Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Płace minimalne: ile w praktyce kosztuje transport w Europie? Ile zarabia kierowca w Niemczech, Holandii, Francji i Polsce

kierowca-placa-minimalna-w-europie

Wraz z początkiem roku część krajów Unii Europejskiej zdecydowała o wprowadzeniu nowych stawek związanych z rozliczeniem czasu pracy kierowców zawodowych. Francja, Austria, Holandia oraz pośrednio Polska poprzez podwyżkę krajowej płacy minimalnej podniosły minimalne wynagrodzenie dla branży transportowej. Dodatkowo Niemcy w ramach rozporządzenia SvEV zmieniły kwoty związane z wyżywieniem oraz wynagrodzeniem dla pracowników delegowanych. Jak sytuacja ta wpłynęła na firmy transportowe w Polsce – wyjaśnia Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Niemcy

Od 1 stycznia br. weszła w życie nowelizacja niemieckiego rozporządzenia Sozialversicherungsentgeltverordnung (pol. Rozporządzenie w sprawie wynagrodzenia z tytułu ubezpieczeń społecznych ) z dnia 5 grudnia 2017 r. Zgodnie z dokumentem od początku roku zmianie uległy minimalne kwoty związanie z wyżywieniem oraz zakwaterowaniem pracowników delegowanych, przebywających na terytorium Niemiec.

- Zachodni sąsiad Polski już od lat pozostaje najczęstszym kierunkiem wyjazdów naszych rodzimych kierowców – około 30% wszystkich transportów[1] skierowanych jest właśnie do Niemiec. Pomimo że nowe stawki dopłat są stosunkowo niskie, to jednak przedsiębiorcy rozliczając MiLoG mogą odczuć podwyżkę. Dotknie ona zwłaszcza firmy z dużą flotą pojazdów, które wykonują przewozy do lub przez terytorium Niemiec – tłumaczy Kamil Wolański, ekspert OCRK.

Nowelizacja rozporządzenia zaktualizowała stawki wyżywienia dla pracowników delegowanych z 241 euro miesięcznie na 246 euro (8,20 euro dziennie), zaś zakwaterowanie z wzrosło z 223 euro, do kwoty 226 euro w skali miesiąca (7,53 euro dziennie). Zgodnie z wytycznymi opublikowanymi na stronach niemieckiego Urzędu Celnego (zoll.de) stawki te są niezbędne do rozliczania minimalnego wynagrodzenia za czas pracy na terytorium Niemiec, z uwzględnieniem diet i ryczałtów noclegowych.

Zmiany w płacy minimalnej w Unii Europejskiej

Holandia
W Holandii obowiązek wypłacania stawek minimalnych dla pracowników delegowanych został wprowadzony z dniem 1 lipca 2016 r. Kwota wynagrodzenia jest korygowana co pół roku, w ramach zbiorowych układów pracy (CAO). Wzrost płac, który wszedł w życie od 1 stycznia 2018 r., wyniesie niecały 1%. Dla kierowców powyżej 22 roku życia oznacza to pensje na poziomie 1578 euro miesięcznie.

- Zmiany stawek w Holandii dotyczą wszystkich osób, ale wysokość wynagrodzenia minimalnego w tym kraju uzależniona jest od wieku kierowcy. Najwyższe płace otrzymują tam kierowcy w przedziale wiekowym 22 lat wzwyż – jest to zarazem najliczniejsza grupa wśród kierowców zawodowych w Holandii – komentuje Kamil Wolański.

Stawka godzinowa dla tej grupy zmieniła się z 9,04 na 9,11 euro.

tabela-holandia

Tab.1. Nowe stawki obowiązujące w Holandii od 1 stycznia 2018 r.

Francja

We Francji, zgodnie z Loi Macron, od 1 lipca 2016 roku wprowadzono obowiązkowe wypłacanie pracownikom delegowanym stawki godzinowej w wysokości 9,61 euro. W 2017 r. stawka ta wynosiła już 9,76 euro, a wraz z początkiem roku ponownie wzrosła i obecnie jest to kwota 9,88 euro.

- Zmiany związane z wynagrodzeniem branży transportowej objęły wszystkich kierowców. Oznacza to, że od stycznia br. wyższa płaca minimalna należy się również kierowcom mniejszych pojazdów, czyli o DMC do 3,5 tony – mówi Kamil Wolański.

tabela-Francja-1024x562

Tab. 2. Tabela stawek obowiązujących we Francji od 1 stycznia 2018 r.

Austria

Wśród wspomnianych krajów największa podwyżka płacy miała miejsce w Austrii. Tamtejszy rząd zdecydował o podniesieniu płacy minimalnej w transporcie rzeczy o 2,7%, czyli ok. 0,25 euro na godzinę (z 9,40 na 9,65 euro w przypadku kierowców ciągników siodłowych z naczepą), a w transporcie osób o średnio 2,65 %.

