Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Co czeka firmy transportowe w 2015 r.? Zmiany w Europie

kierowcy-protestuja

Wyższe opłaty za przejazdy, wprowadzenie winiet ekologicznych, nowe wymagania dotyczące opon zimowych i zniesienie obowiązku stosowania tachografów. Sprawdźmy, co czeka nas na drogach w 2015 r.

Austria: wyższe myto i winiety ekologiczne

Wraz z pierwszym dniem nowego roku wrosło myto dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony – o 1,6%, co wiąże się z indeksem inflacyjnym. Pieniądze zostaną przeznaczone na utrzymanie już istniejących dróg. Podrożał również przejazd przez autostradę na Przełęczy Brennerskiej Inntal-Autobahn (A12) pomiędzy granicą Austrii w Kufstein i Amras koło Innsbrucka – zamiast 15% dopłacimy tu 20%. W ten sposób austriacki rząd chce zebrać fundusze na budowę tunelu Brenner Basistunnel; zakończenie inwestycji jest planowane na koniec 2024 r.

Ponadto przywrócony ma być sektoralny zakaz jazdy przez Tyrol – prawdopodobnie już jesienią 2015 r. W listopadzie zostanie też wprowadzone permanentne ograniczenie prędkości do 100 km/h na autostradzie A12 między Kufstein i Zirl, miedzy Karrösten i Zams oraz A13 pomiędzy Innsbruckiem i Schönbergiem. Rząd pragnie w ten sposób poprawić jakość powietrza w regionie.

Kwestią, która wciąż budzi wiele wątpliwości wśród transportowców, są wprowadzone przez Austrię naklejki ekologiczne, czyli obowiązkowe oznakowanie pojazdów w zależności od klasy spalin. Winieta musi zawierać 6 ostatnich numerów z numeru identyfikacyjnego pojazdu. Pamiętajmy, że wraz z oznaczeniem powinny być wystawiane zaświadczenia o wydaniu winiety (dokument przyda się, jeśli zgubimy winietę).

Jeśli zapomnimy o wlepce, czeka nas mandat – nawet do 2180 euro. Wedle informacji podawanych przez austriackie strony internetowe, winiety można kupić na parkingach i stacjach benzynowych, jednak wielu kierowców zgłaszało problemy z ich dostępnością, szczególnie w przypadku zakupu większej ilości oznaczeń. Winiety ekologiczne można więc kupić również za pośrednictwem austriackich firm świadczących usługi z zakresu doradztwa w transporcie, jak Haulieres Guidance & Advice. Naklejki kosztują 2,5 euro.

Czechy: droższe przejazdy

W Czechach myto również podrożało – w przypadku samochodów powyżej 3,5 tonu o 8,2% (dla pojazdów klasy emisyjności spalin EURO 0-IV) lub 9,8% (dla EURO V; dla EURO VI pozostało bez zmian). Podobnie, jak w Austrii, jest to związane ze wzrostem inflacji.

Francja: bez ecotaxe, ale drożej

Jak doskonale pamiętamy, rząd francuski miał wprowadzić podatek ekologiczny (ecotaxe), ostatecznie jednak wycofał się z tego pomysłu. Od pierwszego dnia tego roku obowiązuje jednak nowy system opłat obejmujący pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony. Średnia cena opłat drogowych wynosi obecnie 0,13 euro/km – zależy od liczby osi oraz klasy emisyjności. Myto objęło 4 tys. km dróg.

 

Litwa: droższe drogi

1 stycznia 2015 r. Litwa weszła do strefy euro. Spowodowało to m.in. zmiany wysokości opłat za użytkowanie dróg – wzrósł podatek od autobusów, ciężarówek i transportu specjalnego. Można zakupić winietę dzienną, tygodniową, miesięczną lub roczną, a jej wysokość jest uzależniona od klasy emisyjności pojazdu EURO.

Niemcy: nowe stawki za myto i ustawa o płacy minimalnej

Nasi zachodni sąsiedzi 1 lipca zwiększą myto dla samochodów ciężarowych na kolejne 1100 km dróg krajowych. Od 1 października zaś obowiązkiem uiszczania opłat drogowych zostaną objęte pojazdy ciężarowe o DMC powyżej 7,5 tony – obecnie płacą kierowcy samochodów o masie powyżej 12 ton.

W ostatnich miesiącach uwaga europejskiej branży transportowej nie była jednak skierowana na e-myto, a na zagadnienie ustawy o płacy minimalnej, której zapisy obejmują również pracowników firm zagranicznych, kierowców realizujących przewozy (także kabotażowe oraz kierowców wykonujących tranzyt, załadunek i rozładunek na terenie Niemiec). Wedle nowych przepisów muszą oni zarabiać min. 8,5 euro/godzinę. Polscy przedsiębiorcy obawiają się, że to skutecznie zagrozi konkurencyjności naszych firm transportowych. Wedle pierwszych zapowiedzi sprawą ma zająć się Komisja Europejska.

