Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Płace minimalne: ile w praktyce kosztuje transport w Europie? Ile zarabia kierowca w Niemczech, Holandii, Francji i Polsce

kierowca-placa-minimalna-w-europie

Wraz z początkiem roku część krajów Unii Europejskiej zdecydowała o wprowadzeniu nowych stawek związanych z rozliczeniem czasu pracy kierowców zawodowych. Francja, Austria, Holandia oraz pośrednio Polska poprzez podwyżkę krajowej płacy minimalnej podniosły minimalne wynagrodzenie dla branży transportowej. Dodatkowo Niemcy w ramach rozporządzenia SvEV zmieniły kwoty związane z wyżywieniem oraz wynagrodzeniem dla pracowników delegowanych. Jak sytuacja ta wpłynęła na firmy transportowe w Polsce – wyjaśnia Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Niemcy

Od 1 stycznia br. weszła w życie nowelizacja niemieckiego rozporządzenia Sozialversicherungsentgeltverordnung (pol. Rozporządzenie w sprawie wynagrodzenia z tytułu ubezpieczeń społecznych ) z dnia 5 grudnia 2017 r. Zgodnie z dokumentem od początku roku zmianie uległy minimalne kwoty związanie z wyżywieniem oraz zakwaterowaniem pracowników delegowanych, przebywających na terytorium Niemiec.

- Zachodni sąsiad Polski już od lat pozostaje najczęstszym kierunkiem wyjazdów naszych rodzimych kierowców – około 30% wszystkich transportów[1] skierowanych jest właśnie do Niemiec. Pomimo że nowe stawki dopłat są stosunkowo niskie, to jednak przedsiębiorcy rozliczając MiLoG mogą odczuć podwyżkę. Dotknie ona zwłaszcza firmy z dużą flotą pojazdów, które wykonują przewozy do lub przez terytorium Niemiec – tłumaczy Kamil Wolański, ekspert OCRK.

Nowelizacja rozporządzenia zaktualizowała stawki wyżywienia dla pracowników delegowanych z 241 euro miesięcznie na 246 euro (8,20 euro dziennie), zaś zakwaterowanie z wzrosło z 223 euro, do kwoty 226 euro w skali miesiąca (7,53 euro dziennie). Zgodnie z wytycznymi opublikowanymi na stronach niemieckiego Urzędu Celnego (zoll.de) stawki te są niezbędne do rozliczania minimalnego wynagrodzenia za czas pracy na terytorium Niemiec, z uwzględnieniem diet i ryczałtów noclegowych.

Zmiany w płacy minimalnej w Unii Europejskiej

Holandia
W Holandii obowiązek wypłacania stawek minimalnych dla pracowników delegowanych został wprowadzony z dniem 1 lipca 2016 r. Kwota wynagrodzenia jest korygowana co pół roku, w ramach zbiorowych układów pracy (CAO). Wzrost płac, który wszedł w życie od 1 stycznia 2018 r., wyniesie niecały 1%. Dla kierowców powyżej 22 roku życia oznacza to pensje na poziomie 1578 euro miesięcznie.

- Zmiany stawek w Holandii dotyczą wszystkich osób, ale wysokość wynagrodzenia minimalnego w tym kraju uzależniona jest od wieku kierowcy. Najwyższe płace otrzymują tam kierowcy w przedziale wiekowym 22 lat wzwyż – jest to zarazem najliczniejsza grupa wśród kierowców zawodowych w Holandii – komentuje Kamil Wolański.

Stawka godzinowa dla tej grupy zmieniła się z 9,04 na 9,11 euro.

tabela-holandia

Tab.1. Nowe stawki obowiązujące w Holandii od 1 stycznia 2018 r.

Francja

We Francji, zgodnie z Loi Macron, od 1 lipca 2016 roku wprowadzono obowiązkowe wypłacanie pracownikom delegowanym stawki godzinowej w wysokości 9,61 euro. W 2017 r. stawka ta wynosiła już 9,76 euro, a wraz z początkiem roku ponownie wzrosła i obecnie jest to kwota 9,88 euro.

- Zmiany związane z wynagrodzeniem branży transportowej objęły wszystkich kierowców. Oznacza to, że od stycznia br. wyższa płaca minimalna należy się również kierowcom mniejszych pojazdów, czyli o DMC do 3,5 tony – mówi Kamil Wolański.

tabela-Francja-1024x562

Tab. 2. Tabela stawek obowiązujących we Francji od 1 stycznia 2018 r.

Austria

Wśród wspomnianych krajów największa podwyżka płacy miała miejsce w Austrii. Tamtejszy rząd zdecydował o podniesieniu płacy minimalnej w transporcie rzeczy o 2,7%, czyli ok. 0,25 euro na godzinę (z 9,40 na 9,65 euro w przypadku kierowców ciągników siodłowych z naczepą), a w transporcie osób o średnio 2,65 %.

