Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Nowy MAN eTGE do transportu dystrybucyjnego i dostawczego w miastach – zerowa emisja i zasieg 160 km

MAN-eTGE-elektryczny-furgon-z-zasięgiem-do-160-kilometrów-848x565

MAN robi kolejny krok na drodze do stworzenia przestrzeni miejskich wolnych od emisji i rozpoczyna sprzedaż lekkiego samochodu dostawczego z napędem elektrycznym. Nowy MAN eTGE z silnikiem elektrycznym spełnia przyszłe oczekiwania mieszkańców wobec transportu dystrybucyjnego i dostawczego w miastach. Jest to możliwe dzięki zasięgowi do 160 km oraz ładowności od 950 do 1700 kilogramów w zależności od homologacji (3,5 lub 4,25 ton).

Od ponad dziesięciu lat MAN Truck & Bus pracuje nad innowacyjnymi koncepcjami dla transportu w przestrzeniach miejskich. Miasta coraz częściej stają przed trudnym wyzwaniem w kwestii zapewnienia mieszkańcom zdrowego klimatu i równocześnie spełnienia oczekiwanej przez nich jakości życia, która jest również uzależniona od miejskiego transportu towarowego i dostawczego. Właściwych rozwiązań tego problemu mogą dostarczyć nowe koncepcje czasowego i przestrzennego ograniczenia i przeniesienia ruchu, a także nowe założenia dotyczące wykorzystania powierzchni oraz nowe koncepcje mobilności i napędu. W tym duchu MAN Truck & Bus zaprezentował w ostatnich latach różne pomysły i wyniki badań związanych z pojazdami ciężarowymi i autobusami. Konsekwencją tych pomysłów jest rozpoczynająca się właśnie sprzedaż eTGE – pierwszego produkowanego seryjnie pojazdu MAN z czystym napędem elektrycznym.

Ponad 70% lekkich pojazdów użytkowych stosowanych w transporcie miejskim pokonuje w ciągu dnia poniżej 100 km, poruszając się przy tym z niewielką średnią prędkością. Dlatego zakładany teoretycznie na poziomie 160 km zasięg transportera elektrycznego powinien pokryć około trzech czwartych całego miejskiego ruchu pojazdów użytkowych. Wcześniej czy później stanie się bowiem oczywiste, że pojazd z napędem elektrycznym, podobnie jak telefon komórkowy, będzie musiał przed zastosowaniem następnego dnia zostać podłączony do gniazdka – najczęściej na noc.

Czas ładowania akumulatorów jest zróżnicowany. Stacja ładowania o mocy 40 kW może w ciągu 45 minut napełnić akumulatory w 80%. Przy skrzynce ściennej z prądem trójfazowym MAN eTGE może być w pełni gotowy do użytku po 5,5h. W przypadku zastosowania prądu zmiennego 220 V całkowity proces ładowania zajmuje około 9 godzin. Przy prawidłowej obsłudze akumulatorów o mocy 36 kW utrata mocy po dziesięciu latach i 2000 cyklach ładowania wynosi zaledwie 15%. Poszczególne moduły obejmujące sześć lub dwanaście ogniw mogą być przy tym wymieniane niezależnie od siebie. Moduły akumulatora umieszczone są pod lekko podniesioną podłogą ładowni, analogicznie jak w przypadku nadwozi z napędem na tylne koła z silnikami wysokoprężnymi.

Dla pojazdu TGE z przednim napędem elektrycznym wybrano stale wzbudzany silnik synchroniczny o maksymalnej dostępnej mocy 100 KW. Sprawną jazdę zapewnia moment obrotowy 290 Nm dostępny natychmiast, i w całym zakresie prędkości obrotowej. Przy maksymalnej prędkości jazdy ustawionej na 90 km/h pobór energii wynosi około 20 kWh na 100 km.

Oprócz ładowności, w wyniku wprowadzenia technologii elektrycznej niezmienione pozostały również systemy wspomagania kierowcy. eTGE w wersji seryjnej ma bogate wyposażenie podstawowe obejmujące system nawigacji, ogrzewaną szybę przednią oraz inne układy wspomagające oraz ułatwiające jazdę i zapewniające bezpieczeństwo. Naturalnie w wyposażeniu seryjnym znajduje się także system hamowania awaryjnego EBA (Emergency Brake Assist), podobnie jak we wszystkich pozostałych pojaz-dach TGE.

Na początku edycji MAN eTGE będzie dostępny ze standardowym rozstawem osi i podwyższonym dachem. Oferta skierowana jest przede wszystkim do klientów flotowych, którzy będą obsługiwani w ramach odpowiednio dostosowanej koncepcji serwisowania. Wpłynęły już pierwsze zapytania ze strony klientów i podpisano pierwsze umowy na zakup nowego MAN eTGE. Pierwsze transportery MAN z napędem elektrycznym będą obsługiwać aglomeracje miejskie w Niemczech, Austrii, Belgii, Francji, Norwegii i w Holandii.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Podpis:

Aktualności

dp

Francja chce zmian dla przewoźników do 3,5 DMC. Wśród propozycji m.in. częstsze kontrole techniczne

Francuski poseł Damien Pichereau – znany z dość specyficznego podejścia do branży transportu, dodatkowo odpowiedzialny za wyprowacowanie stanowiska Francji odnośnie do Pakietu Mobilności – przygotował propozycje zmian dla przewoźników do 3,5 DMC. Zakres ich obowiązków, m.in. formalnych, miałby ulec zwiększeniu. Ponadto nowe obowiązki miałby trafić także do Pakietu Mobilności.

2018-04-19
0
Kontrola trzeźwości_LoRes

Piliśmy alkohol? Nie wiemy, że nadal jesteśmy pod wpływem i rano wsiadamy za kółko

Co trzeci kierowca w Polsce wsiadłby za kierownicę wcześniej niż powinien, błędnie szacując czas potrzebny na powrót do stanu trzeźwości, w którym dozwolone jest prowadzenie pojazdu. Podobny odsetek przyznaje, że mógł kiedyś prowadzić samochód pod wpływem alkoholu – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy AlcoSense Laboratories. Wnioski z badania pokazują skalę problemu tzw. nieświadomej nietrzeźwości u polskich kierowców.

2018-04-19
0
jak-radza-sobie-przewoznicy-przed-swietami

A czy Ty jesteś przygotowany na RODO? Rozporządzenie dotyczy każdej firmy, także z branży TSL. Sprawdź, jakie masz obowiązki

Przedsiębiorcy z branży TSL nadal nie zdają sobie sprawy, że Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych dotyczy także firm transportowych, logistycznych czy spedycyjnych – innymi słowy, wszystkich tych, które gromadzą i przetwarzają dane: o swoich klientach czy pracownikach. RODO oznacza ogrom nowych obowiązków, na które musimy być przygotowani. 

2018-04-19
0