Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Przeterminowaną żywność przerobi na paliwo – duża sieć marketów zasili swoje ciężarówki biometanem

carefour

Ekologia to już nie jeden z trendów czy zabieg marketingowy, a wymóg rynku. Na ekologiczny transport decydują się kolejne firmy. Carrefour wprowadził ciężarówki dostawcze, w których paliwem jest biometan, wyprodukowany z odpadów pochodzących ze sklepów sieci, w ramach projektu Biometan Lorry. Do końca tego roku 400 ciężarówek ma być zasilane w ten sposób.

- W 2012 roku, po odkryciu kilku alarmujących statystyk, zdecydowaliśmy się ruszyć z inicjatywą ograniczania odpadów. Jedna trzecia całej żywności na świecie jest wyrzucana, a marnotrawstwo żywności odpowiada za 7 proc. globalnej emisji CO2. Każdego dnia marnuje się niemal 4000 ciężarówek dostaw do sklepów Carrefour we Francji. Uznaliśmy, że pilnie należy znaleźć rozwiązanie tego problemu – informuje Carrefour.

W pierwszej kolejności Carrefour postanowił zmniejszyć ilość odpadów. W tym celu rozpoczął współpracę ze swoimi dostawcami, rezygnując z opakowań, które nie są potrzebne do transportu lub ochrony produktów. Kolejnym celem było poddać recyklingowi wszystkie odpady. W efekcie, w 2014 r. 65 proc. wszystkich odpadów generowanych przez sklepy Carrefour zostało ponownie wykorzystane lub poddane recyklingowi – o 3,5 proc. więcej niż w 2013 r.

Carrefour określa swoje działania jako “gospodarka o obiegu zamkniętym”. W ramach tej inicjatywy, detalista ruszył z procesem metanizacji, jako sposobu przekształcania odpadów w czyste paliwo. Odpady pochodzące z przeterminowanych produktów w hipermarketach Carrefour są odzyskiwane, a następnie przetwarzane w zakładzie metanizacji.

Metanizacja jest procesem biologicznym, w którym biorą udział bakterie, powodujące fermentację. W wyniku tego procesu uwalniany jest biogaz, głównie metan. Biogaz, po oczyszczeniu, jest przez zakład Carrefoura wysyłany do stacji serwisowych, które tworzą sieć GNVERT (Engie) lub Bio-GNV (Air Liquide) i jest używany do zasilania pojazdów dostawczych Carrefour.

- Dzięki wykorzystaniu biometan do napędzania ciężarówek, ich emisja CO2 może zostać zmniejszona o 70 proc. Dzięki temu pojazdy nie generują drobnych cząstek, a poziomy hałasu są o połowę mniejsze. Inicjatywa ta jest obecnie realizowana w Lille, Marsylii, Bordeaux, Lyonie i Paryżu, wraz z otwarciem nowej platformy dostawczej Aulnay-sous-Bois, której celem jest ponad 400 ciężarówek na biometan do końca roku – informuje Carrefour.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

1200px-logo_najwyzszej_izby_kontroli.svg_

Raport NIK o przewozie towarów niebezpiecznych “przedstawia w fałszywym świetle istotny segment polskiego rynku transportu drogowego”. TLP z ostrym komentarzem

Raport Najwyższej Izby Kontroli nie pozostawił suchej nitki na organizacji procesu przewozu drogowego towarów niebezpiecznych. NIK ujawniła szereg rażących nieprawidłowości. Zdaniem organizacji pracodawców „Transport i Logistyka Polska” analiza ta jest zbyt rygorystyczna i zbyt krytyczna. “Przedstawia on w fałszywym świetle istotny segment polskiego rynku transportu drogowego, który jest oceniany jako jeden z najlepiej zorganizowanych w całej Europie” – czytamy w komentarzu do raportu. Według TLP  liczba zabitych w wypadkach z udziałem towarów niebezpiecznych jest w raporcie NIK zawyżona o 864% w stosunku do danych Komendy Głównej Policji!

2018-10-17
0