Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Po co przewoźnikowi telematyka?

flota

– Ponad 78 proc. przewoźników dostrzega mniejsze zużycie paliwa sięgające nawet 20 proc. w skali roku po wprowadzeniu rozwiązań telematycznych w przedsiębiorstwie. 1 na 5 właścicieli firm przewozowych zauważa większe wykorzystanie floty o ponad 20 proc.[1] Ponadto połowa przewoźników dostrzega zwiększenie poczucia bezpieczeństwa kierowców. Mimo dostrzegalnych korzyści wciąż wielu przewoźników ma obiekcje przed wprowadzeniem nowoczesnych rozwiązań. O mitach krążących na temat telematyki w transporcie – mówi Tomasz Czyż, ekspert marki GBOX.

Telematyka transportu – brzmi znajomo…

Telematyka to nowoczesne rozwiązania łączące wiedzę z zakresu komunikacji i informatyki dedykowane firmom transportowym. Narzędzia telematyczne oparte na sieci, nawigacji GPS, sczytywaniu i analizie danych stają się podstawową platformą komunikacji. Rozwiązania te są pomostem pomiędzy technologią a człowiekiem, pomagają korelować działania na wielu poziomach: kierowcy, spedytorów, dyspozytorów i zarządzających. Zapewniają także możliwość generowania oszczędności poprzez zminimalizowanie ryzyka popełnienia tzw. „ludzkich błędów” np. w procesie planowania dyspozycyjności kierowców.

Z badania przeprowadzonego przez autora i dystrybutora rozwiązań telematycznych dla transportu drogowego,[2] wynika, że aż 53 proc. przewoźników po wprowadzeniu nowoczesnych narzędzi dostrzega zwiększenie poczucia bezpieczeństwa zatrudnionych pracowników. 41 proc. badanych zauważa mniej pomyłek w odnalezieniu miejsca docelowego, a 32,5 proc. ankietowanych zaobserwowało oszczędności finansowe wynikające ze zmniejszenia tzw. pustych przebiegów.

Wyk. 1 wyniki badania określające korzyści zauważalne przez przewoźników po zastosowaniu telematyki w przedsiębiorstwach.

s-640-x (5)

źródło: GBOX

– „Kolega też ma firmę transportową i radzi sobie bez telematyki” - to jedna z najpopularniejszych „wymówek” przed wprowadzeniem swojej firmy na wyższy poziom. Przewoźnicy często przyzwyczajeni są do utartych schematów postępowania – mówi Tomasz Czyż, ekspert ds. szkoleń i wdrożeń marki GBOX – twórcy i producenta systemu telematycznego dla transportu drogowego.

Telematyka w transporcie warta majątek

Popularnym mitem krążącym wśród właścicieli firm transportowych jest przekonanie, że rozwiązania telematyczne są przeznaczone dla największych graczy na rynku. Mówi się, że nowoczesne systemy są zbyt drogie, by małe przedsiębiorstwa, do 5-6 pojazdów, mogły sobie na nie pozwolić. Czy rzeczywiście tak jest?

- Podstawowe narzędzia telematyczne, które umożliwiają monitorowanie położenia pojazdów, optymalne wyznaczanie trasy na mapie uwzględniającej atrybuty ciężarowe, czy skanowanie dokumentów z poziomu ciężarówki są w cenach wyważonych i dostępnych dla małych biznesów – mówi Tomasz Czyż. – Trzeba także pamiętać, że wdrożenie systemu telematycznego jest równoznaczne z generowaniem oszczędności czasu i pieniędzy dzięki wielu ułatwieniom i optymalizacjom działań. Przewoźnicy podkreślają, że na kosztach paliwa oszczędzają nawet do 20 proc. – dodaje.

Jak oko wielkiego brata

Nadmierna kontrola, inwigilacja, brak prywatności? Jednym z najczęstszych powodów, dla których właściciele firm transportowych decydują się na wdrożenie rozwiązań telematycznych jest chęć podniesienia wydajności floty i efektywności pracy biura i kierowców. Jednocześnie wielu przewoźników obawia się, że rozbudowanie systemu podstawowej lokalizacji do poziomu zaawansowanej telematyki spotka się z niezrozumieniem po stronie pracowników przedsiębiorstwa.

