Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Po miesiącu od Pakietu Mobilności nadal nic nie wiadomo! Wątpliwości dotyczą m.in. rozróżnienia odpoczynku tygodniowego od definicji tygodniowego okresu odpoczynku

Transport mit LKW und Schiff

Pakiet Mobilności, zapowiadany od przeszło 4 lat, w końcu zapisał się w historii konkretną datą – 20 sierpnia 2020. Po niespełna miesiącu nadal nie pojawiła się żadna oficjalna wersja wyjaśnień dotyczących zmian wprowadzonych 20 sierpnia 2020 do Rozporządzenia 561/2006. Czy ktoś w końcu wyjaśni branży jaki jest kierunek zmian i jak one wyglądają?

Co gorsza, te nieoficjalne, które się ukazały, zawierają kardynalne błędy (wyjaśniają jedną kwestię, komplikując przy okazji inne zasady). Niestety jest to wynik dwuznacznych zapisów nowego rozporządzenia, wzmocniony dodatkowo błędami w tłumaczeniu na język polski. Kluczowy zatem staje się powrót do podstawowych definicji zawartych w oryginalnym Rozporządzeniu 561/2006, ponieważ jak się okazuje niezbędnym staje się rozróżnienie np. odpoczynku tygodniowego od definicji tygodniowego okresu odpoczynku. Można rzec: „masło maślane”? A jednak… „diabeł tkwi w szczegółach”.

Co ma wspólnego kontenerowiec z odpoczynkiem tygodniowym?

Jaka jest różnica między odpoczynkiem tygodniowym (skróconym lub regularnym) a tygodniowym okresem odpoczynku? Parafrazując: taka, jak między kontenerem a kontenerowcem!

Przytoczmy niezmieniony w nowym rozporządzeniu zapis art. 8 pkt 6:

Tygodniowy okres odpoczynku rozpoczyna się nie później niż po zakończeniu sześciu okresów 24 godzinnych, licząc od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku.

- Odnajdziemy w nim regułę określającą okres pomiędzy tygodniowym okresem odpoczynku (w skrócie TOO) składającym się z, obejmującym regularny lub skrócony tygodniowy okres odpoczynku. Czyli wykorzystując inne określenie: odległość między „kontenerowcami” oblicza się traktując je jako całe obiekty, a nie rozkładając na poszczególne „kontenery” – tłumaczy ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP, Mariusz Hendzel.

Jak zatem odczytywać ten prosty do tej pory zapis w świetle nowych wymagań kolejności poszczególnych okresów postojów odpoczynku dziennego, rekompensaty i odpoczynku tygodniowego? Nie komplikować!

kancelaria-pip

Jak widać bez względu z jakich „kontenerów” składa się każdy z tych bloków postoju, okres pomiędzy nimi to cały czas maksymalnie 6×24 godziny. – Z żadnego przepisu bowiem nie wynika, że należy dzielić jednolitą definicję tygodniowego okresu odpoczynku na jakieś mniejsze elementy i osobno traktować część postoju będącą pojedynczym odpoczynkiem tygodniowym – tłumaczy ekspert. Przy tej samej definicji, dotąd nigdy nie występowało takie oddzielanie części postoju będącej odpoczynkiem tygodniowym od np. rekompensaty realizowanej PO odpoczynku tygodniowym, np.:

kancelaria-pip-2
– 6 okresów 24-godzinnych było zawsze liczone od zakończenia ostatniego postoju (TOO), do rozpoczęcia kolejnego postoju (TOO), bez względu czy na ten tygodniowy okres odpoczynku składał się w kolejności najpierw odpoczynek tygodniowy czy rekompensata lub dwie – mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP. Analizowany jest cały okres łącznego postoju, będący zbiorem różnych elementów i określony zgodnie z definicją jako TYGODNIOWY OKRES ODPOCZYNKU, Rozp. 561/2006, art. 4:

h) „tygodniowy okres odpoczynku” oznacza tygodniowy okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem i obejmuje „regularny tygodniowy okres odpoczynku” lub „skrócony tygodniowy okres odpoczynku”

A zatem, można obrazowo dopisać do tego logiczną kontynuację „… i obejmuje wszystkie inne składniki postoju: odpoczynki dzienne, inne zaległe rekompensaty, itp.”

