Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Węgry: nowe wymagania podatkowe – system EKAER

ekaer

Jak poinformowało ZMPD, 1 stycznia 2015 r. zacznie funkcjonować na Węgrzech system EKAER (Electronic Road Transport Control System). System EKAER umożliwi węgierskiej administracji celnej i podatkowej kontrolę przewozów towarowych na Węgrzech.

Jak tłumaczy IRU (Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego), system EKAER dotyczyć będzie każdego przewozu drogowego pojazdem o masie powyżej 3,5 tony z innych państw UE na Węgry i z Węgier do innych państw UE.

Uwaga: system EKAER będzie miał także zastosowanie dla pojazdów poniżej 3,5 tony w przypadku przewozu towarów o wysokim stopniu ryzyka w ilości powyżej 500 kg lub wartości 1 000 000 HUF.

System będzie obowiązywać głównie nadawców i odbiorców towarów, którzy będą zobowiązani do raportowania w systemie elektronicznym każdego przewozu do/z Węgier. Elektroniczne raporty będą musiały zawierać, oprócz ogólnych informacji dotyczących danego przewozu, także numer rejestracyjny pojazdu realizującego ten przewóz. Każdy transport będzie mógł się odbywać po wcześniejszym zgłoszeniu – na 15 dni przed przewozem do odpowiedniego urzędu skarbowego, w okresie do 15 dni po otrzymaniu numeru EKAER.

Pomimo faktu, że przewoźnicy są zwolnieni z obowiązku stosowania systemu EKAER, może ich ten obowiązek dotyczyć w dwóch sytuacjach: w przypadku przewozu towarów w ilości handlowej i w przypadku, gdy nadawca i odbiorca nie wywiązują się ze swego obowiązku raportowania.

W pierwszej sytuacji prawo węgierskie zakłada, że administracja celna i podatkowa może wymagać w przypadku przewozu towarów spożywczych o wysokim stopniu ryzyka lub towarów w ilości handlowej, złożenia stosownej deklaracji przez przewoźnika, nadawcę i odbiorcę. Deklaracja ta musi zawierać opis i ilość przewożonego towaru, opis i numer rejestracyjny pojazdu, dokument dotyczący towaru i adres miejsca rozładunku, numer EKAER i, gdy miejsce rozładunku nie jest siedzibą czy oddziałem osoby płatnika VAT, tytuł rozporządzania tym miejscem.

Lista towarów spożywczych o wysokim stopniu ryzyka nie jest jeszcze znana, jednak wiadomo, że dotyczyć będzie towarów transportowanych w ilości większej niż 200 kg lub wartości produkcyjnej większej niż 250 tysięcy HUF.

Druga sytuacja przewiduje, że w sytuacji, gdy odbiorca i nadawca nie wypełnią swego obowiązku raportowania, służby celne i podatkowe mogą, poza nałożeniem na odbiorcę lub nadawcę kary w wysokości 40% wartości towarów, przejąć towary do wysokości kary, nałożyć zamknięcia na pojazd i dokonać jego unieruchomienia. W takiej sytuacji, za błędy odbiorcy czy nadawcy może niestety odpowiadać przewoźnik. /// Zwracamy uwagę, że ze względu na przewidziane sankcje dla przewoźnika zasadnym jest, aby wymagać od nadawcy/zleceniodawcy przekazania nr EKAER dotyczącego planowanego przewozu.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi zakresu funkcjonowania systemu EKAER – ZMPD zwróciło się do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z prośbą o ich wyjaśnienie ze stroną węgierską. Wszystkie nowe informacje w tym zakresie będziemy na bieżąco umieszczać na naszej stronie internetowej.

Źródło: ZMPD

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0