Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Obowiązkowy powrót do kraju, nie tylko kierowcy, ale i… ciężarówki? Wyjaśniamy pogłoski dot. Pakietu Mobilności

pakiet-mobilnosci

We wschodnioeuropejskich mediach pojawiła się niedawno interesująca informacja dotyczącą Pakietu Mobilności. Jak wynika z komunikatu opublikowanego na jednym z portali, wśród założeń Pakietu Mobilności jakoby znalazł się zapis dotyczący wymogu zjazdu na weekend do rodzimego kraju nie tylko kierowcy, ale również… pojazdu. Trudno wyobrazić sobie, jak mogłoby to funkcjonować. O komentarz poprosiliśmy eksperta ds. ewidencji czasu pracy kierowców, Mariusza Hendzla z Kancelarii ITD PIP. 

Obowiązkowy powrót do miejsca zamieszkania nie tylko kierowcy, ale i pojazdu? Czy rzeczywiście taki wymóg mógł się pojawić w założeniach Pakietu Mobilności?

Takie pomysły przewijały się w mediach, jednak ciężko stwierdzić, czy ktoś to zaproponował w pracach komisji. Raczej jest to efekt niezrozumienia zagadnień i ogólnego szumu informacyjnego oraz nieprecyzyjnych definicji – przegląd techniczny raz w roku, sprawdzanie stanu technicznego co tydzień przez firmowego mechanika, pojęcie powrotu do domu czy miejsca zamieszkania, pojecie bazy transportowej i obowiązków związanych z zapleczem technicznym wynikające z Rozporządzenia 1071/2009… Ale jeśli nawet takie sugestie i propozycje padają podczas prac komisji, to nie powinny one wypływać do mediów, bo nie są możliwe do zrealizowania. Informacje biegnące w ten sposób w świat wywołują niepotrzebną panikę przed Pakietem Mobilności.

Informacja o hipotetycznym obowiązku powrotu pojazdów wraz z kierowcami do kraju jest nierealna z punktu widzenia technicznego oraz nieuzasadniona żadnymi regulacjami unijnymi. Pakiet Mobilności, jaki on nie będzie, nie może ograniczać traktatów unijnych gwarantujących swobodę przemieszczania się, zamieszkania, itp. Dlatego o ile jasne są ograniczenia związane z odpoczynkami regularnymi (co wcale nie oznacza od razu każdego weekendu), to nie można narzucić obowiązku powrotu pojazdów do bazy co weekend. Są wymogi, aby pojazd odbywał przeglądy techniczne (rejestracyjne) raz w roku, więc tak: pojazd powinien się raz w roku pojawić w kraju w celu sprawdzenia stanu technicznego i wbicia przeglądu do dowodu rejestracyjnego pojazdu. Obsługa codzienna czy zwykła weryfikacja stanu technicznego dokonywana przez kierowców czy mechaników może być zaś realizowana w dowolnymi miejscu/kraju.

Kierowcy również powinni mieć zapewniony odpoczynek POZA pojazdem, a nie w “domu”, bo dla każdego miejsce zamieszkania może oznaczać całkiem coś innego, dlatego ciężko będzie to uregulować w sposób wiążący. Jeśli kierowca polskiej czy litewskiej firmy zechce mieszkać w Berlinie, to dla niego powrót do bazy w Warszawie nie jest w żaden sposób uzasadniony, a już na pewno nie służy jego odpoczynkowi.

Dlatego w tym kierunku to raczej nie pójdzie – jest to technicznie niewykonalne i nierealne do ustalenia w sposób jednoznaczny. Narzucałoby zamieszkanie kierowców w miejscu bazy przedsiębiorstwa. A co z oddziałami, bazami w innych krajach? Odpoczynki poza kabiną tak, ale obowiązkowy powrót do miejsca zamieszkania to już bardzo ogólne stwierdzenie i niemożliwe do zweryfikowania.

Autor komentarza: Mariusz Hendzel, Kancelaria ITD PIP, ekspert rozliczania czasu pracy kierowców, szkoleniowiec i analityk zagadnień dot. czasu pracy kierowców

Komentarze

Redakcja 2018-10-11 13:13

Dzień dobry, Panie Rafale, o jakie spotkanie chodzi? Czy zależy Panu na kontakcie z opiekunem klienta na naszej giełdzie Cargo.PL, czy z Redakcją Cargonews.pl? Prosimy o kontakt odpowiednio na: info@cargo.pl (giełda) lub iwona@cargo.pl (portal).

Rafal Falkowski 2018-10-11 00:24

Proszę ustalić czas i godzinę, spotkania się zemną.Pozdrawiam.


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

1860x1050-volvo-concept-truck-newsintro

UE chce bardziej ekologicznych ciężarówek – Volvo Trucks deklaruje przyspieszenie prac

18 lutego Unia Europejska zadecydowała o regulowaniu emisji CO2 przez samochody ciężarowe. Volvo Trucks chce przyspieszyć rozwój w tym obszarze i kontynuuje inwestycje w rozwiązania transportowe przyjazne dla klimatu. Producent zdaje sobie jednak sprawę, że aby pobudzić popyt na pojazdy o niskiej emisji CO2, konieczne jest podjęcie dodatkowych działań.

2019-02-22
0
grecja01

Niefrasobliwy kierowca z Grecji i litania naruszeń

Grecki kierowca dopuścił się całej listy naruszeń! Podstawowym z nich była jazda na karcie drugiego kierowcy – przewoźnika. Nie pomogło to, że kontrolę przeprowadzono w Walentynki, święto miłości.

2019-02-22
0