Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Upadłość i restrukturyzacja firm transportowych – co należy wiedzieć?

firma-transportowa-upadlosc

Przedsiębiorstwa transportowe, które znalazły się w trudnej sytuacji i utraciły płynność finansową, powinny rozważyć przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego. Restrukturyzacja firm transportowych pozwala na przywrócenie normalnego funkcjonowania przy jednoczesnej możliwości spłacania zobowiązań. Więcej na ten temat – radca prawny z Kancelarii Transportowej Legaltrans. 

W 2017 r. w Polsce ogłosiło niewypłacalność 900 przedsiębiorstw. Niewypłacalność firm transportowych wynosiła 43 proc. więcej niż w roku poprzednim. Tymczasem w I połowie 2018 r. odnotowano wzrost liczby upadłości i restrukturyzacji przedsiębiorstw o 21 proc. Największa fala upadłości z pośród wszystkich branż dotyczyła właśnie firm transportowych.

Główną przyczyną niewypłacalności w tej branży jest problem wydłużonych terminów płatności, konieczności podnoszenia jakości usług względem zleceniodawców, międzynarodowych regulacji prawnych, a z drugiej strony niska marża oraz wysoka konkurencja. Niestety aktualnie już niskie marże nadal ulegają obniżeniu, co powoduje, że znaczna większość firm praktycznie nie zarabia.

Co więcej, innym poważnym problemem jest to, że sektor transportowy zmaga się z typowym efektem domina, upadłość firmy transportowej powoduje niewypłacalność podwykonawczej firmy transportowej. Najczęściej z momentem pojawienia się pierwszego poważnego problemu np. szkody w towarze, awarii samochodu lub wypadku, znacznego opóźnienia w płatnościach okazuje się, że firma traci płynność. Problemy płatnicze firm i brak płynności finansowej stają się przyczyną niewypłacalności.

Restrukturyzacja firm transportowych, czyli…?

Szczególnie widoczne jest to przy jednoosobowych działalnościach gospodarczych, które w branży transportowej stanowią większość. Z tego względu wiele firm decyduje się na przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 maja 2015 r. prawo restrukturyzacyjne. Ustawa wprowadza kilka rodzajów postępowań m.in. postępowanie o zatwierdzenie układu, przyspieszone podstępowanie układowe, postępowanie układowe oraz postępowanie sanacyjne. Celem każdego z wymienionych postępowań jest przywrócenie płynności finansowej firmy, pozwalającej na normalne funkcjonowanie przy jednoczesnej możliwości spłacania zobowiązań. Najbardziej popularną i najszybszą formą restrukturyzacji jest przyspieszone postępowania układowe, niemniej w każdy w przywołanych postępowań musi dojść do zawarcia z wierzycielami porozumienia. Złożenie wniosku restrukturyzacyjnego i otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego jest korzystne z kilku względów m.in. firma może skorzystać z pomocy doradcy restrukturyzacyjnego, odroczyć terminy płatności, umorzyć część zobowiązań jak również powstrzymać działania egzekucyjne.

Reasumując, warto zastanowić się nad możliwościami wsparcia, które daje ustawa prawo restrukturyzacyjne dla przedsiębiorców, w tym firm transportowych znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej. Restrukturyzacja firm transportowych to warta rozważenia opcja.

restrukturyzacja firm transportowych

Autor: radca prawny Aneta Torchół, Kancelaria Transportowa Legaltrans

LEGALTRANS - logo-malutkie

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0