Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Czy sojusz 9 państw zagraża polskim przewoźnikom? [KOMENTARZ EKSPERTA]

shutterstock_150105962

Sojusz 9 państw europejskich nie powinien pozostawiać złudzeń: bogate kraje rozpoczynają walkę z firmami z Europy Środkowo-Wschodniej. Okazuje się, że stanowimy dla nich zbyt wielką konkurencję, którą można ukrócić jedynie podejmując określone kroki formalne.

Porozumienie podpisane przez przedstawicieli Francji, Niemiec, Austrii, Belgii, Danii, Włoch, Luksemburga, Szwecji oraz Norwegii w teorii ma służyć walce z dumpingiem socjalnym. Sygnatariusze zapowiedzieli ostrzejszą walkę z nieuczciwą konkurencją, do jakiej zaliczają firmy z Polski, Węgier, Czech czy Rumunii. Priorytetem stanowi tu również zapewnienie równych praw kierowcom. Planowane rozwiązania mają im umożliwić m.in. spędzanie weekendów w domach, zostaną ponadto stworzone bardziej sprecyzowane wymogi dla przewozów do 3,5 tony.

Tego rodzaju zmiany wieszczą niezbyt kolorową przyszłość wolnemu rynkowi przewozów drogowych w Europie. Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że nie chodzi wcale o ochronę praw pracowniczych, a zwiększenie konkurencyjności firm z państw starej Unii.

O zdanie w tej sprawie zapytaliśmy Macieja Wrońskiego, Prezesa Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”.

Redakcja: Co sojusz 9 państw może oznaczać dla polskich przewoźników? Jaki scenariusz Pan przewiduje?

Maciej Wroński: Ten sojusz oznacza tak naprawdę zdjęcie maski. Działania, o których mowa są realizowane już od dwóch lat. Rozpoczęły to Niemcy, później włączyły się takie państwa jak Norwegia, Francja, Austria, Włochy oraz Holandia. Ten sojusz oznacza także, że gra przeciwko polskim przewoźnikom – odbywająca się pod hasłami socjalnymi, z którymi tak naprawdę bardzo trudno polemizować – będzie prowadzona bezpardonowo „na wielu fortepianach”. Dam tu przykład. Niezależnie od wprowadzenia rozwiązań prosocjalnych związanych z płacami, które mają być zalegalizowane przez Unię Europejską w rewizji dyrektywy o delegowaniu, trwają prace nad zmianą dyrektyw dotyczących harmonizacji przepisów o ubezpieczeniach społecznych. Pojawiają się tu pomysły, aby pracodawca, który deleguje pracowników (czytaj: także kierowców; choć my nie zgadzamy się z definicją, według której kierowca jest pracownikiem delegowanym), opłacał ubezpieczenie społeczne na terenie tych państw, w których przebywa pracownik. Jeśli ta propozycja towarzysząca harmonizacji przepisów ubezpieczeń społecznych dojdzie do skutku, w przypadku kierowcy, który w przeciągu miesięcznego okresu rozliczeniowego może przebywać na terenie pięciu różnych państw, konieczne będzie jednoczesne odprowadzanie składek do wszystkich tamtejszych ZUS-ów. Zgroza!

Czyli oznacza to przede wszystkim wzrost kosztów oraz nowe wymagania formalne, którym będą musieli sprostać przewoźnicy?
Oczywiście. Większe firmy będą musiały zatrudniać dodatkowych pracowników, nawet całe działy. Poza tym nie wyobrażam, w jaki sposób mały przewoźnik, który często jeździ sam i posiada dwa czy trzy pojazdy, poradzi sobie z tematem składek na ubezpieczenie społeczne we Francji, Niemczech, Holandii czy innym państwie. Na co dzień koncentrujemy się na tych najbardziej nośnych sprawach dotyczących delegowania, tymczasem w tle, w Unii Europejskiej, w głowach ministrów transportu i ministrów pracy rodzą się coraz to nowe pomysły, w jaki sposób wyrzucić nas z unijnego rynku. W związku z tym deklaracja dziewięciu państw oznacza tak naprawdę odsłonięcie kurtyny, ujawnienie się, sformalizowanie prowadzonej od dawna polityki. Nie kryje się z tym m.in. francuski minister transportu, Alain Vidalies, który stwierdził, że chodzi również o ochronę konkurencyjności ich przedsiębiorstw.

Spójrzmy na to jednak z drugiej strony. Czy nie jest to dobra wiadomość dla kierowców? W końcu jednym z głównych założeń jest ochrona ich praw oraz zwiększenie zarobków.
W rezultacie wprowadzanych zmian pensje kierowców mogą być wyższe – ale tylko na papierze. Trzeba tu myśleć w trybie przyczynowo-skutkowym, patrzeć nie tylko na pojedyncze drzewa, ale na cały las. Cóż z tego, że będą mieli prawnie zagwarantowanych tysiące przywilejów, skoro znaczna część z nich straci pracę? Pieniądze nie biorą się z nieba. Trzeba będzie je komuś wyjąć z kieszeni, aby zapłacić komuś innemu. Zabierzemy te pieniądze konsumentowi, czyli także samemu kierowcy. Nawet jeśli znajdzie się w gronie tych szczęśliwców, którzy zachowają pracę, będzie musiał się liczyć z wyższymi cenami towarów.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0