Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Inteligentny tachograf – ile zapłacisz za kalibrację? O czym musisz pamiętać po 15 czerwca?

dri

Ile kosztuje inteligentny tachograf? Około 4 tys. zł. Kupując fabrycznie nowy pojazd, przewoźnik nie odczuje dodatkowego kosztu, gdyż tak jak do tej pory będzie on wliczony w całość transakcji. Natomiast zauważalny będzie wzrost płatności za kalibrację rejestratora. Ten może zwiększyć się nawet dwukrotnie i po 15 czerwca wynosić około 500-600 PLN.

Przedsiębiorcy już teraz powinni pomyśleć o warsztacie, w którym dokonają takiej usługi. Mimo iż Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych wydała pierwsze 500 kart warsztatowych, to może się okazać, że nie wszystkie miejsca zdążą przygotować się na to, by obsługiwać smart tacho. O niuansach urządzeń czwartej generacji oraz zbieraniu przekazywanych przez nie informacji o kierowcy i pojeździe opowiada Mateusz Włoch, ekspert Inelo.

Czego się spodziewać?

– Inteligentny tachograf to przede wszystkim rozszerzenie kompetencji cyfrowego urządzenia stosowanego dotychczas w pojazdach w międzynarodowym ruchu drogowym. Nowy rejestrator będzie odnotowywał położenie pojazdu na początku i na końcu podróży oraz co trzy godziny jazdy. Ponadto dzięki wbudowanej antenie DSRC umożliwi on przeprowadzenie zdalnej preselekcji, która znacznie usprawni proces wykrywania manipulacji – tłumaczy Mateusz Włoch, ekspert marki Inelo, czołowego producenta systemów do analizy i rozliczania czasu pracy kierowców.

To jednak nie wszystkie nowości, których należy spodziewać się po smart tacho. Te urządzenia zawierają również szereg zabezpieczeń, które skutecznie mają blokować ingerencję w zapis czasu jazdy. Dodatkowo nowe rejestratory mają zapewnić współpracę z inteligentnymi systemami transportowymi z wykorzystaniem technologii Bluetooth.

– Coś, co z pewnością interesuje truckerów i przewoźników, to karty. Aby móc w pełni korzystać ze wszystkich funkcjonalności nowych rejestratorów trzeba posiadać najnowsze wersje kart kierowcy czy przedsiębiorstwa. Jednak do korzystania z podstawowych funkcji w pełni wystarczą karty, które już są w posiadaniu kierowców czy przewoźników. Te, które zostały wydane do poprzednich wersji urządzeń będą w pełni kompatybilne z inteligentnymi. I odwrotnie – nowe karty będzie można stosować w starszych wersjach rejestratorów. Jedynie do kalibracji tachografu niezbędne będą najnowsze warianty kart warsztatowych. Zaś wygląd i obsługa takiego tachografu z punktu widzenia kierowcy czy przedsiębiorcy pozostaje praktycznie bez zmian – wyjaśnia ekspert.

Kupujemy nowe auto

Przedsiębiorcy planujący wzbogacenie floty o nowy pojazd po 15 czerwca br. powinni zwrócić uwagę przede wszystkim na datę pierwszej rejestracji auta. Samochody zarejestrowane po wskazanym terminie muszą być wyposażone w inteligentny tachograf, zatem, by nie narażać się na dodatkowe koszty, warto zakupić pojazd z zainstalowanym już nowym rejestratorem. W innych przypadkach konieczna będzie nie tylko wymiana urządzenia, ale także całej instalacji, w skład której wchodzi czujnik ruchu nowej generacji czy antena DSRC. Aby ciężarówka mogła wyjechać na drogi, niezbędna będzie także kalibracja.

