Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Upadłość i restrukturyzacja firm transportowych – co należy wiedzieć?

firma-transportowa-upadlosc

Przedsiębiorstwa transportowe, które znalazły się w trudnej sytuacji i utraciły płynność finansową, powinny rozważyć przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego. Restrukturyzacja firm transportowych pozwala na przywrócenie normalnego funkcjonowania przy jednoczesnej możliwości spłacania zobowiązań. Więcej na ten temat – radca prawny z Kancelarii Transportowej Legaltrans. 

W 2017 r. w Polsce ogłosiło niewypłacalność 900 przedsiębiorstw. Niewypłacalność firm transportowych wynosiła 43 proc. więcej niż w roku poprzednim. Tymczasem w I połowie 2018 r. odnotowano wzrost liczby upadłości i restrukturyzacji przedsiębiorstw o 21 proc. Największa fala upadłości z pośród wszystkich branż dotyczyła właśnie firm transportowych.

Główną przyczyną niewypłacalności w tej branży jest problem wydłużonych terminów płatności, konieczności podnoszenia jakości usług względem zleceniodawców, międzynarodowych regulacji prawnych, a z drugiej strony niska marża oraz wysoka konkurencja. Niestety aktualnie już niskie marże nadal ulegają obniżeniu, co powoduje, że znaczna większość firm praktycznie nie zarabia.

Co więcej, innym poważnym problemem jest to, że sektor transportowy zmaga się z typowym efektem domina, upadłość firmy transportowej powoduje niewypłacalność podwykonawczej firmy transportowej. Najczęściej z momentem pojawienia się pierwszego poważnego problemu np. szkody w towarze, awarii samochodu lub wypadku, znacznego opóźnienia w płatnościach okazuje się, że firma traci płynność. Problemy płatnicze firm i brak płynności finansowej stają się przyczyną niewypłacalności.

Restrukturyzacja firm transportowych, czyli…?

Szczególnie widoczne jest to przy jednoosobowych działalnościach gospodarczych, które w branży transportowej stanowią większość. Z tego względu wiele firm decyduje się na przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 maja 2015 r. prawo restrukturyzacyjne. Ustawa wprowadza kilka rodzajów postępowań m.in. postępowanie o zatwierdzenie układu, przyspieszone podstępowanie układowe, postępowanie układowe oraz postępowanie sanacyjne. Celem każdego z wymienionych postępowań jest przywrócenie płynności finansowej firmy, pozwalającej na normalne funkcjonowanie przy jednoczesnej możliwości spłacania zobowiązań. Najbardziej popularną i najszybszą formą restrukturyzacji jest przyspieszone postępowania układowe, niemniej w każdy w przywołanych postępowań musi dojść do zawarcia z wierzycielami porozumienia. Złożenie wniosku restrukturyzacyjnego i otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego jest korzystne z kilku względów m.in. firma może skorzystać z pomocy doradcy restrukturyzacyjnego, odroczyć terminy płatności, umorzyć część zobowiązań jak również powstrzymać działania egzekucyjne.

Reasumując, warto zastanowić się nad możliwościami wsparcia, które daje ustawa prawo restrukturyzacyjne dla przedsiębiorców, w tym firm transportowych znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej. Restrukturyzacja firm transportowych to warta rozważenia opcja.

restrukturyzacja firm transportowych

Autor: radca prawny Aneta Torchół, Kancelaria Transportowa Legaltrans

LEGALTRANS - logo-malutkie

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

fabryka-mercdesa-w-polsce

Znów zmiany w badaniach technicznych. Kary dla spóźnialskich wyższe o 50 proc.

Czy szykuje się rewolucja w przeglądach technicznych? Rząd pracuje nad nowelizacją prawa drogowego. Wśród najważniejszych propozycji: nowa opłata jakościowa, wyższa kara za przeprowadzenie obowiązkowego przeglądu technicznego po terminie oraz zmiana systemu nadzoru nad Stacjami Kontroli Pojazdów. 

2018-10-23
0
kierowcy-ceizarwek

Przewoźnicy kuszą dobrymi zarobkami, prywatną opieką zdrowotną i służbowymi laptopami, a kierowców ciężarówek wciąż brakuje

Umowa o pracę, 7 000 zł na rękę, prywatna opieka medyczna, służbowy laptop, dodatkowe ubezpieczenie i komórka do celów prywatnych… Aż 43% polskich firm transportowych ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanego pracownika[1], co sprawia, że przewoźnicy muszą się mocno wykazać, by przekonać do siebie i zatrzymać lojalnych kierowców. Tylko na ten moment szacuje się bowiem, że brakuje aż 100 000 truckerów. W ciągu najbliższych 7 lat liczba wakatów może zwiększyć się o kolejne 200 000.

2018-10-23
0
bigcarsharing-przyszlosc-foto

Dostawczaki na minuty – nowość w Polsce

Carsharing może być dla firm bardziej opłacalną formą korzystania z samochodu niż leasing czy zakup. Zwłaszcza jeśli pojazd używany jest okazjonalnie, np. w firmach, które działają sezonowo. Teraz rynek samochodów na minuty poszerza swoją ofertę o pojazdy dostawcze. 

2018-10-23
0
odcinkowy-pomiar-predkosci

Ene due, czyli kto dostanie fotoradary? Jednak nie Policja!

Jeszcze pod koniec września informowaliśmy o tym, że Policja przejmie kontrolę nad systemem fotoradarów, m.in. w związku z tym, że ITD ma zająć się innymi, ważniejszymi zadaniami, jak nadzór nad systemem poboru opłat drogowych. Jak jednak ustalił portal brd24.pl, rząd nawet nie zamierza rozpocząć prac nad projektem ustawy zakładającym te zmiany!

2018-10-22
0