Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Dołącz do pozwu zbiorowego przeciwko producentom ciężarówek. Zmowa cenowa

bezwzgledny-zakaz-ruchu-dla-starszych-ciezarowek-w-indiach

W związku z lipcową decyzją Komisji Europejskiej w sprawie zmowy cenowej producentów ciężarówek zgłasza się do nas coraz więcej przewoźników, którzy zainteresowani są odzyskaniem części pieniędzy za zakup pojazdów w czasie nielegalnego porozumienia najpopularniejszych europejskich marek – mówią eksperci kancelarii prawnej Iuridica.

Jesień 2016 roku to czas, gdy europejscy przewoźnicy za pośrednictwem wyspecjalizowanych kancelarii przygotowują się do wystąpienia przeciwko producentom ciężarówek. Cel jest jasny – chcą odzyskać ich własne pieniądze, stracone przez zakup pojazdów po zawyżonej cenie.

Jak polscy przewoźnicy powinni zachować się, aby nie stracić szansy na odszkodowanie?

1. Czym jest zmowa cenowa?

Zmowa cenowa to porozumienie przedsiębiorstw na pewnym rynku dotyczące poziomu cen, mające na celu uniknięcie wzajemnej konkurencji. W szerszym kontekście zmową nazywa się sytuację, w której dwa lub większa liczba przedsiębiorstw wspólnie ustalają ceny lub wielkości produkcji, dokonują podziału rynku lub wspólnie podejmują decyzje handlowe.

2. Którzy producenci się brali udział w zmowie cenowej?

W nielegalnej zmowie cenowej brali udział wszyscy najwięksi producentów ciężarówek:
• MAN
• Volvo
• Dailmer/Mercedes
• Iveco
• Renault
Przyznali się oni do nielegalnych działań dotyczących ustalania cen ciągników. Komisja Europejska prowadzi również postępowanie w stosunku do Scanii, która nie przyznała się do winy, jednak według KE również brała udział w nielegalnym porozumieniu.

3. Kto może dochodzić roszczeń?

Szansę na odszkodowanie ma każdy, kto zakupił pojazd w czasie obowiązywania zmowy cenowej. W zakres poszkodowanych wchodzą zarówno przewoźnicy, którzy zakupili pojazdy bezpośrednio od producentów, jak i od dealerów czy pośredników.

4. Za jakie lata można uzyskać odszkodowanie?

Zmowa cenowa trwała w latach 1997-2011. Jednakże zgodnie z polskim prawem, roszczenia przedawniają się z upływem 10 lat, więc roszczenia odszkodowawcze z tytułu zakupu pojazdów w latach 2007-2011 należy traktować jako pewne, natomiast te zakupione we wcześniejszym okresie obarczone są znacznie większym ryzykiem.

5. Czy są wymagania odnośnie liczby zakupionych ciężarówek w powyższym okresie?

Nie, do pozwu zbiorowego mogą przystąpić przewoźnicy, którzy zakupili 1 pojazd, a także tacy, którzy zakupili kilkaset sztuk.

6. Ile pieniędzy można odzyskać?

Przewidujemy, że realną wysokością możliwego odszkodowania jest kwota około 10% wartości zakupionego pojazdu. Ta kwota może być elastyczna i zmieniać się w zależności od marki, modelu i rocznika pojazdu.

7. Dlaczego pozew zbiorowy?

Postępowanie w formie pozwu zbiorowego cechuje znacznie niższa opłata sądowa – 2% wartości roszczeń w porównaniu 5% dla pozwu indywidualnego, a także możliwość rozłożenia kosztów postępowania na członków grupy.

W przypadku najbardziej popularnych producentów – Volvo, MAN, DAF i Mercedes, już dokonano wystarczającej ilości zgłoszeń, co umożliwi proporcjonalne obniżenie opłaty sądowej każdego przewoźnika poniżej 2%.

8. Jakie są koszty postępowania?

Złożenie pozwu wymaga uiszczenia opłaty sądowej w wysokości 2% dochodzonego odszkodowania. W trakcie postępowania mogą pojawić się również dodatkowe koszty – takie jak koszty tłumaczeń bądź opinii biegłych.

W związku ze współpracą z międzynarodowymi podmiotami – kancelaria przewiduje również możliwość finansowania całego sporu sądowego przez podmioty trzecie (fundusze zajmujące się finansowaniem pozwów zbiorowych), dzięki czemu przewoźnik nie ponosi żadnego ryzyka finansowego związanego z prowadzeniem procesu.

9. Czy kancelaria IURIDICA ma doświadczenie w reprezentacji grupy polskich przewoźników?

Kancelaria skutecznie reprezentowała już największych polskich przewoźników w ważnych, precedensowych i międzynarodowych postępowaniach – takich jak zwrot opłat drogowych Maut (Toll Collect) w Niemczech, a także zwrot podatku IVMDH (tzw. grosikowe) w Hiszpanii.

10. Jak przystąpić do pozwu zbiorowego?

Celem uzyskania bezpłatnej informacji o możliwości odszkodowania i jego wysokości należy wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie kancelarii, a następnie oczekiwać kontaktu ze strony wykwalifikowanych prawników, którzy przedstawią potencjalne możliwości działania w sprawie.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0