 

Obowiązkowe zimówki i elektroniczny pobór opłat za drogi w Norwegii

Już w sezonie zimowym 2013/2015 zaostrzeniu uległy wymagania względem opon zimowych dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony, od nowego roku zaś należy stosować opony zimowe na wszystkich osiach pojazdu. Norweska Administracja Dróg Publicznych tymczasowo zwolniła z wymogu posiadania takiego wyposażenia w przypadku ogumienia w nietypowych wariantach (oś sterująca ciężarówki: 245/70R17,5, 265/70R17,5, 305/70R19,5; osie naczep oraz osie podnoszone: 205/65R17,5, 205/70R17,5, 215/75R17,5, 235/70R17,5, 235/75R17,5, 245/70R17,5, 245/70R19,5, 255/60R19,5, 265/55R19,5, 275/70R22,5, 285/70R19,5, 385/55R19,5, 425/55R19,5, 425/65R22,5, 435/50R19,5, 445/45R19,5, 455/40R22,5, 455/45R22,5).

Minister transportu Solvik-Olsen zwrócił też uwagę na konieczność wprowadzenia szkolenia z trudnych warunków jazdy dla zagranicznych kierowców poruszających się po norweskich drogach. Nie wiadomo jeszcze jednak, kiedy plany wejdą w życie.

Pewnikiem jest z kolei obowiązkowy od 1 stycznia system poboru opłat. Obejmuje on wszystkie pojazdy powyżej 3,5 tony.

Rosja, Białoruś, Kazachstan: nowe wymagania odnośnie wyposażenia zimowego

Wprowadzono obowiązek używania opon zimowych pomiędzy grudniem a lutym – w najcięższych pojazdach, na wszystkich kołach ciężarówki oraz przy przyczepach i naczepach. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.

Szwecja: zmiany dotyczące kabotażu

Od początku 2015 r. musimy zachować szczególną czujność, jeśli chodzi o formalności związane z wykonywaniem kabotażu. Karany jest przede wszystkim brak wymaganych dokumentów oraz przekroczenie czasu pracy – niedostosowanie się do przepisów rozporządzenia 1072/2009 może nas kosztować nawet 40 tys. SEK, czyli ok. 4 tys. euro. Obciążony zostanie zarówno kierowca, jak i przewoźnik.

Węgry: zgłaszanie ładunków do urzędu skarbowego

Na Węgrzech od początku stycznia funkcjonuje EKAER, czyli Electronic Road Transport Control System. Celem wdrożenia EKAER było umożliwienie węgierskiej administracji celnej i podatkowej większej kontroli nad przewozami towarowymi w kraju. System dotyczy każdego przewozu drogowego pojazdem o masie powyżej 3,5 tony z innych państw UE na Węgry i z Węgier do innych państw UE. W praktyce oznacza to, że transport będzie mógł się odbywać jedynie po uprzednim zgłoszeniu (15 dni przed przewozem do odpowiedniego urzędu skarbowego). Jeśli podatnik nie wypełni swego obowiązku raportowania i nie będzie miał numeru EKAER, przewożone towary zostaną uznane za towary o niepotwierdzonym pochodzeniu i będą podlegały karze w wysokości 40% ich wartości. Do 1 lutego 2015 roku sankcje karne nie będą stosowane.

Ważne zmiany w przepisach ADR

Zmiany w przepisach ADR (dotyczące zasad międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych ADR), jakie weszły w życie wraz z początkiem roku, nazywane są przez ekspertów „małą rewolucją”. Zmieniły się m.in. wymogi dotyczące niektórych opakowań, ponadto z ADR wyłączono część towarów, jak lampy z rtęcią, niektóre farby i oleje. Uszczegółowiono też przepisy dotyczące wzorów nalepek.

Tachografy w samochodach firmowych

Unia Europejska poluzowała nieco przepisy dotyczące stosowania tachografów. Od marca 2015 r. samochód ciężarowy do 7,5 tony nie musi posiadać tachografu, o ile będzie poruszać się w promieniu 100 km od bazy i spełni jeden z określonych przez UE warunków: zasilanie gazem, posiadanie napędu elektrycznego, nie będzie wykorzystywany do wykonywania zleceń transportowych (kierowanie pojazdem nie może być głównym zajęciem pracownika), będzie woził zwierzęta z gospodarstw na rynek lub do rzeźni.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0
173161620_2808720396006399_8633036104631496503_n

Na polskiej A4 patrol kontroli transportu z Wrocławia zatrzymał ciężarówkę

Na polskiej A4 patrol kontroli transportu z Wrocławia zatrzymał ciężarówkę litewskiego przewoźnika w celu kontroli. Po rozładunku w Polsce kierowca – obywatel Białorusi – wyjechał w kierunku Niemiec. Mężczyzna pachniał wyraźnie alkoholem. Test wykazał około 0,52 ppm alkoholu w oddechu kierowcy.Pijany kierowca został zatrzymany.Przypominamy, że od 0,5 ppm w Polsce grozi odpowiedzialność karna.

2021-04-13
0

W sobotnie popołudnie kierowca ciężarówki przejechał pod prąd około 13 km

W sobotnie popołudnie kierowca ciężarówki przejechał pod prąd około 13 km.
Po zatrzymaniu się na parkingu przy autostradzie A22 Nogaredo West, na północ od Rovereto, mężczyzna przypadkowo wjechał na przeciwległy pas autostrady Brenner. Cudem uniknął wypadku.
Dojechał aż do zjazdu z autostrady Trient Süd. Tam ciężarówka została zatrzymana przez policję na parkingu awaryjnym.  http:///www.youtube.com/watch?v=5vG1vpdofnw

2021-04-12
0