- Austriackie prawo określa wysokość stawek minimalnych w zależności od stażu pracy oraz szczegółowych kwalifikacji pracownika. Oznacza to, że kierowcy z większym doświadczeniem zawodowym, mogą liczyć na wyższe stawki – dodaje ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Polska
W Polsce nowa stawka płacy minimalnej obowiązywać będzie w zależności od rodzaju umowy:

  • W przypadku umowy o pracę – 2 100 zł brutto za miesiąc
  • W przypadku innych umów – 13,70 zł brutto za godzinę pracy

- Warto tu podkreślić, że w przypadku umowy o pracę do kwoty płacy minimalnej w Polsce od zeszłego roku nie można zaliczać m.in. dodatków za godziny nadliczbowe oraz dodatków za pracę w godzinach nocnych – wyjaśnia Kamil Wolański. Wzrost płacy minimalnej przekłada się wprost na dodatkowe koszty dla pracodawcy, również w sektorze transportowym. Ciężko stwierdzić, czy przedsiębiorcy mocno je odczują. Kwota 100 zł stanowi 5% płacy minimalnej z 2017 r. (2000 zł). Biorąc pod uwagę, że nadal obserwujemy znaczący niedobór kierowców zawodowych na rynku pracy, to taka podwyżka byłaby raczej nieunikniona – dodaje Kamil Wolański.

[1] Dane pochodzące z raportu „Transport na drogach Europy” wykonanego przez Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców

Źródło: OCRK

Komentarze

xyz 2018-03-13 05:39

Panowie kierowcy przestańcie już biadolić jacy to jesteście biedni. Kierowca w koło komina zarabia dzisiaj 4-5tys. zł. Kierowca na trasy 2 tygodniowe około 7tys. miesięcznie. OZUSowana jest przy tym połowa wynagrodzenia. Nie widzę rozbieżności przy tym co podpisane i wypłacone. Jak Wy tak niby jesteście poszkodowani i oszukani to idźcie pracować do innej firmy. Nie wierzę, że w dzisiejszych czasach ktoś Was okradnie z diet, ryczltow i wypłaci 2100zl!!! Skończcie kłamać. Zarobki jak kadra menadżerska i jeszcze 500+ w kieszeni! Macie dzisiaj lepiej niż przedsiębiorcy! Może i w dużych firmach gdzie mają 100 samochodów szef jeździ porsche ale w małych rodzinnych lokalnych przedsiębiorstwach przy takich obwarowaniach formalnoych i ciągle zmieniających się warunkach to można zwariować.

Szymański Zbigniew 2018-02-14 21:48

Polski kierowca jest porównywalne wynagradzany jak sprzątaczka biurowa te stawki które są obecnie to tylko jakieś 10 % zarobków z za granicy zachodniej a ceny paliw i żywności bardzo zbliżone to jest Polska sprawiedliwość

Kierowca 2018-02-13 07:44

To kto każe tym firmom powiększać flotę z nastu sztuk aut nawet do stu w ciągu roku bądź dwóch hipokryzja transport się nie opłaca a fabryki nie nadazaja z produkcją aut ciężarowych. Polscy przewoźnicy kupują te auta za pieniądze kierowców zanizaiac im wynagrodzenia do minimum, nawet w Rosji kierowca jest zarejestrowany na zupełnie innych umowach jak inni pracownicy.

kiero 2018-02-13 06:31

9 euro za godzinę Francja, Holandia,austria,a 9 zł -polska -wogole różnicy niema


Twój komentarz

Podpis:

Aktualności

prawo-jazdy

Za kierownicą bez prawa jazdy, za to z mamą lub tatą

Za kółkiem usiądziemy bez prawa jazdy! Konieczne jednak będzie towarzystwo rodzica. Ministerstwo Infrastruktury chce, aby po zakończeniu kursu, a przed przystąpieniem do egzaminu kandydaci na kierowców mogli doszkalać się pod okiem rodziców – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

2018-05-22
0
gallery_big

Bośniacki kierowca przerobił dokumenty zmywalnym cienkopisem

Bośniacki kierowca sfałszował międzynarodowe zezwolenie na przewóz towarów. Zatrzymali go na autostradzie A1 inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Katowicach. Wymierzyli przewoźnikowi karę 10 tysięcy złotych, a sprawę o fałszerstwo dokumentów przekazali policji.

2018-05-22
0
kontenery-witd-gdansk

Zestawy z kontenerami na celowniku ITD. Najcięższy ważył 69 ton

Inspektorzy z Gdańska zajęli się przewozem kontenerów. Ze sprawadzanych zestawów pięć budziło spore zastrzeżenia. Najcięższy ważył 69 ton! Jeden z kierowców zaś od tygodnia nie włożył karty do tachografu, bo… “żadne urządzenie nie będzie mu dyktowało, jak ma pracować.”

2018-05-22
0
tankowanie-tanie

Ile zapłacimy za benzynę w najbliższych tygodniach? Nawet 5,30 zł/litr

To jeszcze nie koniec podwyżek kosztów tankowania na polskich stacjach. Ceny paliw wyrażone w złotym na europejskim rynku cały czas rosną, a benzyna bezołowiowa osiąga poziomy jak wtedy, gdy baryłka ropy kosztowała w okolicach 100 dolarów – pisze Marcin Lipka, główny analityk Cinkciarz.pl.

2018-05-21
0