Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Obniżony wymiar pracy w związku z pandemią? Uwaga na pułapki podczas rozliczania ostatniego kwartału!

monitoring

Zgodnie z zapisami tarczy antykryzysowej pracodawcy mają możliwość obniżenia o 20% wymiaru zatrudnienia swoich pracowników i dzięki temu obniżyć proporcjonalnie wynagrodzenie w czasie pandemii. O ile same formalności zostały już szeroko omówione w mediach, to okazuje się, że przedsiębiorcom przyszło zmierzyć się z technicznymi problemami związanymi z rozliczeniem obniżenia w okresie kwiecień – czerwiec 2020.

Obniżenie wymiaru etatu formalnie określone jest w Kodeksie Pracy i oprócz podania jawnego wymiaru, np. 0,8 etatu (inaczej 4/5), wymaga ustalenia liczba godzin powyżej określonego wymiaru, po których następuje dla „niepełnoetatowca” uznanie pracy w nadgodzinach (średniotygodniowych).

Pełny etat to przeciętnie 40 godzin pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu. 4/5 etatu to już 32 godziny w przeciętnie 5-dniowym tygodniu. Wychodzi zatem ok. 6h:30minut (dokładnie 6h:24’) każdego dnia roboczego. I tutaj zaczynają się przysłowiowe „schody”.

- W przeliczeniu na wymiar pracy w miesiącu (0,8 czyli 4/5), mamy odpowiednio: w maju 20 dni roboczych czyli 160hx0,8 = 128 godzin, ale 20 x 6:30 = 130h! Analogicznie w czerwcu jest 21 dni roboczych, po 6,5 godziny daje 136,5 godziny pracy, a powinno być 168×0,8etatu = 134,5h, czyli 2 godziny mniej – tłumaczy Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP. UWAGA! Nadmiarowe godziny będą wpływały na nieprawidłową stawkę godzinową oraz na błędne przeliczenie nadgodzin średniotygodniowych! Należy to skorygować!

Oprócz takich technicznych problemów pojawiają się niejasności w sposobie naliczania nadgodzin dobowych, tzw. 50-tek. Problem dotyczy zarówno systemu podstawowego jak i równoważnego. Według niezmiennych zasad Kodeksu Pracy, nadgodziny to jest praca wykonywana ponad NORMĘ lub ponad wydłużony wymiar danego dnia (w przypadku systemu równoważnego). Oznacza to, że dla systemu, gdy np. planowane jest 12h pracy, nadgodziną jest dopiero praca ponad 12h, ale gdy planowane jest 6:30 pracy w danym dniu, nadgodzina dobowa pojawi się dopiero po przekroczeniu 8 godzin pracy.

Jaka zatem jest norma pracy do naliczania nadgodzin dla 4/5 etatu? To nadal jest 8 godzin dla systemu podstawowego lub od 8 do 12 dla systemu równoważnego. Za czas pracy ponad plan (6h:30’), ale poniżej normy 8h zostanie naliczona nadgodzina 100% z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej. – Warto sprawdzić w swoim przeliczeniu ewidencji, czy dla 4/5 etatu wymiar wynosi w kwietniu 134,5 (a nie 136,5!), w maju 128h (a nie 130!) a w czerwcu 134,5 (a nie 136,5!). Łącznie wymiar II kwartału 2020 dla 4/5 etatu powinien wynosić 397 godzin, a nie 403. Tak zawyżony wymiar powoduje obniżenie o 6 godzin dodatków za pracę z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej – mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Rozwiązanie: Zaokrąglenia planowania normy dobowej należy skompensować obniżając wymiar pracy w wybranym jednym dniu o 2 godziny, a nadgodziny dobowe naliczać od normy 8h a nie od 6:30, ponieważ zaniżana jest wówczas stawka do 50% zamiast 100%.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

157150393_2780949995450106_1029841656146284319_n

Funkcjonariusze policji Newark (Anglia) zatrzymali ciężarówkę.

 Funkcjonariusze policji Newark (Anglia) zatrzymali ciężarówkę, która mogłaby pomieścić tysiące litrów skradzionego oleju napędowego.

Za plandeką tej ciężarówki ukryte były kontenery zdolne pomieścić 12 000 litrów oleju napędowego.
Był tam też ukryty sprzęt służący do pompowania i kradzieży oleju napędowego z ciężarówek zaparkowanych na noc.

Po kontroli, a następnie przeszukaniu aresztowano dwie osoby za różne przestępstwa, w tym za posiadanie noża.

2021-03-04
0
Classic (66)

Kierowca ze Wschodu szuka pracy. Od czego zacząć i jaki ośrodek szkolenia kierowców wybrać?

Wymaganych przez przepisy szkoleń i badań nie należy bagatelizować, a już szczególnie – nie w dobie pandemii koronawirusa, kiedy rynek pracy kierowców staje się coraz ciaśniejszy. Mariusz Kaczmarski z Ośrodka Szkolenia Kierowców i Operatorów Maszyn CLASSIC podpowiada, czego potrzebuje kierowca ze Wschodu, aby rozpocząć pracę w Polsce oraz na co zwrócić uwagę podczas wyboru ośrodka szkoleniowego.

2021-03-01
0
ograniczenia-ruchu

Kiedy mandat za brak opon zimowych w ciężarówce?

Zima może zaskoczyć kierowców. Podobnie mandat, np. za brak opon zimowych w ciężarówce. W wielu państwa zimowe wyposażenie jest regulowane przez prawo. Podczas planowania zagranicznej trasy upewnij się, jakie wymagania danego państwa, aby nie narazić się na wysoką grzywnę.

2020-11-27
0