– Sugeruję, aby przewoźnicy wcześniej zadbali o sprawdzenie, czy warsztat, w którym planują kalibrację inteligentnego urządzenia ma taką możliwość. Choć Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) 29 kwietnia rozpoczęła wysyłkę pierwszych kart do techników, którzy złożyli wnioski o ich wydanie, to wciąż nie jest pewne, czy wszystkie warsztaty zdołają przygotować się na pracę z nowymi rejestratorami – tutaj konieczne jest posiadanie wspomnianej karty warsztatowej II generacji, a także przeszkolenie kadry i wyposażenie warsztatu w odpowiednie urządzenia – radzi Mateusz Włoch.

Po zakupie pojazdu z wbudowanym smart tachografem konieczna będzie wymiana lub aktualizacja urządzenia do pobierania danych. Jednak na to przewoźnicy mają nieco więcej czasu, gdyż odczytu danych z tachografu należy dokonać w terminie do 90 dni. Podobnie sytuacja wygląda z oprogramowaniem do analizy danych z rejestratorów lub kart II generacji. – Proponuję, aby już teraz sprawdzić u dystrybutora, czy narzędzia, z których korzystamy, będą przystosowane do analizy danych z najnowszych wersji tachografów czy kart, by uniknąć niepotrzebnego stresu i zamieszania – dodaje ekspert.

Jaką cenę poniesiemy?

W przypadku zakupu nowego pojazdu z wbudowanym już inteligentnym tachografem, przewoźnicy nie odczują bezpośrednio kosztów zakupu urządzenia. Cena rejestratora będzie w tym przypadku stanowiła niewielką część ceny ciężarówki. Kupując odrębnie samo tacho, możemy szacować, że będzie ono nieznacznie droższe od dostępnych na rynku cyfrowych tachografów, podobnie jak czujnik ruchu 4.0.

– Należy pamiętać, że w skład inteligentnego tachografu wchodzą także inne elementy np. antena do zdalnego sczytywania danych. Najbardziej odczuwalny dla przedsiębiorstw będzie wzrost kosztów kalibracji rejestratora, gdyż ta cena może wzrosnąć nawet dwukrotnie – sięgając około 600 PLN – informuje ekspert marki Inelo.

Nowy tachograf pomoże zarządzać firmą

Smart tachograf został wyposażony w interfejs umożliwiający przesyłanie danych zarejestrowanych przez tacho za pomocą technologii Bluetooth do inteligentnych systemów transportowych (ITS). Wymiana informacji może następować co minutę. ITS mają możliwość wykorzystywania zgromadzonych informacji w celu optymalizacji procesów zarządzania pracą kierowcy, ułatwienia przestrzegania przepisów, wykrywania usterek w rejestratorze lub śledzenia lokalizacji pojazdu. Wszystkie wskazane dane są klasyfikowane jako dane standardowe i osobowe. Kierowca korzystający z inteligentnego tachografu będzie zobligowany do podjęcia decyzji, czy w przesyłane parametry mogą mieć wgląd osoby zarządzające.

– Obecnie duży nacisk położony jest na tworzenie aplikacji ułatwiających kierowcom odczytywanie danych zarejestrowanych przez tachograf. Na rynku są już dostępne zaawansowane rozwiązania np. GBOX ASSIST, które na podstawie danych z tachografu wskazują kierowcy i spedytorowi w czasie rzeczywistym dostępny czas pracy. Opisywane zmiany mają ułatwić rozwój takich narzędzi, upowszechnić je i zwiększyć ich funkcjonalność. W miarę wzrostu liczby pojazdów z inteligentnymi tachografami można przewidywać, że będzie się pojawiać coraz więcej aplikacji na telefony oraz tablety – prognozuje Mateusz Włoch.

Smart tachografy, choć mogą początkowo sprawiać wrażenie kłopotliwych, w rzeczywistości zostały stworzone w celu usprawnienia pracy i ułatwienia zarówno dla kierowców, przewoźników, jak i dla służb czuwających nad bezpieczeństwem na drogach. Inteligentność urządzeń pozwala na ich współpracę z zaawansowanymi systemami telematycznymi, wspierającymi zarządzanie firmą transportową, zatem warto w nich upatrywać szanse, a nie zagrożenia.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0