Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Jakie są atuty dodatkowych reflektorów?

Scania-3-158x200

Jeszcze do niedawna samochody wyposażone w dodatkowe światła były znakiem rozpoznawczym skandynawskich ciężarówek. W ostatnich latach coraz więcej naszych przewoźników w taki sposób udoskonala też swoje ciężarówki. Co musimy wiedzieć, zanim zaczniemy montować rzędy dodatkowych reflektorów? Jaką korzyść przyniosą i jakie dodatkowe problemy w związku z tym mogą się pojawić u przewoźników?  

„Choroby oczu” nie znikają 

Eksperci ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego twierdzą, że mniej więcej 90 proc. wszystkich wypadków drogowych spowodowane jest warunkami widoczności na drodze i wzrokiem kierowcy. Czasem w podjeciu w odpowiedniej decyzji przez kierowcę przeszkadza mu to, że nawet nie zdaje sobie sprawy z zagrożenia. W danej sytuacji nie pomoże nawet solidne doświadczenie zawodowe kierowcy. Według danych firmy 3M, “zapotrzebowanie” kierowcy na dobre światła i dobry wzrok podwaja się co 13 lat. Innymi słowy, 60-letni kierowca powinien „upiększyć” swoją ciężarówkę ośmioma reflektorami.

1

Sytuację pogarsza fakt, że reflektory to stanowią system, który obsługa techniczna, serwisanci nie darzy szczególną uwagą. Dane statystyczne mówią o tym, że praktycznie 19 proc. wszystkich ciężarówek w krajach bałtyckich cierpi na „choroby reeflektorów”. Wydaje się, że kierowcy uważają te problemy za nieistotne i nie zwracają uwagi na odpowiednią regulację i umocnienie reflektorów, ich czystość, stan odbłyśników i samych kloszy. Niestety, to nie jest drobiazg. Kierowca, jadąc w nocy, widzi dokładnie tyle, ile obejmują jego światła – do 100 metrów przy użyciu świateł dziennych i do 200 metrów przy użyciu świateł mijania. Jednak w większości przypadków to nie wystarcza, by uniknąć kolizji i poważnych wypadków. W nocy oko postrzega kontrast nie tak dobrze jak w dzień – dlatego właśnie jest tak trudno zauważyć poruszających się krawędzią jezdni pieszych i rowerzystów.  Jeśli na dodatek nie posiadają oni odblasków lub innych źródeł światła, prawdopodobieństwo wypadku (w porównaniu do jasnej pory dnia) wzrasta ośmiokrotnie.

2

Rozwiązanie – dodatkowe światła

Sposobów rozwiązania tego problemu nie jest aż tak dużo. Ażeby należycie oświetlić drogę, należy regularnie sprawdzać światła i w razie potrzeby je regulować. W przypadkach, gdy specyfika pracy wymaga częstej jazdy w nocy, należy zadbać o dodatkowe światła. Pomimo faktu, że standardowe oświetlenie zainstalowane w cieżarówkach nowej generacji są wystarczająco efektywne, ci, którzy w walce z ciemnością zainstalowali dodatkowe reflektory, twierdzą, że mogli widzieć wszystko, co się dzieje na drodze, wyjątkowo wyraźnie. Na tle dodatkowych sześciu lamp (tyle reflektorów zgodnie z wymaganiami może być zainstalowane w samochodzie ciężarowym), dwie lampy fabryczne wyglądają jak świeczki na urodzinowym torcie.

Doświadczeni kierowcy twierdzą, że dobre oświetlenie drogi pozwala nie tylko odczuwać większy komfort podczas jazdy i jeździć o zmierzchu z wyższą prędkością, ale też zmniejsza ryzyko kolizji z dzikimi zwierzętami. Nieprzypadkowo w Szwecji, Finlandii czy Norwegii w dodatkowe reflektory są wyposażane praktycznie wszystkie pojazdy – kierowcy z tych państw pracują w warunkach nocy polarnej przez praktycznie pół roku. Inwestycje w dodatkowe światła opłacają się w tych regionach, gdzie ruch nie jest bardzo intensywny – kierowcy nie muszą się martwić o to, że oślepią innych uczestników ruchu.

3

U nas cisza

Zapytani przez redakcję przedstawiciele firm dystrybuujących reflektory samochodowe mówią, że zapotrzebowanie na dodatkowe światła w naszym kraju, jest raczej symboliczne.

- Transportowcy nie uważają dodatkowych reflektorów za niezbędny sprzęt, dlatego zapytania, a już tym bardziej zlecenia, można policzyć na palcach jednej ręki. Najprawdopodobniej są zadowoleni z jakości standardowych lamp. Z drugiej zaś strony zasady korzystania z tych lamp są bardzo skomplikowane, budzą one obawy przewoźników, że próby legitymizacji dodatkowych świateł będą kolejnym kłopotem, który nie da żadnych rezultatów – twierdzi Tomasz Buczyński, kierownik przedstawicielstwa Bosch Automotive.