- Austriackie prawo określa wysokość stawek minimalnych w zależności od stażu pracy oraz szczegółowych kwalifikacji pracownika. Oznacza to, że kierowcy z większym doświadczeniem zawodowym, mogą liczyć na wyższe stawki – dodaje ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Polska
W Polsce nowa stawka płacy minimalnej obowiązywać będzie w zależności od rodzaju umowy:

  • W przypadku umowy o pracę – 2 100 zł brutto za miesiąc
  • W przypadku innych umów – 13,70 zł brutto za godzinę pracy

- Warto tu podkreślić, że w przypadku umowy o pracę do kwoty płacy minimalnej w Polsce od zeszłego roku nie można zaliczać m.in. dodatków za godziny nadliczbowe oraz dodatków za pracę w godzinach nocnych – wyjaśnia Kamil Wolański. Wzrost płacy minimalnej przekłada się wprost na dodatkowe koszty dla pracodawcy, również w sektorze transportowym. Ciężko stwierdzić, czy przedsiębiorcy mocno je odczują. Kwota 100 zł stanowi 5% płacy minimalnej z 2017 r. (2000 zł). Biorąc pod uwagę, że nadal obserwujemy znaczący niedobór kierowców zawodowych na rynku pracy, to taka podwyżka byłaby raczej nieunikniona – dodaje Kamil Wolański.

[1] Dane pochodzące z raportu „Transport na drogach Europy” wykonanego przez Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców

Źródło: OCRK

Komentarze

Szymański Zbigniew 2018-02-14 21:48

Polski kierowca jest porównywalne wynagradzany jak sprzątaczka biurowa te stawki które są obecnie to tylko jakieś 10 % zarobków z za granicy zachodniej a ceny paliw i żywności bardzo zbliżone to jest Polska sprawiedliwość

Kierowca 2018-02-13 07:44

To kto każe tym firmom powiększać flotę z nastu sztuk aut nawet do stu w ciągu roku bądź dwóch hipokryzja transport się nie opłaca a fabryki nie nadazaja z produkcją aut ciężarowych. Polscy przewoźnicy kupują te auta za pieniądze kierowców zanizaiac im wynagrodzenia do minimum, nawet w Rosji kierowca jest zarejestrowany na zupełnie innych umowach jak inni pracownicy.

kiero 2018-02-13 06:31

9 euro za godzinę Francja, Holandia,austria,a 9 zł -polska -wogole różnicy niema


Twój komentarz

Podpis:

Aktualności

Aplikacja 3

Zostałeś napadnięty? Aplikcja powiadomi kierowców znajdujących się w pobliżu

O tragedii w Berlinie słyszał już praktycznie każdy. Łukasz Urban został zastrzelony przez terrorystę, który następnie porwał jego samochód i taranował ludzi. Niestety, nie jest to pojedynczy przypadek, ponieważ nawet w połowie stycznia tego roku, na jednym z niemieckich parkingów znaleziono w kabinie polskiej ciężarówki ciało kierowcy. To potwierdza tylko fakt, że każdego dnia zdrowie i życie kierowców zawodowych jest zagrożone. Okazuje się, że dzięki wykorzystaniu nowych technologii jest szansa na zwiększenie ich bezpieczeństwa.

2018-02-22
0
naiwgacje-gps

Popularność nawigacji GPS maleje. Kupujemy za to bardzo dużo wideorejestratorów

Sprzedaż nawigacji samochodowych od kilku lat notuje tendencję spadkową, głównie ze względu na rosnącą popularność aplikacji na smartfony. Mimo to wciąż sprzedaż tych urządzeń utrzymuje się na poziomie ok. 300 tys. sztuk rocznie. Rosnącym segmentem, o który walczą producenci elektroniki samochodowej, są za to wideorejestratory. Polscy kierowcy coraz chętniej wyposażają się w kamery, mające często szereg dodatkowych funkcji, jak możliwość transmisji na żywo na Facebooku czy monitorowanie ciśnienia w oponach.

2018-02-22
0
P1

Czy do skutecznego zarządzania flotą i kierowcami wystarczy karta papieru lub tabelka w Excelu?

Zakłopotany kontrahent informuje Cię przez telefon, że Twoja dostawa spóźnia się już kilka godzin. Kierowca na trasie nie odbiera, więc ciężko jest to wyjaśnić. Jak wybrnąć z takiej sytuacji? Problemy jedynie narastają, gdy dla firmy jeździ ponad 10 samochodów, pilnowanych za pomocą arkuszy Excel. Sprawna flota potrzebuje błyskawicznego oprogramowania do zarządzania, które ułatwi jej codzienną kontrolę.

2018-02-21
0