Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Obowiązkowy powrót do kraju, nie tylko kierowcy, ale i… ciężarówki? Wyjaśniamy pogłoski dot. Pakietu Mobilności

pakiet-mobilnosci

We wschodnioeuropejskich mediach pojawiła się niedawno interesująca informacja dotyczącą Pakietu Mobilności. Jak wynika z komunikatu opublikowanego na jednym z portali, wśród założeń Pakietu Mobilności jakoby znalazł się zapis dotyczący wymogu zjazdu na weekend do rodzimego kraju nie tylko kierowcy, ale również… pojazdu. Trudno wyobrazić sobie, jak mogłoby to funkcjonować. O komentarz poprosiliśmy eksperta ds. ewidencji czasu pracy kierowców, Mariusza Hendzla z Kancelarii ITD PIP. 

Obowiązkowy powrót do miejsca zamieszkania nie tylko kierowcy, ale i pojazdu? Czy rzeczywiście taki wymóg mógł się pojawić w założeniach Pakietu Mobilności?

Takie pomysły przewijały się w mediach, jednak ciężko stwierdzić, czy ktoś to zaproponował w pracach komisji. Raczej jest to efekt niezrozumienia zagadnień i ogólnego szumu informacyjnego oraz nieprecyzyjnych definicji – przegląd techniczny raz w roku, sprawdzanie stanu technicznego co tydzień przez firmowego mechanika, pojęcie powrotu do domu czy miejsca zamieszkania, pojecie bazy transportowej i obowiązków związanych z zapleczem technicznym wynikające z Rozporządzenia 1071/2009… Ale jeśli nawet takie sugestie i propozycje padają podczas prac komisji, to nie powinny one wypływać do mediów, bo nie są możliwe do zrealizowania. Informacje biegnące w ten sposób w świat wywołują niepotrzebną panikę przed Pakietem Mobilności.

Informacja o hipotetycznym obowiązku powrotu pojazdów wraz z kierowcami do kraju jest nierealna z punktu widzenia technicznego oraz nieuzasadniona żadnymi regulacjami unijnymi. Pakiet Mobilności, jaki on nie będzie, nie może ograniczać traktatów unijnych gwarantujących swobodę przemieszczania się, zamieszkania, itp. Dlatego o ile jasne są ograniczenia związane z odpoczynkami regularnymi (co wcale nie oznacza od razu każdego weekendu), to nie można narzucić obowiązku powrotu pojazdów do bazy co weekend. Są wymogi, aby pojazd odbywał przeglądy techniczne (rejestracyjne) raz w roku, więc tak: pojazd powinien się raz w roku pojawić w kraju w celu sprawdzenia stanu technicznego i wbicia przeglądu do dowodu rejestracyjnego pojazdu. Obsługa codzienna czy zwykła weryfikacja stanu technicznego dokonywana przez kierowców czy mechaników może być zaś realizowana w dowolnymi miejscu/kraju.

Kierowcy również powinni mieć zapewniony odpoczynek POZA pojazdem, a nie w “domu”, bo dla każdego miejsce zamieszkania może oznaczać całkiem coś innego, dlatego ciężko będzie to uregulować w sposób wiążący. Jeśli kierowca polskiej czy litewskiej firmy zechce mieszkać w Berlinie, to dla niego powrót do bazy w Warszawie nie jest w żaden sposób uzasadniony, a już na pewno nie służy jego odpoczynkowi.

Dlatego w tym kierunku to raczej nie pójdzie – jest to technicznie niewykonalne i nierealne do ustalenia w sposób jednoznaczny. Narzucałoby zamieszkanie kierowców w miejscu bazy przedsiębiorstwa. A co z oddziałami, bazami w innych krajach? Odpoczynki poza kabiną tak, ale obowiązkowy powrót do miejsca zamieszkania to już bardzo ogólne stwierdzenie i niemożliwe do zweryfikowania.

Autor komentarza: Mariusz Hendzel, Kancelaria ITD PIP, ekspert rozliczania czasu pracy kierowców, szkoleniowiec i analityk zagadnień dot. czasu pracy kierowców

Komentarze

Redakcja 2018-10-11 13:13

Dzień dobry, Panie Rafale, o jakie spotkanie chodzi? Czy zależy Panu na kontakcie z opiekunem klienta na naszej giełdzie Cargo.PL, czy z Redakcją Cargonews.pl? Prosimy o kontakt odpowiednio na: info@cargo.pl (giełda) lub iwona@cargo.pl (portal).

Rafal Falkowski 2018-10-11 00:24

Proszę ustalić czas i godzinę, spotkania się zemną.Pozdrawiam.


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

fabryka-mercdesa-w-polsce

Znów zmiany w badaniach technicznych. Kary dla spóźnialskich wyższe o 50 proc.

Czy szykuje się rewolucja w przeglądach technicznych? Rząd pracuje nad nowelizacją prawa drogowego. Wśród najważniejszych propozycji: nowa opłata jakościowa, wyższa kara za przeprowadzenie obowiązkowego przeglądu technicznego po terminie oraz zmiana systemu nadzoru nad Stacjami Kontroli Pojazdów. 

2018-10-23
0
kierowcy-ceizarwek

Przewoźnicy kuszą dobrymi zarobkami, prywatną opieką zdrowotną i służbowymi laptopami, a kierowców ciężarówek wciąż brakuje

Umowa o pracę, 7 000 zł na rękę, prywatna opieka medyczna, służbowy laptop, dodatkowe ubezpieczenie i komórka do celów prywatnych… Aż 43% polskich firm transportowych ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanego pracownika[1], co sprawia, że przewoźnicy muszą się mocno wykazać, by przekonać do siebie i zatrzymać lojalnych kierowców. Tylko na ten moment szacuje się bowiem, że brakuje aż 100 000 truckerów. W ciągu najbliższych 7 lat liczba wakatów może zwiększyć się o kolejne 200 000.

2018-10-23
0
bigcarsharing-przyszlosc-foto

Dostawczaki na minuty – nowość w Polsce

Carsharing może być dla firm bardziej opłacalną formą korzystania z samochodu niż leasing czy zakup. Zwłaszcza jeśli pojazd używany jest okazjonalnie, np. w firmach, które działają sezonowo. Teraz rynek samochodów na minuty poszerza swoją ofertę o pojazdy dostawcze. 

2018-10-23
0
odcinkowy-pomiar-predkosci

Ene due, czyli kto dostanie fotoradary? Jednak nie Policja!

Jeszcze pod koniec września informowaliśmy o tym, że Policja przejmie kontrolę nad systemem fotoradarów, m.in. w związku z tym, że ITD ma zająć się innymi, ważniejszymi zadaniami, jak nadzór nad systemem poboru opłat drogowych. Jak jednak ustalił portal brd24.pl, rząd nawet nie zamierza rozpocząć prac nad projektem ustawy zakładającym te zmiany!

2018-10-22
0