Aktualnie rozpatrywany problem powrotu w trzecim tygodniu po dwóch skróceniach dotyczy sytuacji czy od zakończenia okresu odpoczynku tygodniowego należy wrócić na rekompensaty i kolejny odpoczynek tygodniowy najpóźniej po 6 okresach 24h, czy wcześniej?

Jednak przecież kierowca ma wrócić po maksymalnie 6 okresach 24-godzinnych na postój nazwany jako TYGODNIOWY OKRES ODPOCZYNKU („kontenerowiec”), na który składać się będą „kontenery”: po pierwsze obowiązkowo odpoczynek dzienny wymagany w każdym okresie 24-godzinnym, po rozpoczęciu pracy, do tego dwie wymagane rekompensaty oraz po nich dopiero odpoczynek tygodniowy (skrócony lub regularny). Całość tego postoju może trwać kilkadziesiąt godzin, ale jest to całościowy blok i nie należy go w żaden sposób dzielić sztucznie i skracać bez uzasadnienia okres 6x24h to rzekomo 102 godzin czy jeszcze mniej:

kancelaria-pip-3
Reakcja branży

- Po szkoleniu online, które zorganizowaliśmy pod koniec sierpnia, liczba i treść pytań, jakie napłynęły od uczestników webinaru, zmusiły nas do zweryfikowania każdej interpretacji opublikowanej w sieci, gdyż jak się okazało, jest ich sporo i podobnie jak nasze pierwotne przemyślenia bywa, że zawierają błędy wynikające z rutyny i braku merytorycznej debaty nad celem wprowadzonych zmian – mówi Mariusz Hendzel.

Źródło: Kancelaria Transportowej ITD-PIP, oprac.: Redakcja

Kancelaria zaprasza na webinar dotyczące tematu odpoczynków tygodniowych: 23.09.2020 o godzinie 10.00. Udział bezpłatny: https://webinar.itd-pip.pl/

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

prekosc-przekorczenie-utrata-prawa-jazdy

Firmy transportowe mogą żądać zwrotu opłat z Niemiec!

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu wczoraj wydał historyczne orzeczenie. Dzięki niemu firmy transportowe mogą domagać się zwrotu nieuczciwie pobranych opłat z Maut – za przejazd niemieckimi drogami.

2020-10-29
0
brexit-procedura-celna

Polscy transportowcy zaskarżają Pakiet Mobilności

Polscy transportowcy zaskarżyli pakiet drogowy – Pakiet Mobilności – do Trybunału Sprawiedliwości UE. Jeśli przepisy w tej formie będą nadal funkcjonować, polski rynek przewozów stanie pod znakiem zapytania. Więcej informacji w komunikacie TLP: 

2020-10-29
0
Wazenie_Piotrkow_26.10.2020_Nr1

Ważył o 30 ton za dużo!

Dwie przeładowane ciężarówki wycofali z ruchu inspektorzy łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego. Zestaw przewożący koparkę ważył blisko 70 ton zamiast dopuszczalnych 40 ton. Z kolei zespół pojazdów z drewnem był za ciężki o prawie 15 ton. Ciężarówki skierowano na parking strzeżony, a wobec przewoźników wszczęto postępowania administracyjne.

2020-10-27
0
kierowca-polski-w-trasie

Nawet Komisja Europejska ma wątpliwości co do Pakietu Mobilności

Zmiany dotyczące czasu jazdy i odpoczynku kierowców w całej Unii Europejskiej obowiązują od 20 sierpnia. Upłynęły więc już dwa miesiące, a w dalszym ciągu nie ma jasnych informacji, jak respektować zapisy, które weszły w życie. Wśród przedstawicieli branży transportowej pojawia się coraz więcej wątpliwości związanych z interpretowaniem nowej dyrektywy. Co więcej, sama Komisja Europejska wskazała kilka zastrzeżeń w konstrukcji nowych zapisów.

2020-10-27
0
Zestaw_kontrola_21.10.2020_Nr1

I kierowca, i ciężarówka bez badań

Z poważnymi usterkami, bez ważnych badań technicznych oraz wymaganego zezwolenia lub licencji przewoził niezabezpieczone opony kierowca zestawu skontrolowanego przez funkcjonariuszy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. Kierujący nie miał też orzeczenia lekarskiego i kwalifikacji wstępnej lub obowiązkowego szkolenia okresowego. Niesprawną ciężarówkę wycofano z ruchu. Kierowcę ukarano mandatami. Wobec przewoźnika toczy się postępowanie administracyjne.

2020-10-26
0