Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Przewoźnicy stawiają na ekologię. Raben sadzi drzewa za faktury w wersji elektronicznej

Raben sadzi drzewa

Ograniczenie transportu byłoby trudne i niewskazane dla gospodarki: ucierpiałyby na tym potrzeby konsumentów i interesy przedsiębiorstw, jak również wyniki ekonomiczne poszczególnych krajów. Można jednak – a nawet trzeba, w obliczu postępujących zmian klimatycznych – uczynić go jak najbardziej zrównoważonym.

Grupa Raben jest świadoma tego problemu, dlatego jednocześnie inwestuje w proekologiczne rozwiązania przewozowe i podejmuje działania na rzecz niwelowania negatywnych skutków transportu.

Choć transport generuje tylko ok. 15% globalnej emisji gazów do atmosfery, to branża logistyczna, świadoma odpowiedzialności za los przyszłych pokoleń, dąży do minimalizowania swojego wpływu na środowisko. Nie inaczej jest w przypadku Grupy Raben, która wprowadza w tej dziedzinie liczne innowacje. Już w 2016 roku przeprowadziła pierwsze testy pojazdów na gaz – zarówno na krótkich trasach, jak i w dalekim transporcie. W efekcie w Niemczech flota Rabena wzbogaciła się o dwa ciągniki siodłowe na LNG, a od roku w samej tylko Polsce na stałe jeździ ok. pięciu ciężarówek z napędem CNG. Są to pojazdy o średniej ładowności (ok. 10 palet), realizujące dostawy krajowe w promieniu 150 km od oddziału. Wśród ich zalet można wymienić korzyści dla środowiska: nieco niższą emisyjność CO2, a przede wszystkim prawie całkowity brak cząstek stałych oraz zmniejszenie natężenia hałasu o ok. 10 dB w stosunku do silników diesla, co ma duże znaczenie przy dostawach na terenach zabudowanych.

„Niestety, prawie całkowity brak infrastruktury, uwarunkowania rynkowe i wynikające z nich wysokie koszty inwestycji na razie uniemożliwiają wdrożenia tego rozwiązania na większą skalę. Dlatego nie tracąc z oczu efektywności kosztowej i operacyjnej, a zarazem troszcząc się o środowisko, sięgamy po inne rozwiązania, na miarę obecnej sytuacji” – tłumaczy Jakub Krzewina, manager ds. CSR i komunikacji wewnętrznej w Grupie Raben. – „Pozwalają one ograniczyć emisję cząstek stałych i CO2 do atmosfery w przeliczeniu na paletę przewożonego towaru dzięki bardziej optymalnemu wykorzystaniu przestrzeni ładunkowej, a w konsekwencji zmniejszeniu liczby transportów i ciężarówek na drogach.”

W pierwszej kolejności należy wskazać naczepy typu double deck. Grupa Raben inwestuje w nie już od kilku lat i do końca bieżącego roku będzie dysponować ilością niemal 700 sztuk. Umożliwiają one zwiększenie ładowności standardowej naczepy o 100% (z 30 do 60 palet dzięki piętrowaniu), a nawet 140%, co oznacza o 20% mniejszą emisję w przeliczeniu na jedną paletę towaru. Średnio w 2018 roku zwiększono ładowność do poziomu 122% na trasach między terminalami Grupy Raben. Firma korzysta również z ok. 700 kontenerów BDF typu swap body, stopniowo zastępując nimi tradycyjne, duże naczepy. Zwiększa to elastyczność transportu i przekłada się na możliwość przewiezienia jednorazowo większej liczby palet: naczepa to 33 miejsca paletowe, zaś jeden kontener BDF to łącznie 36 takich miejsc – także double deck – więc w zestawie mogą być nawet 72 palety w jednym transporcie. Rozwiązanie to nie tylko zapewnia mniejszy współczynnik emisji dla jednej palety, bo w trasę rusza jeden pojazd zamiast czterech, ale też przyczynia się do zmniejszenia pustych przebiegów.