IRU (Międzynarodowa Unia Transportu) szacuje, że w wyniku kradzieży ładunków, europejscy przewoźnicy w skali roku mogą tracić nawet 6 mld euro. Według przeprowadzonych przez nas badań okazuje się, że ponad 51 proc. przewoźników zostało okradzionych, a polscy kierowcy nie czują się w trasach bezpiecznie. Zatem obawy, że intencje właściciela firmy zostaną niewłaściwie odebrane, są nieco na wyrost. Dzięki możliwości kontroli położenia pojazdu, w każdym podejrzanym momencie istnieje szansa reakcji np. poprzez podjęcie próby kontaktu bezpośrednio z kierowcą. Ta funkcja może znacznie podnieść poczucie bezpieczeństwa truckerów. Bezpieczniejsze będą także same ładunki.

Kolejną cenną informacją jest lokalizacja ciężarówki, która umożliwia realne i bieżące szacowanie czasu dotarcia na miejsce rozładunku lub załadunku. Daje pole do lepszego i sprawniejszego zarządzania flotą i samym przejazdem, co znów przyczynia się do generowania oszczędności dla przedsiębiorstwa.

Telematyka w ciężarówce czyni mistrza

Zdarza się, że jako powód nie wprowadzania telematyki przewoźnicy podają obawy swoich pracowników związane z wizją nadmiernej kontroli i dodatkowymi zadaniami.

- Gdy okazuje się, że od dziś kierowca na komputerze pokładowym ma “klikać statusy”, czyli rozbudowywać wiedzę zarządzających o aktualnie wykonywanych czynnościach, do jego dotychczasowych obowiązków – dochodzi kolejny. Może to wzbudzać poczucie niezadowolenia wśród załogi. Tymczasem już na etapie szkolenia truckerzy przekonują się, że oznaczenie statusu nie jest uciążliwe i że przynosi szereg korzyści – tłumaczy ekspert marki GBOX.

Proces wdrożenia i szkolenia pracowników przedsiębiorstwa ma na celu wskazanie, że implementacja nowoczesnych rozwiązań przyczyni się do sprawniejszego funkcjonowania, automatyzacji – czyli odciążenia wielu wewnętrznych komórek w firmie. Ważnym elementem jest fakt, że zarówno kierowcy, jak i spedytorzy znają obszary, w których ich praca jest monitorowana, a generowane raporty i wnioski faktycznie służą usprawnieniom działań przedsiębiorstwa.

Nie ma miejsca na błędy

Błędy się zdarzają. Jednak w firmach, które zdecydowały się na wdrożenie narzędzi telematycznych naprawienie ich jest znacznie łatwiejsze i nie ma ryzyka, że zostanie ono ukryte, dzięki czemu przewoźnik ma pełniejszą kontrolę nad sytuacją w przedsiębiorstwie. Przykład?

s-480-x

źródło: GBOX

Czy dowiedziałbyś się o tym, jeśli spedytorzy działaliby na własnych arkuszach kalkulacyjnych? Bez telematyki, szanse są znikome.

- Grunt to przejrzystość. Ukrywanie problemów do niczego nie prowadzi, a przewoźnik często nieświadomie traci pieniądze i czas. Nikt nie ma czasu na kontrolowanie pracowników 24/7, dlatego tak ważne, jest raportowanie i wyłapywanie nieprawidłowości, które warto eliminować – dodaje Tomasz Czyż.

Recepta na kary

Telematyka transportu w prosty sposób wychodzi naprzeciw rozwiązaniom prozaicznych problemów, z którymi spotykają się wszystkie firmy transportowe podpisujące kontrakty, które często nakładają na przewoźników kary za drobne uchybienia. W kilka chwil można sprawdzić, czy kolejne zlecenie, które przekazane jest do kierowcy – dopasowane jest do jego możliwości i czy w żaden sposób nie naruszy norm, które narażą przedsiębiorstwo na dodatkowe obciążenia finansowe. Takie rozwiązania są dobrze rokujące i przyszłościowe zwłaszcza dla małych firm, dla których każda kolejna kara staje się olbrzymim problemem i może zaburzyć ich ład finansowy.

Duża konkurencja oraz coraz większe wymagania rynku sprawiają, że systemy telematyczne stają się obowiązkowym wyposażeniem firm transportowych. Branża mierząc się z licznymi wyzwaniami m. in. nieustannie podwyższającymi się kosztami, niedoborem wykwalifikowanych pracowników – musi poszukiwać rozwiązań, które pomogą zautomatyzować i zoptymalizować wiele działań, by każdy przejazd był maksymalnie efektywny.

[1] Badanie satysfakcji klientów marki GBOX, użytkowników rozwiązań telematycznych dla transportu

[2] Badanie satysfakcji klientów marki GBOX, użytkowników rozwiązań telematycznych dla transportu

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0