Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Obniżony wymiar pracy w związku z pandemią? Uwaga na pułapki podczas rozliczania ostatniego kwartału!

monitoring

Zgodnie z zapisami tarczy antykryzysowej pracodawcy mają możliwość obniżenia o 20% wymiaru zatrudnienia swoich pracowników i dzięki temu obniżyć proporcjonalnie wynagrodzenie w czasie pandemii. O ile same formalności zostały już szeroko omówione w mediach, to okazuje się, że przedsiębiorcom przyszło zmierzyć się z technicznymi problemami związanymi z rozliczeniem obniżenia w okresie kwiecień – czerwiec 2020.

Obniżenie wymiaru etatu formalnie określone jest w Kodeksie Pracy i oprócz podania jawnego wymiaru, np. 0,8 etatu (inaczej 4/5), wymaga ustalenia liczba godzin powyżej określonego wymiaru, po których następuje dla „niepełnoetatowca” uznanie pracy w nadgodzinach (średniotygodniowych).

Pełny etat to przeciętnie 40 godzin pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu. 4/5 etatu to już 32 godziny w przeciętnie 5-dniowym tygodniu. Wychodzi zatem ok. 6h:30minut (dokładnie 6h:24’) każdego dnia roboczego. I tutaj zaczynają się przysłowiowe „schody”.

- W przeliczeniu na wymiar pracy w miesiącu (0,8 czyli 4/5), mamy odpowiednio: w maju 20 dni roboczych czyli 160hx0,8 = 128 godzin, ale 20 x 6:30 = 130h! Analogicznie w czerwcu jest 21 dni roboczych, po 6,5 godziny daje 136,5 godziny pracy, a powinno być 168×0,8etatu = 134,5h, czyli 2 godziny mniej – tłumaczy Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP. UWAGA! Nadmiarowe godziny będą wpływały na nieprawidłową stawkę godzinową oraz na błędne przeliczenie nadgodzin średniotygodniowych! Należy to skorygować!

Oprócz takich technicznych problemów pojawiają się niejasności w sposobie naliczania nadgodzin dobowych, tzw. 50-tek. Problem dotyczy zarówno systemu podstawowego jak i równoważnego. Według niezmiennych zasad Kodeksu Pracy, nadgodziny to jest praca wykonywana ponad NORMĘ lub ponad wydłużony wymiar danego dnia (w przypadku systemu równoważnego). Oznacza to, że dla systemu, gdy np. planowane jest 12h pracy, nadgodziną jest dopiero praca ponad 12h, ale gdy planowane jest 6:30 pracy w danym dniu, nadgodzina dobowa pojawi się dopiero po przekroczeniu 8 godzin pracy.

Jaka zatem jest norma pracy do naliczania nadgodzin dla 4/5 etatu? To nadal jest 8 godzin dla systemu podstawowego lub od 8 do 12 dla systemu równoważnego. Za czas pracy ponad plan (6h:30’), ale poniżej normy 8h zostanie naliczona nadgodzina 100% z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej. – Warto sprawdzić w swoim przeliczeniu ewidencji, czy dla 4/5 etatu wymiar wynosi w kwietniu 134,5 (a nie 136,5!), w maju 128h (a nie 130!) a w czerwcu 134,5 (a nie 136,5!). Łącznie wymiar II kwartału 2020 dla 4/5 etatu powinien wynosić 397 godzin, a nie 403. Tak zawyżony wymiar powoduje obniżenie o 6 godzin dodatków za pracę z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej – mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Rozwiązanie: Zaokrąglenia planowania normy dobowej należy skompensować obniżając wymiar pracy w wybranym jednym dniu o 2 godziny, a nadgodziny dobowe naliczać od normy 8h a nie od 6:30, ponieważ zaniżana jest wówczas stawka do 50% zamiast 100%.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

IVECO S-WAY dla AGROMEX (3)

IVECO S-WAY Natural Power dla firmy AGROMEX

IVECO Poland przekazało firmie AGROMEX Wojciech i Jacek Fraszka 20 ciągników siodłowych S-WAY Natural Power o mocy 460 KM wyposażonych w najnowocześniejszy układ napędowy wykorzystujący jako paliwo skroplony gaz ziemny (Liquid Natural Gas – LNG). Uroczyste przekazanie odbyło się 28 lipca 2020 roku w siedzibie dealera IVECO TIMEX w Nowy Konik w woj. mazowieckim.

2020-08-11
0
komunikator-cargo

Niderlandy: delegowanie pracowników

Aby przybliżyć osobom zainteresowanym procedurę delegowania pracownika do Niderlandów, holenderska administracja rządowa przygotowała materiały informacyjne w języku polskim wyjaśniające cały ten proces.

2020-08-10
0
kontenery1

Ważyła ponad 40 % za dużo

O ponad 40% za dużo ważyła ciężarówka z dwoma kontenerami skontrolowana w Stalowej Woli. Podkarpaccy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego odnotowali także inne przekroczenia norm. Ciężarówkę wycofano w ruchu.

2020-08-08
0
wylacznik2

Fałszowanie zapisu tachografu = fałszowanie wskazań licznika

Kierowca skontrolowany przez zachodniopomorskich inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego korzystał z wyłącznika tachografu. Ponieważ urządzenie fałszuje zapis nie tylko tachografu, ale też licznika przebiegu, sprawę przekazano policji.

2020-08-07
0
Tonaz_Nr1

Na zakazie tonażowym, a jednak w trasie

Niedostosowanie się do zakazu tonażowego i przekraczanie dozwolonej prędkości – to naruszenia ujawnione przez funkcjonariuszy dolnośląskiej Inspekcji Transportu Drogowego podczas działań prowadzonych w trakcie akcji prowadzonej na jednej z dróg powiatowych.

2020-08-06
0