Kierownik firmy reprezentującej produkcję Lazer i Hella zgadza się z powyższym dodaje, że dotychczas jego głównymi klientami byli rolnicy, myśliwi i sportowcy, którzy biorą udział w wyścigach.

- Bez wątpienia, w naszych szerokościach geograficznych nie ma tak wielkiej potrzeby inwestować w dodatkowe światła, jak na przykład w Skandynawii. Niemniej jednak ci, którzy wykorzystali dodatkowe reflektory w swej pracy, mówią o ogromnej różnicy w porównaniu do standardowych świateł. Sceptycyzm znika momentalnie. Technologia LED sprawia, że nowe lampy są dwukrotnie bardziej skuteczne niż zwykłe. Nie są one trudne w montażu, nie wymagają żadnej szczególnej obsługi, a poza tym zużywają znacznie mniej energii – mówi kierownik przedstawicielstwa firm Lazer i Hella.

4

“Talmud”wymagań

Dlaczego transportertowcy tak nieufnie odnoszą się do nabycia świateł dodatkowych wyjaśnia się, kiedy zapoznamy się z wymaganiami dotyczącymi ich zakupu i instalacji. Uchwyty lamp do zamocowania reflektorów na dachu konkretnego samochodu uszczuplą portfel o około 319-609 euro. Uchwyty, pełniące analogiczną funkcję, ale przeznaczone do lamp umieszczonych nad zderzakiem, kosztują około 362-971 euro. Lampa Hella o bardzo skromnych charakterystykach kosztuje mniej więcej 174 euro, lampa typu xenon – około 374 euro, a reflektory Hell Luminator LED – około 580 euro. Angielskie urządzenie Laser ST-16 kosztuje około 782 euro. Kwoty sa naprawdę imponujące.

Inny nie mniej ważny aspekt – to wymagania UE w odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej. Przepisy określone w tym dokumencie liczą 107 stron. Osobę, która się nie zna na słownictwie stosowanym w dokumentacji, już od pierwszych stron ogarnia panika – aby właściwie zrozumieć wszystkie zwroty i nazwy, powinien powtórzyć pełny kurs fizyki.

Jednak specjaliści zapewniają, że prawidła nie są aż tak straszne, jak może się wydawać na pierwszy rzut oka: w samochodach ciężarowych dopuszczalne jest zainstalowanie nie więcej niż 6 dodatkowych reflektorów, a strumień światła nie może przekroczyć 430 tys. kandeli. Pod pojęciem „jedna lampa” podrozumiewane jest urządzenie, w którym źródła światła są oddalone od siebie nie więcej niż 15 mm.

5

Rozporządzenie UE określa, że urządzenia oświetleniowe i sygnalizacja świetlna powinny być zainstalowane tak, aby w normalnych warunkach pracy – pomimo możliwej wibracji – zachowane zostały wszystkie wymagane punkty wymienione w rozporządzeniu. Pojazd również powinien spełniać wymogi niniejszego rozporządzenia.

Zapoznać się ze szczegółami treści dokumentu we wszystkich oficjalnych językach Unii Europejskiej można na stronie eur-lex.europa.eu

Treść dokumentu w języku polskim dostępna jest pod tym linkiem: klik.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0
173161620_2808720396006399_8633036104631496503_n

Na polskiej A4 patrol kontroli transportu z Wrocławia zatrzymał ciężarówkę

Na polskiej A4 patrol kontroli transportu z Wrocławia zatrzymał ciężarówkę litewskiego przewoźnika w celu kontroli. Po rozładunku w Polsce kierowca – obywatel Białorusi – wyjechał w kierunku Niemiec. Mężczyzna pachniał wyraźnie alkoholem. Test wykazał około 0,52 ppm alkoholu w oddechu kierowcy.Pijany kierowca został zatrzymany.Przypominamy, że od 0,5 ppm w Polsce grozi odpowiedzialność karna.

2021-04-13
0

W sobotnie popołudnie kierowca ciężarówki przejechał pod prąd około 13 km

W sobotnie popołudnie kierowca ciężarówki przejechał pod prąd około 13 km.
Po zatrzymaniu się na parkingu przy autostradzie A22 Nogaredo West, na północ od Rovereto, mężczyzna przypadkowo wjechał na przeciwległy pas autostrady Brenner. Cudem uniknął wypadku.
Dojechał aż do zjazdu z autostrady Trient Süd. Tam ciężarówka została zatrzymana przez policję na parkingu awaryjnym.  http:///www.youtube.com/watch?v=5vG1vpdofnw

2021-04-12
0