W krajach, gdzie pozwala na to prawo (np. w Czechach i Holandii), Grupa Raben wykorzystuje również pociąg drogowy w wersji „Jumbo”. Ładowność takiego pojazdu wzrasta nawet do 102 europalet. Jest to naprawdę oszczędne dla środowiska rozwiązanie na stałych trasach – w Czechach pozwala obniżyć emisję CO2 o 200 ton rocznie. Kolejnym znaczącym usprawnieniem są naczepy typu CityLiner (100 sztuk), które pozwalają załadować 27 palet. Dzięki swojej konstrukcji mogą one swobodnie wjeżdżać na tereny miejskie, z ograniczeniami strefy ruchu, dostępne dotąd tylko dla pojazdów o maksymalnej przeciętnej ładowności do 15 palet. Tutaj również udaje się zmniejszyć emisję na poziomie jednej palety towaru, a dodatkowo liczbę ciężarówek poruszających się po aglomeracjach miejskich.

LNG Eco2Way

Kierując się odpowiedzialnością społeczną, Raben nie tylko dąży do ograniczenia emisji, ale także stara się niwelować CO2, który już trafił do atmosfery. W tym celu sadzi drzewa w ramach akcji „e-faktura = wyższa kultura”: każdy klient, który zrezygnuje z papierowej faktury na rzecz elektronicznej, to jedna sadzonka. W tym roku niemal 400 pracowników firmy z rodzinami i przedstawicielami Wielkopolskiego Parku Narodowego oraz fundacją Aeris Futuro w okolicach jeziora Chomęcickiego pod Poznaniem posadziło 2100 różnorodnych drzew i krzewów, w tym owocowe i miododajne, stanowiące wartość dodaną dla egzystującej na okolicznych terenach fauny. Szacuje się, że rośliny te zneutralizują w ciągu całego cyklu życia 1575 ton CO2. Grupa Raben prowadzi program „e-faktura=wyższa kultura” już od 2014 roku, w tym czasie łącznie posadzono niemal 14 000 drzew.

„Z niecierpliwością i nadzieją patrzymy w przyszłość. Ufamy, że wspólne wysiłki firm, podmiotów rządowych i pozarządowych pomogą szybko znaleźć rozwiązania uwzględniające aspekty ekonomiczne, środowiskowe oraz społeczne transportu. Potrzebne jest szerzej zakrojone partnerstwo. Wtedy nie będziemy mówić o testowaniu przyjaznych dla klimatu pojazdów, ponieważ staną się one standardem i będą używane na co dzień” – podsumowuje Jakub Krzewina. – „A tymczasem zazieleniamy Polskę i podnosimy świadomość społeczną!”

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

dig

Gdyby nie limit, przewoźnik musiałby zapłacić… 107 tys. zł!

Nic nie wskazywało na naruszenia i to tak duże! Białoruscy kierowcy jadący w podwójnej obsadzie dostali mandaty o łącznej sumie… 21 550 zł. Z kolei przewoźnik będzie musiał zapłacić 12 000 zł. Gdyby nie limit kary administracyjnej, byłoby to aż 107 000 zł!

2019-10-18
0
Kontrola_16.10.2019_Nr1

Inspektorów zaniepokoił zapach… marihuany…

22-letni kierowca samochodu dostawczego palił marihuanę wieczorem, a rano wyruszył w trasę z Polski do Niemiec. Zapach zakazanej substancji zaniepokoił inspektora lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego, który zatrzymał pojazd na autostradzie A2.

2019-10-18
0
europa

JEST porozumienie w sprawie Brexitu. Z pewnym „ale”…

Jest porozumienie w sprawie Brexitu – zostało zawarte tuż przed unijnym szczytem. Ustalenia muszą zostać jeszcze zaakceptowane przez przywódców państw członkowskich na szczycie unijnym oraz zatwierdzone przez Izbę Gmin i Parlament Europejski.

2019-10-17
0
Nietrzezwy_14.10.2019_Nr1

Kierowca nietrzeźwy, dostawczak za ciężki

1,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu miał kierowca przeciążonego o blisko 4,5 tony samochodu dostawczego. Dalszą jazdę nietrzeźwemu kierowcy udaremnił patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. Mężczyzna został przekazany policji.

2019-10-17
0