Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Przeterminowaną żywność przerobi na paliwo – duża sieć marketów zasili swoje ciężarówki biometanem

carefour

Ekologia to już nie jeden z trendów czy zabieg marketingowy, a wymóg rynku. Na ekologiczny transport decydują się kolejne firmy. Carrefour wprowadził ciężarówki dostawcze, w których paliwem jest biometan, wyprodukowany z odpadów pochodzących ze sklepów sieci, w ramach projektu Biometan Lorry. Do końca tego roku 400 ciężarówek ma być zasilane w ten sposób.

- W 2012 roku, po odkryciu kilku alarmujących statystyk, zdecydowaliśmy się ruszyć z inicjatywą ograniczania odpadów. Jedna trzecia całej żywności na świecie jest wyrzucana, a marnotrawstwo żywności odpowiada za 7 proc. globalnej emisji CO2. Każdego dnia marnuje się niemal 4000 ciężarówek dostaw do sklepów Carrefour we Francji. Uznaliśmy, że pilnie należy znaleźć rozwiązanie tego problemu – informuje Carrefour.

W pierwszej kolejności Carrefour postanowił zmniejszyć ilość odpadów. W tym celu rozpoczął współpracę ze swoimi dostawcami, rezygnując z opakowań, które nie są potrzebne do transportu lub ochrony produktów. Kolejnym celem było poddać recyklingowi wszystkie odpady. W efekcie, w 2014 r. 65 proc. wszystkich odpadów generowanych przez sklepy Carrefour zostało ponownie wykorzystane lub poddane recyklingowi – o 3,5 proc. więcej niż w 2013 r.

Carrefour określa swoje działania jako “gospodarka o obiegu zamkniętym”. W ramach tej inicjatywy, detalista ruszył z procesem metanizacji, jako sposobu przekształcania odpadów w czyste paliwo. Odpady pochodzące z przeterminowanych produktów w hipermarketach Carrefour są odzyskiwane, a następnie przetwarzane w zakładzie metanizacji.

Metanizacja jest procesem biologicznym, w którym biorą udział bakterie, powodujące fermentację. W wyniku tego procesu uwalniany jest biogaz, głównie metan. Biogaz, po oczyszczeniu, jest przez zakład Carrefoura wysyłany do stacji serwisowych, które tworzą sieć GNVERT (Engie) lub Bio-GNV (Air Liquide) i jest używany do zasilania pojazdów dostawczych Carrefour.

- Dzięki wykorzystaniu biometan do napędzania ciężarówek, ich emisja CO2 może zostać zmniejszona o 70 proc. Dzięki temu pojazdy nie generują drobnych cząstek, a poziomy hałasu są o połowę mniejsze. Inicjatywa ta jest obecnie realizowana w Lille, Marsylii, Bordeaux, Lyonie i Paryżu, wraz z otwarciem nowej platformy dostawczej Aulnay-sous-Bois, której celem jest ponad 400 ciężarówek na biometan do końca roku – informuje Carrefour.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Podpis:

Aktualności

prawo-jazdy

Za kierownicą bez prawa jazdy, za to z mamą lub tatą

Za kółkiem usiądziemy bez prawa jazdy! Konieczne jednak będzie towarzystwo rodzica. Ministerstwo Infrastruktury chce, aby po zakończeniu kursu, a przed przystąpieniem do egzaminu kandydaci na kierowców mogli doszkalać się pod okiem rodziców – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

2018-05-22
0
gallery_big

Bośniacki kierowca przerobił dokumenty zmywalnym cienkopisem

Bośniacki kierowca sfałszował międzynarodowe zezwolenie na przewóz towarów. Zatrzymali go na autostradzie A1 inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Katowicach. Wymierzyli przewoźnikowi karę 10 tysięcy złotych, a sprawę o fałszerstwo dokumentów przekazali policji.

2018-05-22
0
kontenery-witd-gdansk

Zestawy z kontenerami na celowniku ITD. Najcięższy ważył 69 ton

Inspektorzy z Gdańska zajęli się przewozem kontenerów. Ze sprawadzanych zestawów pięć budziło spore zastrzeżenia. Najcięższy ważył 69 ton! Jeden z kierowców zaś od tygodnia nie włożył karty do tachografu, bo… “żadne urządzenie nie będzie mu dyktowało, jak ma pracować.”

2018-05-22
0
tankowanie-tanie

Ile zapłacimy za benzynę w najbliższych tygodniach? Nawet 5,30 zł/litr

To jeszcze nie koniec podwyżek kosztów tankowania na polskich stacjach. Ceny paliw wyrażone w złotym na europejskim rynku cały czas rosną, a benzyna bezołowiowa osiąga poziomy jak wtedy, gdy baryłka ropy kosztowała w okolicach 100 dolarów – pisze Marcin Lipka, główny analityk Cinkciarz.pl.

2018-05-21
0