Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Transport na potrzeby własne a niemiecka ustawa o płacy minimalnej MiLoG

milog

Do redakcji CargoNEWS z prośbą o podpowiedź zgłosiła się firma produkcyjna realizująca – sporadycznie – transport na potrzeby własne. Czy niemiecka ustawa o płacy minimalnej MiLoG obowiązuje w takim przypadku?

Czy płaca minimalna nałożona przez Niemcy dotyczy również kierowcy firmy produkcyjnej? Firma posiada auto dostawcze o ładowności do 1,2 t. Kierowca dwa, trzy razy w miesiącu musi udać się z detalami do firm mających siedzibę na terenie Niemiec. Czy w tym przypadku MiLoG obowiązuje?

Jak podpowiedzieli nam prawnicy Kancelarii Transportowej Legaltrans, nie ma mowy o danej celowości przewozów, a mianowicie – uzyskania zarobku. Firma nie realizuje przewozów jako jednej z form działalności. Musimy jednak pamiętać, że w razie kontroli kierowca musi być w stanie wyjaśnić i udokumentować fakt dokonywania przewozów na potrzeby własne.

Sprawa wydawała się jasna, wspomniana firma zasięgnęła jednak informacji również w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Specjalista MIiR wydał dość zaskakującą opinię. Według ministerstwa niemieckie przepisy dotyczące płacy minimalnej MiLoG stosuje się zarówno do zarobkowych, jak i niezarobkowych przewozów drogowych, również bez względu na dopuszczalną masę całkowitą pojazdu ciężarowego.

Kancelaria Legaltrans skonsultowała się w tej sprawie z zaprzyjaźnioną kancelarią niemiecką. Według prawników MIiR nie wziął pod uwagę wszystkich zmiennych oraz indywidualnych ustaleń niemieckiego rządu dotyczących definicji transportu na potrzeby własne. Tym samym działalność opisanej firmy nie narusza konkurencyjności niemieckiego rynku transportowego. Ponadto firma nie posiada przecież licencji na realizowanie przewozów – takiej bowiem nie potrzebuje.

Jeśli więc firma rzeczywiście realizuje tylko transport na potrzeby własne, powinna jedynie udowodnić taki charakter przewozów.

***

Wpis powstały we współpracy z Kancelarią Transportową Legaltrans

LEGALTRANS - logo

Komentarze

mk 2015-02-27 10:16

Z całym szacunkiem, ale jeśli niemieckie ministerstwo wspomina o "naruszaniu konkurencyjności niemieckiego rynku transportowego" to ta ustawa w sposób oczywisty narusza europejskie prawo i nie ma co się nią przejmować. Dziwi natomiast bezczelność Niemców, którzy ze wspólnego rynku korzystają pełnymi garściami,a jak tylko coś jest nie po ich myśli to zasady wspólnego rynku już ich nie obchodzą. Nie pierwsza sprawa, którą Niemcy przerżną w TSUE i nie ostatnia, natomiast tłumaczenie niemieckich urzędników o konkurencyjności pokazują tylko, że jeszcze nie dorośliśmy do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0