Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Płaca minimalna w Niemczech: porady dla polskich przewoźników

legaltrans

Choć rząd żywo zainteresował się tematem płacy minimalnej w Niemczech, przewoźnicy nadal nie wiedzą, co robić w obliczu nowej ustawy. Jak postępować, radzi Karolina Wierzchowska, prawnik z Kancelarii Transportowej Legaltrans.

Zgodnie z wytycznymi wynikającymi z nowych przepisów dotyczących płacy minimalnej w Niemczech już od dnia 1 stycznia 2015 r. należało dostosować się do nowych uregulowań, gdyż przy kontrolach przeprowadzanych przez administrację niemiecką stan prawny będzie badany wstecznie tj. od momentu rozpoczęcia obowiązywania nowych przepisów. Polscy przewoźnicy powinni się zjednoczyć i aktywnie działać w swoich lokalnych stowarzyszeniach transportowych celem jeszcze większego nagłośnienia zaistniałej sytuacji, warto także zwrócić się do polityków działających w danym regionie. W Niemczech organem właściwym do przyjmowania zgłoszeń i kontroli jest Dyrekcja Zachodnia Służby Celnej i jej pion ds. kontroli legalności zatrudnienia. Warto wskazać, iż na stronie Komisji Europejskiej znajduje się interaktywny formularz w języku polskim do składania skargi w przypadku naruszenia przez organy krajowe prawa unijnego.

Organy niemieckie w uzasadnieniu zajętego stanowiska wskazują, że polski kierowca będzie traktowany jak „pracownik delegowany”, tj. pracownik, który „przez ograniczony okres wykonuje swoją prace na terytorium innego państwa członkowskiego, niż państwo w którym zwyczajowo pracuje” (art. 2 unijnej dyrektywy 96/71/WE). Stąd też argumenty wskazujące, że w odniesieniu do polskich kierowców mamy do czynienia z „podróżą służbową”, a nie „oddelegowaniem”, są przez stronę niemiecką pomijane. Warto jednak aktywnie działać na rzecz upowszechnienia omawianego zagadnienia, gdyż istotne złagodzenie skutków wprowadzenia ustawy może nastąpić poprzez uznanie przez stronę niemiecką, iż płacone kierowcom przez polskie przedsiębiorstwa diety oraz zryczałtowane zwroty kosztów noclegu powinny być uwzględniane dla potrzeb obliczania płacy minimalnej. Umożliwiają to postanowienia dyrektywy 96/71/WE z dnia 16 grudnia 1996 roku dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. art. 3 ust. 7 tej dyrektywy stanowi bowiem, iż „dodatki właściwe delegowaniu należy uważać za część płacy minimalnej, o ile nie są wypłacane z tytułu zwrotu wydatków faktycznie poniesionych na skutek delegowania, takich jak koszty podróży, wyżywienia i zakwaterowania”. Tego rodzaju twierdzenia mogą okazać się przydatne w przypadku złożenia ewentualnej skargi.

Aktualnie sytuacja polskich przewoźników nie jest najkorzystniejsza gdyż stanowisko strony niemieckiej jest jednoznaczne, w odpowiedzi na formalną notę dyplomatyczną od polskiego MSZ z dnia 19.12.2014 Ambasada RP w Berlinie dopiero w dniu 30.12.2014 otrzymała odpowiedź o następującej poniżej treści dotyczącą stanowiska organów niemieckich w sprawie stosowania płacy minimalnej wobec polskich przedsiębiorców:

“Płaca minimalna w Niemczech – zmiany od 1.01.2015 r. w funkcjonowaniu na niemieckim rynku polskich firm usługowych, transportowych i agencji pracy tymczasowej.

Mimo różnych interpretacji, dotyczących objęcia tymi regulacjami szczególnie polskich firm przewozowych, WPHI w Berlinie informuje, że do czasu rozstrzygnięć tych kwestii na poziomie KE czy właściwych sądów niemieckich, interpretacje ekspertów, kwestionujące stosowanie tych przepisów wobec polskich przewoźników, nie są dla niemieckich służb kontrolujących egzekwowanie ww. ustawy obowiązującą wykładnią prawa. W odpowiedzi na zapytania WPHI Berlin, Federalne Ministerstwo Finansów potwierdziło natomiast obowiązek naliczania wynagrodzenia za pracę kierowców wg stawek minimalnych także dla polskich kierowców ciężarówek i busów w tranzycie, jeździe docelowej i kabotażu na terenie Niemiec od 1.01.2015 r., jako zasady terytorialnej, bez rozróżnienia pojęć „delegowany” i „będący w podróży służbowej”.” Takie postawienie sprawy prowadzi do dość jednoznacznej konkluzji, iż dopóki Komisja Europejska nie stwierdzi, że takie prawo w Unii Europejskiej nie może obowiązywać albo tez same sądy niemieckie w praktyce orzeczniczej nie zakwestionują takiego postępowania, to władze niemieckie będą wymagać od polskich firm stosowania się do niemieckiego prawa wewnętrznego. I nie ma tu znaczenia, że tego typu postepowania stanowi ewidentne działanie naruszające podstawowy filar UE – swobodę przepływu usług. Dlatego tez wszelkie inicjatywy podejmowane przed Komisją Europejską (czy Parlamentem Europejskim mogą skłonić Federalne Ministerstwo Finansów w Niemczech do zmiany stanowiska. Zgodnie z polskim ustawodawstwem realizacja zadań przewozowych przez kierowcę mieści się w definicji podróży służbowej (art. 775 KP). Znalazło to potwierdzenie w polskim orzecznictwie, gdyż Sąd Najwyższy wyrokiem sygn. II UK 204/13 również potwierdził, iż podróż służbowa ma charakter krótkotrwały i incydentalny i nie powoduje zmiany umówionego miejsca pracy. Kierowca w transporcie międzynarodowym nawet przebywając 2-3 tygodnie poza granicami kraju nie wykonuje jednej podróży służbowej, lecz zadania pracownicze składające się z wielu podróży służbowych. Każde osobne zadanie pracownicze jest odrębną podróżą służbową”.

Należy też podkreślić, że ustalonym powszechnie jest pogląd, zgodnie z którym kierowca jako pracownik przewoźnika jest zobowiązany do pracy z ładunkiem ponieważ przewoźnik świadczy usługę względem towaru, więc kierowca nie jest związany z terenem państw na których terytorium przebywa.

W aktualnym stanie rzeczy wydaje się być słusznym stanowisko, zgodnie z którym należy niestety przestrzegać wymagań nakładanych na przewoźników. Informacje dotyczące płacy minimalnej można uzyskać w języku niemieckim, na infolinii czynnej od poniedziałku do czwartku w godzinach od 8 do 20 pod numerem telefonu 0049 3060280028. Zarówno Główny Urząd Celny jak i Strażnicy Graniczni najprawdopodobniej po ostatecznym ustaleniu procedur będą posiadali uprawnienia do kontrolowania przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o płacy minimalnej, więc należy się do tego odpowiedni przygotować.

Autor: Karolina Wierzchowska, Prawnik, Kancelaria Transportowa Legaltrans

image001

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0