Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Szybki transport, wolna zapłata. Polski transport notuje wzrosty, ale boryka się z zatorami płatniczymi

Bibby-Financial-Services_szybki_transport_wolna_zaplata_03.10.2018

Polski transport rośnie w siłę. Z najnowszego raportu opublikowanego przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że w ubiegłym roku polscy przewoźnicy przetransportowali 2053,3 mln ton ładunków. To znaczny wzrost w porównaniu do 2016 roku – aż o 11,8 proc.

Samym tylko transportem samochodowym przewiezionych zostało 1747,2 mln ton ładunków. Polacy znaleźli się tym samym na pierwszym miejscu w przewozach w Unii Europejskiej. Co więcej, według 16. fali Bibby Financial Services obserwujemy wzrost wartości wskaźnika Bibby MSP Index dla danej branży pierwszy raz od 2015 roku (+5,1 pkt.). Oznacza to, że przedsiębiorcy z optymizmem patrzą w przyszłość.

Niestety pomimo rozwoju w maju 2017 roku przeszło 21 tys. przewoźników zmagało się z zadłużeniem na poziomie 664 mln złotych. Obecnie dług przekracza już wartość 925 mln złotych – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów. Gdzie szukać przyczyn takiego stanu rzeczy?

Zagrożeń dla prawidłowego funkcjonowania sektora transportowego jest wiele. Z pewnością największym, niosącym za sobą najpoważniejsze konsekwencje, jest brak płynności finansowej. Już przeszło 71% polskich przedsiębiorców, w tym tych z branży transportowej, deklaruje, iż zmaga się z tym problemem – obrazuje 16. fala badania Bibby MSP Index. Ma ono na celu pozyskanie informacji na temat aktualnej oceny sytuacji ekonomicznej firm, ich otoczenia zewnętrznego i klimatu ekonomicznego do prowadzenia biznesu w Polsce.

Zatory płatnicze są bolączką polskich przedsiębiorców działających w branży transportowej. Wynika to poniekąd ze specyfiki tego sektora. Na swoje należności finansowe czekają bardzo długo, nawet 90 dni po terminie. Najnowsza, 16. fala naszego badania, pokazuje, że już 59% przedsiębiorstw zmaga się z problemem niezapłaconej na czas faktury kilka razy w miesiącu – mówi Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services. Wiedząc jak istotna jest płynność finansowa w prawidłowym funkcjonowaniu każdego przedsiębiorstwa, wznowiliśmy kampanię „Płacę faktury – jestem gospodarczo odpowiedzialny”. Celem akcji jest promowanie dobrych praktyk, w tym opłacania faktur na czas oraz edukacja, jak radzić sobie z brakiem płynności finansowej – dodaje.

Powstawanie zatorów płatniczych może nieść za sobą daleko idące konsekwencje. Mogą one utrudniać regulowanie bieżących należności firmy (pensji dla pracowników, rat leasingowych i opłat za paliwo). Warto pamiętać także o negatywnych skutkach wizerunkowych. Firma zmagająca się z problemami finansowymi w oczach swoich klientów traci wiarygodność.

Jak wybrnąć z takiej sytuacji? Przedsiębiorstwa biorące udział w 16. fali Bibby MSP Index wskazały, że najskuteczniejszym sposobem na walkę z zatorami płatniczymi jest sprawnie funkcjonujący dział księgowy, który monitorujący płatności (74% wskazań). Walkę z nieterminowymi płatnościami bardzo często podejmują sami właściciele firm, którzy osobiście kontaktują się z kontrahentami zwlekającymi z zapłatą (29%). Niemal 30% ankietowanych deklaruje, iż toleruje nieterminowe wywiązywanie się z należności, szczególnie kiedy dłużnikiem jest stały lub „duży” klient.

Analizując sytuację w branży transportowej na podstawie wyników 15. i 16. fali badania Bibby MSP Index odnoszących się do kluczowych obszarów funkcjonowania firmy, zauważamy jej poprawę. Zarówno w zatrudnieniu, inwestycjach, poziomie zadłużenia, jak i płynności finansowej wskaźniki w porównaniu fala do fali odnotowują wzrost (analogicznie o 0,9 pkt. proc., 1 pkt proc., 2 pkt. proc., 4pkt. proc.).

