Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Nowelizacja ustawy o systemie SENT: od dziś nowe zasady

samozatrudniony-kierowca

Dziś, 14 czerwca 2018 r., weszła w życie nowa ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów – została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej 28 maja 2018 r. Nowelizacja ma na celu zapewnienie bardziej skutecznego monitorowania przewozu towarów wskazanych w przepisach o systemie monitorowania, zwanego systemem SENT.

Jakie konkretnie zmiany wprowadza nowa ustawa?

  • Kolejowy przewóz towarów

Podstawową zmianą, którą wprowadza nowela jest objęcie systemem monitorowania przewozów towarów realizowanych transportem kolejowym. W związku z tym tytuł ustawy otrzymał brzmienie: „Ustawa o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów”.

  • Więcej towarów objętych systemem SENT

Kolejna ważna zmiana to poszerzenie katalogu towarów, które podlegają systemowi monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Poza paliwem, olejem roślinnym, suszem tytoniowym oraz alkoholem skażonym będą to również:

  • produkty lecznicze,
  • środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego,
  • wyroby medyczne, które są zagrożone brakiem dostępności na terenie RP.

*

  • Tylko Nomenklatura Scalona

Odstąpiono od określania rodzaju towaru zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), pozostając przy stosowaniu tylko Nomenklatury Scalonej (CN). Pozwoli to rozwiać wątpliwości jaką stosować klasyfikację wobec danego towaru.

  • Zgłoszenie zbiorcze

Do tej pory w przypadku przewozu od jednego nadawcy towaru do jednego odbiorcy towaru, do jednego miejsca dostarczenia towaru, jednym środkiem transportu na każdy rodzaj towaru dokonywane było odrębne zgłoszenie. Nowa ustawa pozwala, aby w takim wypadku zgłoszenie obejmowało różnego rodzaju towary, tzn. o różnych czterocyfrowych kodach CN, np. 2710 i 3403, o ile ilość każdego z nich przekracza 500 kg lub 500 l.

  • Brutto zamiast netto

Przed zmianą przepisów podstawą do określenia wysokości kary pieniężnej w przypadku niedokonania zgłoszenia przewozu towaru przez podmiot wysyłający albo podmiot odbierający była wartość netto towaru. Nowelizacja zakłada, że teraz pod uwagę brana będzie wartość brutto przewożonego towaru a kara nakładana na te podmioty wyniesie 46% wartości brutto ładunku.

  • Wyższa kara za nieuzupełnienie zgłoszenia

Po nowelizacji kara nakładana na przewoźnika za nieuzupełnienie zgłoszenia, wcześniej dokonanego przez podmiot wysyłający albo podmiot odbierający wyniesie do 10 000 zł. Wcześniej groziła za to kara w wysokości do 5 000 zł.

Szczegółowe informacje dotyczące zmian są dostępne tutaj

Treść ustawy dostępna jest pod poniższym linkiem: prawo.sejm.gov.pl

Źródło: puesc.gov.pl, za: OCRK

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0