Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

WAŻNE zmiany od 3 września: nowy taryfikator, zmiany w ustawie transportowej i nowa ustawa o tachografach

francja-placa-minimalna

Zmiany, zapowiadane niemalże od początku tego roku, już dziś wejdą w życie. Jakie nowości przyniesie nam wrzesień? Modyfikacji uległa ustawa o transporcie oraz stawki w taryfikatorze. Pojawiły się również nowe pozycje, które wcześniej nie podlegały karom pieniężnym. Na co musi przygotować się branża?

Ustawodawcy postanowili dokładnie przyjrzeć się problemom w transporcie. I już na etapie projektu można było zauważyć chęć walki z nieuczciwymi praktykami, które niestety dosyć mocno zakorzeniły się w branży. Przypomnijmy, jakie zmiany czekają przedsiębiorstwa transportowe oraz kiedy dokładnie wchodzą w życie.

3 września: nowy taryfikator oraz zmiany w ustawie transportowej

Najistotniejsze zmiany z punkty widzenia ekonomicznego, to zmiany w taryfikatorze. – Jednym z celów modyfikacji jest dostosowanie taryfikatora do Rozporządzenia 406/2016 opracowanego przez Unię Europejską. Zgodnie z nim, naruszenia będą podzielone na poważne (PN), bardzo poważne (BPW) i najpoważniejsze (NN). Dlaczego postanowiono wprowadzić tę swego rodzaju klasyfikację wykroczeń? Niestety praktyka pokazuje, że firmy transportowe nadal popełniają karygodne błędy. I bardzo często sama kara pieniężna nie jest dla nich na tyle skuteczna, aby tych praktyk zaprzestać. Od teraz, gdy właściciel nie będzie reagował na problemy, jakie pojawiają się w przedsiębiorstwie, a naruszenia będą rangi bardzo poważnej, skutkiem okaże się odebranie licencji transportowej – mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Kolejne zmiany to m.in:

- kara za brak wpisu kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy – obowiązek ten istniał już wcześniej, jednak brak jakichkolwiek sankcji skutkował tym, że przepis istniał jako martwy,

- zwiększenie kary za brak licencji lub zezwolenia pozwalającego na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego do 12.000 zł – wzrost kary o 4 tysiące zł,

- zwiększenie kary za niedostosowanie się do zasad przewozu kabotażowego do 12.000 zł z dotychczasowych 10.000 zł,

- odmówienie kontroli lub jej utrudnianie będzie skutkowało karą w wysokości 12.000 zł,

- przekroczenie masy całkowitej będzie kosztowało właściciela od 500 do 10.000 zł, natomiast przekroczenie dopuszczalnej szerokości lub długości od 1.000 do 5.000 zł,

- modyfikowanie lub fałszowanie ewidencji czasu pracy zostanie ukarane kwotą 8.000 zł. Takich samych sankcji mogą spodziewać się ci, którzy odmówią okazania dokumentacji,

- podłączenie do tachografu urządzeń ingerujących w ich poprawną pracę oraz zapis danych: 10.000 zł,

- maksymalna kara dla przedsiębiorstwa podczas kontroli wzrośnie do kwoty nawet 12.000 zł i 3.000 zł dla osoby zarządzającej (za naruszenia stwierdzone podczas jednej kontroli)

- dokładna weryfikacja masy nadwozia wymiennego w transporcie intermodalnym – podmiot wysyłający jednostkę ładunkową będzie musiał dokładnie wskazać jego wagę oraz przekazać dokumenty przewoźnikowi, które zostaną okazane odpowiednim osobom podczas kontroli

*

Zmiany od września. M.in. kary za za brak wpisu nazwy kraju w tachografie

*

3 września: nowa ustawa o tachografach

Zmiany nie ominęły również ustawy o tachografach. Ustawodawcy, aby dążyć do wykluczenia zjawiska manipulacji w tachografach, jasno określili zadania wszelkich podmiotów (w tym administracji publicznej) dotyczące instalacji, przeglądów oraz napraw urządzeń rejestrujących. W nowej Ustawie znajdziemy również zapisy informujące o sposobie wydawania czy też wymiany kart do tachografów.

*

Zmiany w ustawie o tachografach: czego możemy się spodziewać?

*

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Zmiany, jakie się pojawiły, są jednoznaczne: wypowiedziano walkę nieuczciwym graczom na rynku transportowym. Ustawodawcy chcą zaprzestać szerzenia złych praktyk w zakresie manipulacji urządzeniami rejestrującymi czas pracy. Fakt wprowadzenia kategoryzacji naruszeń i ewentualne postępowanie mające na celu ocenienie reputacji przedsiębiorstwa jest działaniem, które ma eliminować nieuczciwą konkurencję. – Jako ekspert działający na rynku od ponad 15 lat, mogę powiedzieć jedno: uczciwość i skrupulatność w tej branży popłaca. Jeżeli w firmie brakuje czasu na realizację niektórych operacji, należy przeszkolić z przepisów zarówno kierowców jak i osoby zarządzające. Bardzo często spotykamy się z sytuacją, kiedy firma nie wykorzystuje w pełni możliwości czasowych swoich pracowników na drodze. Natomiast druga, bardzo często spotykana sytuacja, to błędy w wyliczaniu diet, płacy minimalnej czy też całkowitego wynagrodzenia. Nagminnie zdarzają się nadwyżki, niepotrzebne opodatkowanie niektórych składek. Aby wyeliminować tego typu zdarzenia, należy dbać o odpowiedni poziom wiedzy pracowników poprzez korzystanie ze szkoleń indywidualnych lub otwartych – radzi ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

inteligentne-systemy

Jakie ograniczenia czekają tirowców od nowego roku? Ostre przepisy regulujące normy emisji spali

Europa wydaje wojnę zanieczyszczeniom powietrza. Coraz więcej metropolii przygotowuje się do wprowadzenia ostrzejszych przepisów regulujących normy emisji spalin, wprowadzając szereg ograniczeń dotyczących wjazdu do poszczególnych rejonów. Jak łatwo przewidzieć, znacząco utrudni to pracę kierowcom ciężarówek. W jaki sposób będą działać te regulacje oraz gdzie i na co powinni zwracać uwagę nasi tirowcy, jeżdżący do europejskich miast?

2018-09-19
0
jak-zatrudnic-kierowce-z-ukrainy

Aż 2/3 kierowców z nadwagą i ryzykiem wystąpienia chorób serca. Kierowcy wiedzą, jak dbać o zdrowie, ale tego nie robią [RAPORT]

Szacuje się, że w Polsce jest ok. 700 000 kierowców zawodowych. Aż 2/3 z nich cierpi na nadwagę i otyłość, a to prosta droga do zawału. To jednak nie koniec zatrważających faktów płynących z «II raportu o stanie zdrowia i sposobie żywienia kierowców zawodowych» wydanego przez Fundację Truckers Life. W 90% przypadków sposób odżywiania truckerów jest po prostu zły. A przecież od stanu zdrowia kierowców może zależeć życie nas wszystkich.

2018-09-19
0