Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Inspektor rozpoczynający kontrolę powoduje skrócenie odpoczynku? Odpoczynki tygodniowe w kabinie pojazdu i absurdy związane z karami

uszkodzona-karta

Już w 2017 roku rozpoczęły się wzmożone kontrole kierowców zawodowych pod kątem zakazu spędzania odpoczynku regularnego (tj. dłuższego niż 45 godzin) w kabinie pojazdu. Przestrzeganie tego przepisu jest sprawdzane przede wszystkim w krajach zachodniej Europy. Natomiast środowisko transportowe, szczególnie z centralnej i wschodniej Europy, sprzeciwiało i nadal sprzeciwia się tym kontrolom. Głównym powodem sprzeciwu jest brak odpowiednio przygotowanej infrastruktury sanitarno-noclegowej przy głównych trasach. Brakuje hoteli, brakuje miejsc parkingowych, a przede wszystkim brakuje bezpiecznych miejsc, w których można pozostawić pojazd z ładunkiem bez jakiejkolwiek opieki. Odpoczynki tygodniowe w kabinie

Kontrolowanie odpoczynków weekendowych w pojeździe nie jest taką prostą kwestią prawną. Inspektorzy kontrolując pojazdy stojące na parkingu, nie mają pewności, czy w danym momencie kierowca odbywa swoją przerwę, odpoczynek dzienny czy skrócony lub regularny odpoczynek tygodniowy. Bez pobrania informacji z tachografu inspektor nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy kierowca podlega pod kontrolę zakazu odbywania regularnego odpoczynku tygodniowego w kabinie pojazdu. I w tym momencie zaczynają się schody. Również pod kątem prawnym i proceduralnym.

Przytoczmy prosty przykład. Inspektor chce pobrać dane z tachografu. W tym celu musiałby zajrzeć do kabiny, ale nie może tego zrobić, ponieważ wchodząc do kabiny, może obudzić kierowcę, który przecież odpoczywa… Zatem kontrolowane są jedynie pojazdy, w których jednoznacznie widać, że dany kierowca nie śpi. Po odczytaniu danych z karty kierowcy, inspektor może stwierdzić, czy w danym tygodniu odpoczynek regularny jest odpoczynkiem wymaganym. I jeśli kierowca spędza go kabinie pojazdu, oznacza to karę za złamanie tegoż zakazu.

Należy jednak zauważyć, że w chwili, kiedy inspektor rozpoczyna jakiekolwiek czynności kontrolne, następuje przerwanie odpoczynku kierowcy. Zatem dla kontrolowanego kierowcy ten okres należy zaliczyć do pracy innej. A więc nawet jeśli kierowca jest przyłapany na spędzaniu 44 godziny swojego odpoczynku w pojeździe to wszczęcie kontroli przez inspektora w takim wypadku powoduje, że dany 44-godzinny odpoczynek jest tygodniowym odpoczynkiem skróconym. To wynika bezpośrednio z zapisów unijnych rozporządzeń.

Co należy zrobić w takim przypadku? Kierowca powinien złożyć odpowiednie oświadczenie w protokole kontroli, stwierdzając że wszczęcie kontroli spowodowało skrócenie jego odpoczynku tygodniowego, ponieważ czas kontroli zaliczany jest do pracy innej kierowcy. Podjęcie czynności kontrolnych jest sprzeczne z normami Rozporządzenia 561/2006.

Odpoczynki tygodniowe w kabinie

Wniosek może być stąd taki, że inspektor jest w stanie stwierdzić naruszenie zgodnie z przepisami dopiero po 46 godzinie odpoczynku. Co więcej, inspektor nie może jednoznacznie wykluczyć czy te 46 godzin odpoczynku nie jest skróconym odpoczynkiem tygodniowym z rekompensatą wymaganą w związku ze skróceniem odpoczynku tygodniowego kilka tygodni wcześniej.

W przypadku kontrolowania powyższego zakazu w poprzednich tygodniach, kierowcy muszą być świadomi tego, że żaden z przepisów nie zakazuje noclegu u znajomych, u rodziny czy nawet w namiocie. Rachunek z hotelu nie jest wymaganym poświadczeniem odbywania noclegu poza kabiną pojazdu. Inspektorzy często pytają kierowców o to, w jakich lokalizacjach spędzali swoje odpoczynki, jednakże nikt nie jest w stanie zobligować kierowcy do ujawniania informacji o sposobie spędzania swojego prywatnego czasu – przynajmniej nie w kwestii kontroli czasu pracy kierowcy.

Kwestia kontroli odpoczynków tygodniowych jeszcze długo będzie gorącym tematem wśród kierowców i przewoźników. Szczególnie, że zaczynają pojawiać się nowe obostrzenia, w dodatku sprzeczne z dotąd obowiązującymi. Rząd Danii wprowadza zakaz parkowania powyżej 25 godzin na parkingach publicznych, motywując to brakiem miejsc parkingowych. Zakaz ma obowiązywać od 1 lipca 2018 roku. I co Państwo na to? Jak zaplanować pracę kierowcy w takim wypadku? Czemu ma rzeczywiście służyć taki zakaz?

Odpoczynki tygodniowe w kabinie

Autor: Dariusz Wata, ekspert CORTE, Tachograph Forum oraz firmy Infolab będącej producentem programu Tachospeed

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Podpis:

Aktualności

dp

Francja chce zmian dla przewoźników do 3,5 DMC. Wśród propozycji m.in. częstsze kontrole techniczne

Francuski poseł Damien Pichereau – znany z dość specyficznego podejścia do branży transportu, dodatkowo odpowiedzialny za wyprowacowanie stanowiska Francji odnośnie do Pakietu Mobilności – przygotował propozycje zmian dla przewoźników do 3,5 DMC. Zakres ich obowiązków, m.in. formalnych, miałby ulec zwiększeniu. Ponadto nowe obowiązki miałby trafić także do Pakietu Mobilności.

2018-04-19
0
Kontrola trzeźwości_LoRes

Piliśmy alkohol? Nie wiemy, że nadal jesteśmy pod wpływem i rano wsiadamy za kółko

Co trzeci kierowca w Polsce wsiadłby za kierownicę wcześniej niż powinien, błędnie szacując czas potrzebny na powrót do stanu trzeźwości, w którym dozwolone jest prowadzenie pojazdu. Podobny odsetek przyznaje, że mógł kiedyś prowadzić samochód pod wpływem alkoholu – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy AlcoSense Laboratories. Wnioski z badania pokazują skalę problemu tzw. nieświadomej nietrzeźwości u polskich kierowców.

2018-04-19
0
jak-radza-sobie-przewoznicy-przed-swietami

A czy Ty jesteś przygotowany na RODO? Rozporządzenie dotyczy każdej firmy, także z branży TSL. Sprawdź, jakie masz obowiązki

Przedsiębiorcy z branży TSL nadal nie zdają sobie sprawy, że Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych dotyczy także firm transportowych, logistycznych czy spedycyjnych – innymi słowy, wszystkich tych, które gromadzą i przetwarzają dane: o swoich klientach czy pracownikach. RODO oznacza ogrom nowych obowiązków, na które musimy być przygotowani. 

2018-04-19
0