Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Polisa OC przypisana do kierowcy, a nie pojazdu? MF odrzuciło pomysł posłów PiSu

oc-pojazdy

Posłowie PiS, Adam Ołdakowski i Jerzy Gosiewski, zaproponowali, aby obowiązkowa polisa OC była przypisana nie do pojazdu, a do kierowcy. Takie rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje chociażby w Wielkiej Brytanii. Pomysł nie spodobał się jednak Ministerstwu Finansów.

O propozycji posłów pisaliśmy w TYM artykule.

Zdaniem posłów wielu Polaków posiada więcej niż jeden pojazd. Koszt ich utrzymania, w tym związany z obowiązkiem zawarcia polisy OC na każdy z nich, znacznie obciąża więc domowy budżet. Ołdakowski i Gosiewski zwrócili ponadto uwagę na fakt, że spowodowanie kolizji jednym z aut automatycznie powoduje podniesienie składki dla wszystkich samochodów. Posłowie w swojej interpelacji sugerowali, że utrata zniżek „powinna być zastosowana tylko do ubezpieczenia pojazdu, którym kierowca spowodował kolizję lub wypadek drogowy, a nie do wszystkich posiadanych przez niego pojazdów”.

Zdaniem Piotra Nowaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, który podpisał się pod odpowiedzią na interpelację, to jednak człowiek, a nie pojazd może spowodować szkodę. „Wynika to m.in. z faktu, iż sprawcą szkody pozostaje kierowca poruszający się określonym pojazdem a nie sam pojazd mechaniczny. Z kolei w sytuacji wyrządzenia szkody przy użyciu jednego z posiadanych przez kierowcę pojazdów nie można wykluczyć możliwości poruszania się przez takiego kierowcę innym z posiadanych pojazdów” – czytamy.

Według Ministerstwa Finansów oznaczałoby to jednocześnie, że sprzedaż pojazdu anulowałby zwyżki ubezpieczenia wynikające chociażby ze spowodowania kolizji przez kierowcę. „(…) przyjęcie takiego systemu skutkowałoby sytuacją, że w przypadku zbycia pojazdu, którego ruchem została wyrządzona szkoda i do którego byłaby przypisana utrata zniżek, posiadacz byłby traktowany jako bezszkodowy i w przypadku np. nabycia nowego pojazdu nie płaciłby składki adekwatnej do dotychczasowej historii swojej szkodowości” – odpowiada przedstawiciel ministerstwa.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Podpis:

Aktualności

dp

Francja chce zmian dla przewoźników do 3,5 DMC. Wśród propozycji m.in. częstsze kontrole techniczne

Francuski poseł Damien Pichereau – znany z dość specyficznego podejścia do branży transportu, dodatkowo odpowiedzialny za wyprowacowanie stanowiska Francji odnośnie do Pakietu Mobilności – przygotował propozycje zmian dla przewoźników do 3,5 DMC. Zakres ich obowiązków, m.in. formalnych, miałby ulec zwiększeniu. Ponadto nowe obowiązki miałby trafić także do Pakietu Mobilności.

2018-04-19
0
Kontrola trzeźwości_LoRes

Piliśmy alkohol? Nie wiemy, że nadal jesteśmy pod wpływem i rano wsiadamy za kółko

Co trzeci kierowca w Polsce wsiadłby za kierownicę wcześniej niż powinien, błędnie szacując czas potrzebny na powrót do stanu trzeźwości, w którym dozwolone jest prowadzenie pojazdu. Podobny odsetek przyznaje, że mógł kiedyś prowadzić samochód pod wpływem alkoholu – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy AlcoSense Laboratories. Wnioski z badania pokazują skalę problemu tzw. nieświadomej nietrzeźwości u polskich kierowców.

2018-04-19
0
jak-radza-sobie-przewoznicy-przed-swietami

A czy Ty jesteś przygotowany na RODO? Rozporządzenie dotyczy każdej firmy, także z branży TSL. Sprawdź, jakie masz obowiązki

Przedsiębiorcy z branży TSL nadal nie zdają sobie sprawy, że Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych dotyczy także firm transportowych, logistycznych czy spedycyjnych – innymi słowy, wszystkich tych, które gromadzą i przetwarzają dane: o swoich klientach czy pracownikach. RODO oznacza ogrom nowych obowiązków, na które musimy być przygotowani. 

2018-04-19
0