Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Parlament Europejski zadecydował: nowe inteligentne tachografy już od 2017 roku

Volvo_FH_002_digitaler_tachograph_u._cb_funk-199x149

Celem nowej ustawy prawnej jest ograniczenie możliwości i skali oszustw popełnianych przez kierowców przy użyciu tachografów i wprowadzenie uproszczeń administracyjnych poprzez pełne wykorzystanie nowych technologii. Czy to się uda?

15 stycznia podczas sesji plenarnej Parlament Europejski przyjął rozporządzenie dotyczące nowych wymogów technicznych dla tachografów w samochodach ciężarowych. Nowe rozporządzenie ma uchylić dotychczasowe rozporządzenie Rady w sprawie urządzeń rejestracyjnych z 1985 roku.

„Inteligentny” tachograf w dłuższej perspektywie pomoże zmniejszyć obciążenia administracyjne, związane z wymogami dla firm wykorzystujących tachografy. Zapewniono, że nowe tachografy będą skuteczne, ale także i dostępne cenowo.

Parlament Europejski opowiedział się „za”

Europoseł Marino Baldini przed głosowaniem zauważył, że nowe rozporządzenia potrzebne są, by zapewnić bezpieczeństwo na drogach: „Co roku w wypadkach drogowych związanych z samochodami ciężarowymi ginie 6 tys. osób. Obecnie stosowany system jest przestarzały i wymaga modernizacji. Możemy poprawić infrastrukturę i ulepszać samochody, ale czynnik ludzki, który należy kontrolować, pozostaje”.

Jego kolega Andrej Plenković zgadza się z nową ustawą i podaje interesujący fakt związany z obecnie wykorzystywanymi tachografami: „Obecnie w Europie w pojazdach ciężarowych jest około 6 milionów tachografów, z których co najmniej czwarta część danych była fałszowana”.

Kolejny członek Parlamentu Europejskiego Syed Kamall podkreślił, że nowy system nie powinien obciążyć biznesu: „Musimy zapewnić, żeby wydatki, związane z nowymi tachografami, nie były nakładane na przedsiębiorstwa. To, co pasuje dla dużych firm, nie zawsze jest korzystne i odpowiada małym firmom. Problem należy rozwiązywać, jednak pamiętajmy, ile to będzie kosztowało dla biznesu. Należy także zadbać o zapewnienie ochrony danych i informację wykorzystywać tylko w tym celu, do którego jest ona potrzebna”.

Innowacje

„Inteligentny” tachograf będzie miał dwie nowe podstawowe funkcje: podłączenie do systemu naprowadzania przez satelitę oraz automatyczne nagrywanie danych miejsca pobytu ciężarówki (co dzisiaj kierowcy robią ręcznie). Przewidywane są nie tylko nowe gwarancje związane z ochroną danych i prywatności, ale również szczegółowa detalizacja tych funkcji.

„Inteligentne” tachografy będą automatycznie mierzyły szybkość oraz dystans, jak również zapisywały początek i koniec trasy. Pozwolą także na pobieranie oraz sprawdzanie danych na odległość poprzez ich bezprzewodową transmisję. Mimo że kary ani sankcje nie będą wymierzane tylko na podstawie transmisji danych tachografu, to nowy system pozwoli ograniczyć liczbę kontroli drogowych przeprowadzanych przez firmy i skupić się na lepszej wykrywalności potencjalnych kierowców oszustów. Przekazywanie danych drogą bezprzewodową pozwoli na zdalne kontrole bez potrzeby zatrzymywania pojazdów. PE argumentuje, że ułatwi to kontrolerom zidentyfikowanie podejrzanych pojazdów, które należy dokładniej zbadać, co zmniejszy liczbę niepotrzebnych kontroli.

Państwa członkowskie będą musiały do określonej daty zapewnić dla swoich kontrolerów możliwość dostępu do bezprzewodowej transmisji.

Zapisywanie danych lokalizacji zapewni skuteczna kontrolę. Ustalono więcej wymagań niż tylko codzienne fiksowanie czasu rozpoczęcia i zakończenia jazdy. Nagrywanie będzie odbywało się automatycznie po trzech godzinach ciągłej jazdy. Sygnał satelitarny będzie bezpłatny. System nawigacji satelitarnej dotychczasowe ręczne zapisywanie danych zastąpi automatycznym. Dane tachografów cyfrowych będą zdalnie przesyłane na sprawdzenie w specjalnych ośrodkach. Nie trzeba będzie co miesiąc przepisywać danych tachografu. Zostaną one automatycznie przekierowane do firm, do których należy dany pojazd i do inspektorów dróg.

