Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

3 zmiany, jakie warto wdrożyć w firmie transportowej przed końcem roku

koszt-kilometra

Przełom roku to zawsze czas podsumowań oraz planów na kolejny okres. W firmie transportowej jest to czas weryfikacji dokumentów z podróży służbowych (uzupełnianie zaległych rozliczeń), weryfikacja ryczałtów za nadgodziny i pracę w nocy oraz dyżury. Wszyscy chcemy wejść w nowy rok bez zaległości – czy to się uda? Przeczytaj o 3 najważniejszych zmianach na 2021, a dodatkowo weź udział w darmowym szkoleniu.

Analiza i poprawa procesów, jakie zachodzą wewnątrz firmy, to najlepszy krok do rozwoju. Skoro nowy rok zakorzenił się w naszej mentalności jako moment zmian, wykorzystajmy ten czas w pełni – zwróćmy zatem uwagę na optymalizację obciążeń finansowych i przyjrzyjmy się 3 zmianom, jakie zaczną obowiązywać od 1 stycznia.

Podwyższenie miesięcznego wynagrodzenia zgodnie z wymogami ustawy

Jak co roku, polskie przepisy wymagają dostosowania składników płacowych do wymogu osiągnięcia minimalnego wynagrodzenia miesięcznego. W 2021 roku będzie kwota 2800 zł brutto dla pracownika na etacie. Przy tej okazji można zaprojektować w swojej firmie odpowiednią strukturę wynagrodzenia, która obniży koszty związane z nadgodzinami, dyżurami i dopłatami do płac minimalnych w Europie.

W związku z podwyższeniem kwoty miesięcznego wynagrodzenia można te 200 zł przeznaczyć na rozpoczęcie budowania bardziej zaawansowanej struktury w umowie o pracę. – Te wymagane 200 zł brutto, można uzyskać poprzez wprowadzenie składnika, który będzie jednocześnie do wykorzystania w rozliczeniu płac minimalnych UE. Warto jednak zaznaczyć, że istnieją różne formy stosowania tej metody, które mają różne konsekwencje. Zastosowanie np. stałej premii może powodować podwyższenie stawki za nadgodziny. Dlatego o wiele bezpieczniejsze jest zastosowanie specjalnego, dedykowanego składnika „Wyrównanie płacy minimalnej UE”. Składnik taki prawidłowo wyrównuje polską płacę minimalną, a jednocześnie jest dedykowany dokładnie na wybrane należności płacy zagranicznej – mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP. Rozliczamy go proporcjonalnie do wysokości dopłat, a nie do liczby godzin przepracowanych w Niemczech czy Francji, gdyż liczba godzin wcale nie determinuje bezpośrednio wysokości wypłaty.

Dopasowanie wysokości diety zagranicznej oraz ryczałtów noclegowych

Podsumowanie całego roku daje bardzo dobry materiał do analiz finansowych. W praktyce takie zaawansowane analizy finansowe wykorzystują największe firmy, które są świadome tego, że nawet kilka procent oszczędności w skali dużej firmy daje wymierne efekty. Dla mniejszych firm odpowiednie przekierowanie pieniędzy zaoszczędzonych na obciążeniach ZUS-owskich na poczet wyższych diet i noclegów oraz dodatkowych uzasadnionych składników kosztowych, które ponosi kierowa w podróży, pozwala zoptymalizować całościowy koszt zatrudnienia bez uszczerbku na wysokości świadczeń dla kierowcy. Mało tego – to rozwiązanie tworzy również przestrzeń dla podwyżki. Zgodnie art. 77(5) KP można dowolnie kształtować wysokość diet zagranicznych oraz innych składników będących zwrotem kosztów, które nie są oskładkowane, a lądują bezpośrednio w kieszeni kierowcy.