Jednym z rozwiązań dedykowanych przedsiębiorcom z branży transportowej jest współpraca z firmą faktoringową. Pozwala ona uzyskać gotówkę za wykonany fracht, zabezpieczyć się przed ryzykiem niewypłacalności kontrahentów krajowych i zagranicznych. Co więcej, umożliwia opłacać inne zobowiązania np. raty leasingowe – dodaje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.

Bibby MSP Index to cykliczny projekt badawczy realizowany na zlecenie Bibby Financial Services. Celem badania jest pozyskanie informacji na temat aktualnej oceny sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw, ich otoczenia zewnętrznego i klimatu ekonomicznego do prowadzenia biznesu w Polsce. Raport dostarcza także szacunkowych prognoz co do najbliższej (w perspektywie 6 miesięcy) przyszłości przedsiębiorstw. Na podstawie zebranych danych dotyczących zatrudnienia, sprzedaży, inwestycji, płynności finansowej oraz zadłużenia przedsiębiorstw wyznaczany jest wskaźnik (Bibby MSP Index) obrazujący kondycję firm z grupy MSP.

Kampania pt. „Płacę faktury – jestem gospodarczo odpowiedzialny”. Skierowana jest do przedsiębiorców z sektora MŚP. Głównym celem działań jest zwiększenie świadomości przedsiębiorców o wadze płynności finansowej w każdym przedsiębiorstwie oraz wprowadzenie do świadomości sektora MŚP pojęcia „odpowiedzialność gospodarcza”.

Komentarze

Mateusz Zalewski 2018-10-11 10:25

Niemal miliard złotych zadłużenia to przerażające. Teraz rząd ma jakieś zmiany w terminach płatności podobno wprowadzić to może coś się poprawi w kwestii zatorów. W każdym razie raczej lepiej polegać na dobrym faktorze niż na naszym rządzie :D

Jaro Kilo 2018-10-08 20:03

Polacy przodują w transporcie w Europie, ale nadal są problemy w branży, głównie właśnie z zatorami


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

fabryka-mercdesa-w-polsce

Znów zmiany w badaniach technicznych. Kary dla spóźnialskich wyższe o 50 proc.

Czy szykuje się rewolucja w przeglądach technicznych? Rząd pracuje nad nowelizacją prawa drogowego. Wśród najważniejszych propozycji: nowa opłata jakościowa, wyższa kara za przeprowadzenie obowiązkowego przeglądu technicznego po terminie oraz zmiana systemu nadzoru nad Stacjami Kontroli Pojazdów. 

2018-10-23
0
kierowcy-ceizarwek

Przewoźnicy kuszą dobrymi zarobkami, prywatną opieką zdrowotną i służbowymi laptopami, a kierowców ciężarówek wciąż brakuje

Umowa o pracę, 7 000 zł na rękę, prywatna opieka medyczna, służbowy laptop, dodatkowe ubezpieczenie i komórka do celów prywatnych… Aż 43% polskich firm transportowych ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanego pracownika[1], co sprawia, że przewoźnicy muszą się mocno wykazać, by przekonać do siebie i zatrzymać lojalnych kierowców. Tylko na ten moment szacuje się bowiem, że brakuje aż 100 000 truckerów. W ciągu najbliższych 7 lat liczba wakatów może zwiększyć się o kolejne 200 000.

2018-10-23
0
bigcarsharing-przyszlosc-foto

Dostawczaki na minuty – nowość w Polsce

Carsharing może być dla firm bardziej opłacalną formą korzystania z samochodu niż leasing czy zakup. Zwłaszcza jeśli pojazd używany jest okazjonalnie, np. w firmach, które działają sezonowo. Teraz rynek samochodów na minuty poszerza swoją ofertę o pojazdy dostawcze. 

2018-10-23
0
odcinkowy-pomiar-predkosci

Ene due, czyli kto dostanie fotoradary? Jednak nie Policja!

Jeszcze pod koniec września informowaliśmy o tym, że Policja przejmie kontrolę nad systemem fotoradarów, m.in. w związku z tym, że ITD ma zająć się innymi, ważniejszymi zadaniami, jak nadzór nad systemem poboru opłat drogowych. Jak jednak ustalił portal brd24.pl, rząd nawet nie zamierza rozpocząć prac nad projektem ustawy zakładającym te zmiany!

2018-10-22
0