Inne aspekty

Inteligentne tachografy mają się zjawić na rynku po 38 miesiącach. Z czasem inteligentne tachografy zastąpią obecnie istniejące na rynku tachografy analogowe i cyfrowe. Oczekuje się, że cel ten zostanie osiągnięty po 15 latach od dnia, w którym na rynek wejdą inteligentne tachografy. Nowe urządzenia rejestracyjne będą montowane (albo odpowiednio zmodyfikowane stare) we wszystkich samochodach używanych do profesjonalnego transportu.

Włączenie nowej specjalnej klauzuli przewiduje wzmocnienie kontroli inspektorów, którzy będą analizować dane tachografów. Parlament Europejski nalegał, żeby metoda analizy danych była jednakowa w całej Unii. Ma to zrewidować dotychczasowe różnice w stosowaniu przepisów, na które ma wpływ zróżnicowany poziom szkolenia funkcjonariuszy. Komisja określi program nauczania, który będzie zawierał ogólną interpretację aktów prawnych we wszystkich państwach UE. Niemniej ważne jest i ujednolicenie oprogramowania i standardowych procedur sprawdzania, które wykorzystują inspektorzy do odczytania danych tachografu.

Podczas dyskusji na temat nowych urządzeń rejestracyjnych powstała też propozycja połączenia prawa jazdy i karty kierowców, jednak ta propozycja została oceniona jako przedwczesna i w najbliższym czasie takiego wymogu nie będzie.

Nowe przepisy będą stosowane tylko do kierowców zawodowych. Samochody dostawcze o wadze mniejszej niż 7,5 tony zostaną wyłączone spod przepisów, jeśli przewożą one materiały, wyposażenie lub maszyny używane przez kierowcę w wykonywanej przez niego pracy w promieniu do 100 km od siedziby firmy, przy założeniu, że prowadzenie samochodu nie jest podstawową działalnością kierowcy.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

ograniczenia-ruchu

Kiedy mandat za brak opon zimowych w ciężarówce?

Zima może zaskoczyć kierowców. Podobnie mandat, np. za brak opon zimowych w ciężarówce. W wielu państwa zimowe wyposażenie jest regulowane przez prawo. Podczas planowania zagranicznej trasy upewnij się, jakie wymagania danego państwa, aby nie narazić się na wysoką grzywnę.

2020-11-27
0
kontrole-drogowe-francja

Użyczenie licencji transportowej – czy to się opłaca?

Licencja transportowa to jeden z dokumentów, które koniecznie musi posiadać przedsiębiorstwo, aby legalnie realizować przewozy. Czy można skrócić sobie drogę, zrezygnować z mnóstwa formalności i wymagań i po prostu pożyczyć licencję transportową od znajomej firmy? Czy przedsiębiorca może użyczyć innemu licencję za opłatą? Użyczenie licencji transportowej – sprawdź, co mówią na ten temat przepisy.

2020-11-27
0
koszt-kilometra

3 zmiany, jakie warto wdrożyć w firmie transportowej przed końcem roku

Przełom roku to zawsze czas podsumowań oraz planów na kolejny okres. W firmie transportowej jest to czas weryfikacji dokumentów z podróży służbowych (uzupełnianie zaległych rozliczeń), weryfikacja ryczałtów za nadgodziny i pracę w nocy oraz dyżury. Wszyscy chcemy wejść w nowy rok bez zaległości – czy to się uda? Przeczytaj o 3 najważniejszych zmianach na 2021, a dodatkowo weź udział w darmowym szkoleniu.

2020-11-25
0
kierowca-polski-w-trasie

Długi kontrahentów mocno spowalniają TSL

71% respondentów opracowania Intrum European Payment Report 2020 uważa, że terminowe dokonywanie płatności ma kluczowe znaczenie dla budowania i podtrzymywania zaufania między dostawcami oraz partnerami biznesowymi. Tymczasem aż 17 dni wynosi średnio luka płatnicza (czyli czas, jaki upływa pomiędzy terminem płatności i faktycznym jej dokonaniem) w sektorze B2B.

2020-11-24
0
Droga low_res

Użyczenie licencji transportowej – czy to się opłaca?

Licencja transportowa to jeden z dokumentów, które koniecznie musi posiadać przedsiębiorstwo, aby legalnie realizować przewozy. Czy można skrócić sobie drogę, zrezygnować z całego szeregu formalności i wymagań i po prostu pożyczyć licencję transportową od znajomej firmy? Czy przedsiębiorca może użyczyć innemu licencję za opłatą? Użyczenie licencji transportowej – sprawdź, co mówią na ten temat przepisy.

2020-11-09
0