Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Pracownicy magazynowi jak kierowcy ciężarówek. Za 10 lat ich liczba może być nawet o połowę niższa!

zlodzieje_kradna_towar_z_ciezarowek

Zdaniem najliczniejszej grupy przedsiębiorców nawet 20-29% pracowników magazynów może zostać zastąpionych przez technologię w ciągu najbliższych 10 lat. Uważa tak 28% zapytanych w raporcie CBRE i Panattoni Europe „Confidence Index 2018/2019”. Natomiast co dziesiąty przewiduje, że aż 40-49% prac wykonywanych przez ludzi w magazynach przejmą automaty i roboty.

Co piąty przedsiębiorca wierzy w przyszłość technologii big data i narzędzi analitycznych, ale tylko 5% dostrzega potencjał Internetu Rzeczy i autonomicznych samochodów dostawczych.

- Nie ulega wątpliwości, że nowe technologie odgrywają ogromną rolą w prowadzeniu działalności w ramach łańcucha dostaw, niezależnie, czy dotyczy to branży logistycznej czy wytwórczej i handlowej. Aż 69% respondentów z naszego badania uważa, że wykorzystanie nowych technologii jest kluczowe w uzyskiwaniu przez ich organizację przewagi konkurencyjnej, a 29% uważa je za „w miarę ważne”. 2% nie przypisuje im żadnego znaczenia – to zaskakujące, ale może wynikać z różnorodnego charakteru usług zapytanych firm – mówi Beata Hryniewska, Dyrektor Działu Powierzchni Magazynowych i Logistyki CBRE.

Automaty zamiast ludzi

W perspektywie najbliższych 5 lat liczba pracowników magazynowych może zmniejszyć się maksymalnie o 9% – takiego zdania jest aż 4 na 10 przedsiębiorców. Niemal co trzeci uważa, że będzie to 10-19%. Zapytani o okres 10 lat, właściciele firm są bardziej optymistyczni – 28% przewiduje, że będzie zatrudniać o 20-29% mniej, a co siódmy zakłada przedział 30-39%. Co dziesiąty przewiduje, że nawet 40-49% prac wykonywanych przez ludzi w magazynach przejmą automaty i roboty. Wyniki wskazują, że automatyzacja i robotyzacja pracy w magazynach jest dla firm kusząca, potrzebują jednak czasu, aby przygotować się do zmian i je wdrożyć.

Największe modyfikacje w liczbie pracowników magazynowych w ciągu najbliższych 10 lat przewidują produkcja i handel – co piąty taki przedsiębiorca uważa, że ponad połowa jego obecnych zasobów ludzkich zostanie zastąpiona przez technologie, a 13% prognozuje nawet 60-69%. Wśród firm logistycznych automatyzację połowy czynności wykonywanych obecnie przez pracowników prognozuje 8%. Jeśli chodzi o krótszy horyzont czasowy – najbliższe 5 lat, zastąpienie przez automaty i roboty może dotknąć do 9% pracowników magazynowych – twierdzi tak 4 na 10 przedsiębiorców, niezależnie od branży. Kolejnych 3 na 10 uważa, że będzie to 10-19%.

- Pomimo tego, że logistyka prawdopodobnie nie będzie w stanie funkcjonować bez czynnika ludzkiego, technologia – jak chociażby automatyzacja magazynów – niesie za sobą fantastyczne możliwości. W ten sposób potencjalnie umożliwia rozwiązania problemu rosnącego niedoboru zasobów ludzkich w branży logistyki kontraktowej, ale także pozwala zwiększyć wartość usług dla naszych klientów, a także skutecznie dostosować się do wymaganych zmian w łańcuchach dostaw napędzanych przez nowe tryby konsumpcji, jak na przykład e-commerce – mówi Yann Belgy, dyrektor zarządzający w firmie ID Logistics.

Nowe technologie dają przewagę

Przedsiębiorca, który uważa, że technologia nie ma znaczenia dla rozwoju jego firmy to wyjątek – uważa tak jedynie 2%. Zdaniem ekspertów raportu CBRE i Panattoni, nawet tak niewielka liczba dziwi, ale może wynikać po prostu ze specyfiki usług świadczonych przez odpowiadające tak firmy. Większość – niemal 7 na 10 zapytanych – widzi bardzo duży potencjał wykorzystywania technologii w budowaniu przewagi konkurencyjnej organizacji, a kolejne 29% uważa, że są one „w miarę ważne”.

Każda z zapytanych branż – produkcyjna i handlowa oraz logistyczna oczekuje od technologii przede wszystkim zwiększenia wydajności operacji magazynowych – odpowiednio 32% i 29%. Oprócz tego, produkcyjna i handlowa wiąże szczególne nadzieje z rozwojem transparentności operacyjnej i raportowania – wskazało na to 36% zapytanych. Z kolei w logistyce kolejne największe oczekiwane korzyści to wydajniejsza obsługa procesu dystrybucji, skuteczniejsza współpraca z klientami i konkurencją oraz rozwój oferty usług – na jeden z tych elementów wskazał odpowiednio co szósty przedsiębiorca.

„Futurystyczne” technologie w praktyce

Choć dla wielu przedsiębiorców szerokie zastosowanie niektórych technologii w praktyce to wciąż melodia przyszłości, można wyodrębnić konkretne obszary, które ich zdaniem najbardziej wpłyną na kształt łańcucha dostaw. Niezależnie od branży, co czwarty przedsiębiorca wskazał na aktualizację i wymianę istniejących systemów zarządzania, np. flotą, magazynem, transportem. Niewielu mniej widzi nadzieję w automatyzacji i robotyce (23%), a co piąty w obszarze big data, narzędzi analitycznych, rozwiązań blockchain. Co ciekawe, firmy nie dostrzegają potencjału w tak popularnych ostatnio druku 3D oraz wykorzystywaniu dronów – na te kategorie jako znaczące wskazało jedynie 1% zapytanych.
Raport „Confidence Index 2018/2019” do pobrania na stronie https://confidenceindex.industrialgo.pl/.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0