Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Samozatrudnienie a francuska ustawa o płacy minimalnej Loi Macron

pomiary_emisji_spalin_w_warunkach_rzeczywistych

Od paru tygodni obowiązują nowe przepisy związane z francuską płacą minimalną. Polscy przewoźnicy w zasadzie w ostatniej chwili poznali szczegóły dotyczące wymaganej dokumentacji czy form egzekwowania regulacji. Podobnie w temacie samozatrudnienia.

Samozatrudnienie a francuska ustawa o płacy minimalnej

Niemiecka ustawa MiLoG zapoczątkowała dość niepokojące przemiany na rynku transportowym. Odtąd pracownicy zagraniczni wykonujący usługi na terenie Niemiec mieli zarabiać tyle, ile pracownicy lokalni. Tylko na pozór stanowiło to dobrą wiadomość dla polskich kierowców. Teoretycznie nowe przepisy oznaczały ich znacznie większe zarobki, w praktyce jednak stało się powodem bankructw wielu firm transportowych. Teraz w ślady Niemiec poszła Francja.

Paryż ustalił jeszcze wyższą stawkę godzinową niż miało to miejsce w przypadku Berlina. Od 1 lipca 2016 r. wszyscy pracownicy tymczasowo delegowani z zagranicznych przedsiębiorstw powinni zarabiać min. 9,67 euro brutto na godzinę. W przypadku transportu dotyczy to kierowców realizujących przewozy do i z Francji oraz kabotażowe, bez względu na masę pojazdu czy rodzaj transportu.

Jednak tym, z czym borykają się przewoźnicy, są nie tyle zmieniające się przepisy czy wyższe koszty transportu, a podejście francuskiego rządu. Strona francuska w zasadzie w ostatniej chwili opublikowała wzory niezbędnych formularzy, uniemożliwiając zagranicznym firmom odpowiednie przygotowanie się do postępowania administracyjnego. Sporo kwestii nadal nie zostało wyjaśnionych. Wiele pytań wciąż dotyczy m.in. sytuacji kierowców, którzy wykonują przewozy nie w ramach umowy o pracę, a samozatrudnienia.

Samozatrudnienie a francuska ustawa o płacy minimalnej

Francuskie ministerstwo o samozatrudnionych

Podpowiedzią służy na szczęście same francuskie ministerstwo.

„Nie ma żadnej zmiany dla samozatrudnionych:
• nie są oni objęci zakresem stosowania przepisów o delegowaniu i w związku z tym nie podlegają obowiązkowi zgłoszenia przewidzianego prawem publicznym czy też prawem właściwym dla transportu drogowego;
• status samozatrudnionego pozostaje niezależny od nowych przepisów przewidzianych Kodeksem transportu. Osoby samozatrudnione nie mają obowiązku sporządzania z wyprzedzeniem żadnych dokumentów ani dokumentowania swojej sytuacji, którą można ustalić poprzez dokumenty wymagane przepisami z zakresu prawa spółek i przepisami dotyczącymi transportu.”

Samozatrudnienie a francuska ustawa o płacy minimalnej

Samozatrudniony nie zawsze „ubezpieczony”

Jak jednak przestrzega Łukasz Włoch, główny ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców, należy ostrożnie interpretować francuską odpowiedź. „Pamiętajmy, że rozróżniamy tu dwie podstawowe sytuacje. W pierwszej samozatrudniony jest związany z polską firmą transportową umową na usługę prowadzenia pojazdu, nie ma bezpośredniej umowy z klientem francuskim i wykonuje dostawę towaru do Francji. Kierowca nie ma więc zawartej umowy ze zleceniodawcą i jest całkowicie zależny od polskiej firmy (nie posiada swojej licencji, pojazdu, który jest podstawowym narzędziem pracy). Taka sytuacja będzie najprawdopodobniej traktowana jako brak umowy o pracę bądź fałszywe podwykonawstwo, co naraża polskiego przewoźnika na dotkliwe kary. W takich przypadkach zalecamy zawarcie umowy o pracę oraz dostosowanie się do wymogów dekretu z 7 kwietnia, ponieważ w praktyce walka we francuskich sądach będzie długoterminowa, a grzywny płatne natychmiast – wskazuje Łukasz Włoch. – Zdarza się też, że samozatrudniony ma własną działalność oraz licencję, wykonuje niezależne usługi transportowe. W powyższej sytuacji kierowca zgodnie z wytycznymi nie powinien zostać objęty zakresem stosowania przepisów o delegowaniu” – tłumaczy ekspert OCRK.

Samozatrudnienie a francuska ustawa o płacy minimalnej

***
Materiał powstał we współpracy z OCRK.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

przeladowane_19.07_2

Busiki wciąż przeciążone

Na 15 skontrolowanych przez łódzką Inspekcję Transportu Drogowego pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony, aż 8 było przeciążonych.

2019-07-22
0
wazenie_Lublin_2

Zważyli i sprawdzili ponad 200 pojazdów. Wspólna akcja ITD i policji

Ważył 7900 kg, czyli o 4400 kg za dużo – to największe przekroczenie norm odnotowane podczas akcji zorganizowanej w Lublinie. Zatrzymano nie tylko przeładowane samochody dostawcze. Jeden z kierowców, prowadził zbyt ciężki pojazd pod wpływem alkoholu. Kierowca miała ponad 1,7 promila alkoholu w organizmie.

2019-07-21
0
bus-rekord-2

Rekordowy busik ważył o 5 ton za dużo!

Niemal 8,6 tony ważył samochód dostawczy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Patrole dolnośląskiej, małopolskiej i śląskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymały w sumie 17 podobnych pojazdów z dużym nadmiarem ładunku.

2019-07-20
0
ciezarowka-wypadek

Co zrobić, jeśli kierowca miał wypadek przy pracy?

W pierwszym kwartale 2019 roku w wyników wypadków przy pracy poszkodowanych zostało łącznie 15 800 osób. Niestety dużą część stanowią kierowcy ciężarówek. Jakie sytuacje mogą się wydarzyć w codziennej pracy truckera oraz jakie obowiązki z nimi związane spoczywają na przewoźniku? Niełatwy temat wyjaśnia Mariusz Skurzyński, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców w zakresie PIP.

2019-07-19
0
Pijany_Bialorusin_1

Chciał napić się wódki… podczas kontroli

Pijanego kierowcę ciężarówki zatrzymali świętokrzyscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego na drodze krajowej nr 7. Obok siedzenia kierowcy leżała butelka wódki.

2019-07-18
0