostać wysłane do przedsiębiorcy pisemne ostrzeżenie dotyczące wszczęcia naruszenia postępowania w razie ponownego stwierdzenia naruszenia przepisów (chyba że pracodawca przestał spełniać wymóg dobrej reputacji). Obowiązuje zatem ściśle określona procedura: stwierdzenie naruszenia – ostrzeżenie – ponowne stwierdzenie naruszenia – cofnięcie licencji. Nie zapominajmy, że wydanie decyzji o cofnięciu licencji bez uprzedniego wysłania ostrzeżenia stanowi naruszenie prawa. W rezultacie jest więc nieważne.

Z kolei licencja MOŻE być cofnięta (ale nie musi), jeżeli przedsiębiorca nie przedstawi w wyznaczonym terminie informacji i dokumentów opisanych w art. 8 ust. 2 i 3 ustawy o transporcie drogowym, wymaganych we wniosku o udzielenie licencji lub nie zgłosi na piśmie organowi udzielającego licencji zmian danych. Cofnięciem licencji wcale też nie muszą skutkować zaległości w regulowaniu zobowiązań finansowych, a nawet zmiana wskazań tachografów czy danych zapisanych w urządzeniu lub na karcie kierowcy.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0