Dopasowanie systemu zatrudnienia i dodatkowych specyficznych zasad rozliczania czasu pracy kierowcy

Specyfika pracy kierowcy oznacza, że oprócz standardowego czasu realizowania czynności zawodowych są jeszcze obowiązkowe płatne przerwy, których liczba i czas trwania w ciągu dnia są bardzo zmienne, do tego oczywiste sytuacje pracy w soboty czy niedziele. Taki branżowy model pracy kierowcy wymaga branżowej regulacji – Ustawy o czasie pracy kierowców. – Są w niej regulacje o dodatkowej porze nocnej ograniczającej możliwość zaplanowania pracy na czas dłuższy niż 10 godzin, co może powodować powstanie nadgodzin. Warto zatem świadomie ową porę nocną ustalić. Nienazwane okresy oczekiwania oraz brak regulacji w tym zakresie powoduje, że każdy taki okres będzie potraktowany jako czas pracy, a to znacząco zwiększa liczbę nadgodzin – kontynuuje Ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Szczegółowo opisane procedury i zasady w Regulaminie Pracy wprowadzające dopasowany rodzaj dyscypliny pracy (np. zasady rozpoczynania i kończenia pracy, rejestrowania zdarzeń w tachografie, zasad identyfikacji przerw i nieusprawiedliwionych postojów, rekompensowania nadgodzin na wniosek lub bez, świadomego planowania tras uwzględniających pracę w di wolne), może zmniejszyć nieuzasadnione koszty podlegające oskładkowaniu nawet o kilkaset złotych. W skali nawet małej firmy są to bardzo wyraźne oszczędności, a jednocześnie nie wpływa to na wysokość zarobków samych kierowców.

Aby wprowadzone zmiany zaczęły obowiązywać od nowego roku, powinny zostać ogłoszone do wiadomości minimum 14 dni wcześniej. Warto zatem już teraz zastanowić się, które 2-3 elementy skorygować, aby postanowienia z zeszłego roku nabrały wreszcie kształtu o zostały chociaż częściowo wdrożone w życie. Kolejne zmiany można zaplanować np. na przełom kwartału marzec/kwiecień 2021.

Jak przyspieszyć sobie pracę rozliczania kierowców oraz porównać różne metody rozliczania ewidencji będzie można zobaczyć na najbliższym bezpłatnym webinarze, w środę (25.11), o godz. 10:00. Szkolenie będzie również zawierało blok poświęcony największym rozbieżnościom interpretacji Pakietu Mobilności. Zapisy i agenda na https://webinar.itd-pip.pl

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

157150393_2780949995450106_1029841656146284319_n

Funkcjonariusze policji Newark (Anglia) zatrzymali ciężarówkę.

 Funkcjonariusze policji Newark (Anglia) zatrzymali ciężarówkę, która mogłaby pomieścić tysiące litrów skradzionego oleju napędowego.

Za plandeką tej ciężarówki ukryte były kontenery zdolne pomieścić 12 000 litrów oleju napędowego.
Był tam też ukryty sprzęt służący do pompowania i kradzieży oleju napędowego z ciężarówek zaparkowanych na noc.

Po kontroli, a następnie przeszukaniu aresztowano dwie osoby za różne przestępstwa, w tym za posiadanie noża.

2021-03-04
0
Classic (66)

Kierowca ze Wschodu szuka pracy. Od czego zacząć i jaki ośrodek szkolenia kierowców wybrać?

Wymaganych przez przepisy szkoleń i badań nie należy bagatelizować, a już szczególnie – nie w dobie pandemii koronawirusa, kiedy rynek pracy kierowców staje się coraz ciaśniejszy. Mariusz Kaczmarski z Ośrodka Szkolenia Kierowców i Operatorów Maszyn CLASSIC podpowiada, czego potrzebuje kierowca ze Wschodu, aby rozpocząć pracę w Polsce oraz na co zwrócić uwagę podczas wyboru ośrodka szkoleniowego.

2021-03-01
0
ograniczenia-ruchu

Kiedy mandat za brak opon zimowych w ciężarówce?

Zima może zaskoczyć kierowców. Podobnie mandat, np. za brak opon zimowych w ciężarówce. W wielu państwa zimowe wyposażenie jest regulowane przez prawo. Podczas planowania zagranicznej trasy upewnij się, jakie wymagania danego państwa, aby nie narazić się na wysoką grzywnę.

2020-11-27
0