Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Wschodnia granica – nieustanny problem polskich przewoźników

aktualnosci_10436_0_ZMPD

Nagminne wielodniowe oczekiwanie na odprawę to zmora polskich międzynarodowych przewoźników drogowych przekraczających wschodnią granicę z Ukrainą i Białorusią. Ten temat był głównym elementem zorganizowanej przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego wideokonferencji.

Spotkanie z udziałem przedstawicieli Krajowej Administracji Skarbowej, Straży Granicznej, GITD oraz prezesów organizacji przewoźników, w tym ZMPD, odbyło się 15 września 2020 r.

Przewoźnicy nie szczędzili przedstawicielom administracji państwowej gorzkich słów mówiąc o codzienności na wschodnich przejściach granicznych. – Od ponad 20 lat rozmawiamy na ten sam temat i ciągle niewiele się w tej materii dzieje. Ciągle nie możemy się doczekać rozwiązań, które wreszcie poprawiłyby sytuację – zwracał uwagę Jan Buczek prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Przypomniał, że ZMPD wystąpiło do premiera Mateusza Morawieckiego z prośbą o spotkanie w tej sprawie. – Wystąpiliśmy do premiera z konkretnymi postulatami i oczekujemy ich realizacji. Niestety, unika spotkania z nami.

Prezes Jan Buczek powiedział też, że znakomitą okazją do próby unormowania sytuacji na granicy z Ukrainą może być spotkanie prezydentów obu państw. Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej, sekretarz stanu w ministerstwie finansów zapewniła, że Prezydent Andrzej Duda otrzyma odpowiednie materiały do dyskusji.

Przedstawiciele Krajowej Administracji Skarbowej i Straży Granicznej przygotowali z okazji konferencji wspólną prezentację dotyczącą aktualnej sytuacji na przejściach granicznych i podejmowanych działań, a także kwestii dotyczących współpracy międzynarodowej, zwłaszcza z Ukrainą m.in. w kontekście sprawności działania tamtejszych służb, realizowanych procedur i stanu infrastruktury, a także generalnie rzecz ujmując obopólnego zaufania, stabilności i przewidywalności zachowania.

Magdalena Rzeczkowska podkreśliła, że sytuacja na przejściach granicznych to bardzo złożony temat obejmujący wiele elementów od infrastruktury począwszy, poprzez organizację, współpracę poszczególnych służb, m.in. Straży Granicznej i inspekcji tam pracujących. – W ramach Zespołu Zintegrowanego Zarządzania Granicą Państwową wspólnie z MSWiA podejmujemy działania mające na celu poprawę funkcjonowania infrastruktury granicznej. Staramy się na bieżąco odpowiadać na pojawiające się problemy – powiedziała Magdalena Rzeczkowska.

– Robimy wszystko, by przekraczanie granicy było jak najsprawniejsze – zapewnił wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Zauważył przy tym, że dużą rolę mogą odgrywać tu sami kierowcy. – Gdyby byli przygotowani do odprawy z pełną dokumentacją, kolejki byłyby mniejsze. Jednocześnie dążymy do zapewnienia im godziwych warunków podczas postoju na granicy – dodał minister. Zwrócił też uwagę tempo pracy po stronie ukraińskiej i białoruskiej, mające kolosalne znaczenie dla przepustowości granic. – Nikt nie powiedział, że po drugiej stronie jest idealnie. Problem w tym, ze oni krytykują nas, a my ich – powiedział przyznając rację wcześniejszym wypowiedziom Jana Buczka prezes Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Piotr Litwiński.

– Kolejki powstają z różnych powodów; lekiem na całe zło nie będzie zwiększenie liczby przejść, bowiem potrzebujemy infrastruktury, zwłaszcza drogowej, po drugiej stronie przejścia – powiedział szef Straży Granicznej gen. Tomasz Praga.

Przedstawiciele Straży Granicznej poinformowali o wdrażaniu nowych rozwiązań na przejściach w celu zachowania płynności w ruchu, o systemach wczesnego ostrzegania w przypadku zakłócania procesu odpraw, oraz współpracy z inspekcjami granicznymi – sanitarną, weterynaryjną etc. Zwrócili jednak uwagę na niepokojący wzrost prób przemytu papierosów i prób omijania kontroli granicznej lub celnej, co do tej pory się nie zdarzało. – Za łamanie przepisów przez pojedynczych przewoźników wprowadzana jest zbiorowa odpowiedzialność. Wszyscy jesteśmy mierzeni jedną miarą. Wystarczy jedna taka interwencja i od razu pojawiają się ogromne korki zarówno na wjeździe, jak i na wyjeździe z kraju – powiedział Karol Rychlik, prezes Ogólnokrajowego Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych i Spedytorów Podlasie.

– Musimy wreszcie postawić sprawy z głowy na nogi – powiedział prezes ZMPD. – W ubiegłym roku nie wykorzystaliśmy w przewozach na Ukrainę ponad 100 tys. zezwoleń, każda ciężarówka przestała na granicy średnio trzy dni, a jeden dzień postoju to ok. 300 euro strat. To są gigantyczne pieniądze – 54 mln euro, a nasze państwo z tego powodu straciło ok. 10 mln euro przychodów. Do Białorusi – w wyniku kolejek nasza branża straciła 150 mln euro, a państwo nie uzyskało prawie 30 mln euro. Najwyższy czas to naprawić – dodał Jan Buczek. – W pełni rozumiem te emocje; kolejki na granicach są faktem i nie ma co z tym dyskutować. Część problemów poruszanych przed kilkoma laty rzeczywiście jest ciągle aktualna, np. infrastruktura – przyznała Magdalena Rzeczkowska, obiecując zająć się tą kwestią podczas kolejnych spotkań Zespołu Zintegrowanego Zarządzania Granicą Państwową.

Źródło: ZMPD

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

157150393_2780949995450106_1029841656146284319_n

Funkcjonariusze policji Newark (Anglia) zatrzymali ciężarówkę.

 Funkcjonariusze policji Newark (Anglia) zatrzymali ciężarówkę, która mogłaby pomieścić tysiące litrów skradzionego oleju napędowego.

Za plandeką tej ciężarówki ukryte były kontenery zdolne pomieścić 12 000 litrów oleju napędowego.
Był tam też ukryty sprzęt służący do pompowania i kradzieży oleju napędowego z ciężarówek zaparkowanych na noc.

Po kontroli, a następnie przeszukaniu aresztowano dwie osoby za różne przestępstwa, w tym za posiadanie noża.

2021-03-04
0
Classic (66)

Kierowca ze Wschodu szuka pracy. Od czego zacząć i jaki ośrodek szkolenia kierowców wybrać?

Wymaganych przez przepisy szkoleń i badań nie należy bagatelizować, a już szczególnie – nie w dobie pandemii koronawirusa, kiedy rynek pracy kierowców staje się coraz ciaśniejszy. Mariusz Kaczmarski z Ośrodka Szkolenia Kierowców i Operatorów Maszyn CLASSIC podpowiada, czego potrzebuje kierowca ze Wschodu, aby rozpocząć pracę w Polsce oraz na co zwrócić uwagę podczas wyboru ośrodka szkoleniowego.

2021-03-01
0
ograniczenia-ruchu

Kiedy mandat za brak opon zimowych w ciężarówce?

Zima może zaskoczyć kierowców. Podobnie mandat, np. za brak opon zimowych w ciężarówce. W wielu państwa zimowe wyposażenie jest regulowane przez prawo. Podczas planowania zagranicznej trasy upewnij się, jakie wymagania danego państwa, aby nie narazić się na wysoką grzywnę.

2020-11-27
0