Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Jak zmiana ustawy o płacy minimalnej MiLoG wpłynie na płacę polskich kierowców?

milog

„Ilu prawników, tyle opinii“. Tak można by opisać obecną dyskusję dotyczącą zagadnienia, czy wprowadzenie ustawy o płacy minimalnej w Niemczech będzie dotyczyć także polskiego przewoźnika. Przedstawiamy zakutalizowane informacje dotyczące ustawy. 

Wokół tego tematu sieje się strasznie dużo paniki, z drugiej jednak strony nie powinno się tego tematu ignorować, ponieważ oczywiście jest on związany z propagowanym w niemieckiej gospodarce transportowej protekcjonizmem rynku, wymierzonym przeciwko „Dumpingowi socjalnemu ze Wschodu“. Dlatego też trzeba bardzo dokładnie się przyjrzeć, co właściwie dzieje się teraz w Niemczech.

W stanie obecnym, tj. bez antycypacji ewentualnego orzecznictwa ETS Strasbourg albo Sądownictwa w RFN, sytuacja wygląda jak poniżej, tj. MiLoG ma znaleźć zastosowanie dla wszystkich pracowników, dopóki ,,faktycznie podczas pracy znajdują się w Niemczech’’, niezależne od rodzaju zlecenia i specyfiki Transportu. tzn. niezależnie czy jest to tranzyt, międzynarodowy przewóz do/z Niemiec oraz kabotaż. Z tego powodu wszyscy przedsiębiorcy jadący przez RFN zobowiązani są od 01.01.2015 zameldować personel wykonujący działalności na terenie RFN ( co 6 miesięcy) . Formularz łatwo można znaleźć poprzez stronę internetową, bezpośrednio pod linkiem poniżej:

http://www.zoll.de/DE/Fachthemen/Arbeit/Meldungen-bei-Entsendung/meldungen-bei-entsendung_node.html

a tam na prawej stronie, formularz 033037(mobil).

Najczęstsze pytania płynące do naszej Kancelarii od przewoźników są następujące:

1. Czy polski przewoźnik musi stosować się do przepisów Mindestlohngesetz / MiLoG/, gdy realizuje transport przez teren Niemiec ale nie podejmuje ładunku i nie składa ładunku w Niemczech – tzn. wykonuje Tranzyt?

Według przepisu par. 20 MiLoG za czas pracy kierowcy na terenie Niemiec trzeba płacić min. 8,50 EUR. Kierowca w ciągu 7 dni od wykonania pracy w RFN musi udokumentować ten odcinek czasu pracy, karta kierowcy /tarczka nie wystarczy ponieważ tachograf nie notuje czas przejścia granicy do/od Niemiec. Dokumentację trzeba zachować przez 2 lata. Oczywiście, jeżeli faktycznie kierowcy już zarabiają 8,50, taka dokumentacja nie jest potrzebna, bo wynika to z umowy o pracę. Przykład: kierowca zarabia 8,50 brutto x 160 godziny miesięcznie x 4,18 = PLN 5684,80 jako zwykle wynagrodzenie za pracę (bez dodatkowych płac za pracę w nocy/weekend/nadgodziny itd.) Wystarczy zameldowanie kierowców na formularze 033037 od 01.01.2015, a potem znowu od 01.07.2015

2. Czy polski przewoźnik musi stosować się do przepisów Mindestlohngesetz / MiLoG gdy realizuje transport przez teren Niemiec gdy podejmuje ładunek / składa ładunek w Niemczech?

TAK. zob. powyżej 1.

3. Czy polski przewoźnik musi stosować się do przepisów Mindestlohngesetz / MiLoG/, gdy realizuje transport kabotażowy na terenie Niemiec?

TAK, ponieważ według Nr 17 preambuły do rozporzadzenia WE 1072/2009 kabotaż jest to delegowanie pracowników i stosuje się do niego ustawa RFN o delegowanie pracowników, w tym przewoźnika zobowiązują przepisy MiLoG dotyczące płacy minimalnej.

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR1072/2009
z dnia 21 października 2009 r.
dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych

(…)
(17) Do przewoźników wykonujących przewozy kabotażowe mają zastosowanie przepisy dyrektywy 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług(3)
Dz.U. L 18 z 21.1.1997, s. 1. (3).

4. Czy musimy płacić kierowcom 8,5 EUR za godzinę pracy, gdy współpracują z nami na zasadzie samozatrudnienia / tzn. mają własne firmy i wystawiają nam faktury?

Nie. Jeżeli kierowca jest samozatrudnionym i samodzielnym przedsiębiorcą, to ,,nie musi sobie wypłacać płacy minimalnej” według MiLoG. Trzeba jednak uważać i ewentualnie być w stanie to udowodnić, iż kierowca formalnie jest niezależny i swobodnie dysponuje swoim czasem pracy. W przeciwnym razie możemy mówić tu o „Samodzielność pozornej” w sensie par. 1 SchwarzArbG

5. Czy musimy podpisać deklarację wobec zleceniodawcy że stosujemy się do przepisów MiLoG?

Tak. Brak podpisu oznacza „Schwarzarbeit” według SchwarzArbG – w tej sytuacji polski przewoźnik ryzykuję cofnięcie zleceń i nawet umów o współpracę.

6. Czy więc polski przewoźnik musi pozyskać zobowiązanie od polskich podwykonawców (podwykonawców 2-u poziomu), że zapewniają oni warunki płacy minimalnej w swoim przedsiębiorstwie.

Tak, ponieważ zleceniodawca odpowiada „za cały łańcuch podwykonawców”.

Christoph Grzimek, ll.m., Adwokat, Partner w kancelarii Grzimek, Wegelein i Partnerzy w Berlinie, specjalizującej się w prawie transportowym, we współpracy z Kancelarią Transportową LEGALTRANS Sp. z o.o.

LEGALTRANS - logo

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0
173161620_2808720396006399_8633036104631496503_n

Na polskiej A4 patrol kontroli transportu z Wrocławia zatrzymał ciężarówkę

Na polskiej A4 patrol kontroli transportu z Wrocławia zatrzymał ciężarówkę litewskiego przewoźnika w celu kontroli. Po rozładunku w Polsce kierowca – obywatel Białorusi – wyjechał w kierunku Niemiec. Mężczyzna pachniał wyraźnie alkoholem. Test wykazał około 0,52 ppm alkoholu w oddechu kierowcy.Pijany kierowca został zatrzymany.Przypominamy, że od 0,5 ppm w Polsce grozi odpowiedzialność karna.

2021-04-13
0

W sobotnie popołudnie kierowca ciężarówki przejechał pod prąd około 13 km

W sobotnie popołudnie kierowca ciężarówki przejechał pod prąd około 13 km.
Po zatrzymaniu się na parkingu przy autostradzie A22 Nogaredo West, na północ od Rovereto, mężczyzna przypadkowo wjechał na przeciwległy pas autostrady Brenner. Cudem uniknął wypadku.
Dojechał aż do zjazdu z autostrady Trient Süd. Tam ciężarówka została zatrzymana przez policję na parkingu awaryjnym.  http:///www.youtube.com/watch?v=5vG1vpdofnw

2021-04-12
0