Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Nowe technologie bezpieczeństwa w ciężarówkach Volvo Trucks – bardzo trudno o wypadek

T2014_0564-277x200

Volvo Trucks opracowało nową technologię, która prawdopodobnie radykalnie zmniejszy liczbę wypadków związanych z ograniczoną widocznością. Producent wprowadził funkcję skanowania otoczenia w promieniu 360 stopni. System analizuje informacje dostarczane przez czujniki, a nastęnie działa w sposób podobny do ludzkiego mózgu, podpowiadając manewry pozwalające na uniknięcie wypadku. Aktualnie oprogramowanie znajduje się w fazie testów. Bardzo możliwe, że do produkcji trafią w ciągu najbliższych 5-10 lat.

Nowa technologia Volvo Trucks została opracowana w ramach wyjątkowego projektu badawczego „Non-Hit Car and Truck“ przy współpracy z  Volvo Cars. Po raz pierwszy w historii możliwa stała się obserwacja całego otoczenia pojazdu i przekazywania kierowcy wskazówek pozwalających na uniknięcie wypadku, jak np. zderzenia z pieszymi, rowerzystami czy innymi pojazdami. Jeżeli kierowca nie reaguje na ostrzeżenia i nie podejmuje się sugerowanych manewrów, pojazd sam może podjąć wskazaną akcję: zmienić kierunek jazdy lub się zatrzymać.

„Mamy jasną wizję bezpieczeństwa, po zrealizowaniu której wszystkie ciężarówki Volvo unikną wypadków“ – mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks. – „Ta wyjątkowa technologia przybliża nas o jeszcze jeden krok do celu i mamy nadzieję, że w przyszłości pomoże ona uratować życie wielu ludzi“.

 Wirtualny nawigator

Podstawą wspomnianej technologii Volvo Trucks jest platforma danych, która gromadzi i systematyzuje informacje otrzymywane z zamontowanych w ciężarówce kamer, radarów oraz innych urządzeń. Ciężarówka co 25 milisekund skanuje otoczenie w promieniu 360 stopni. Otrzymane dane są analizowane, możliwe sytuacje awaryjne zostają oceniane i dzięki temu tworzone są rozwiązania na uniknięcie wypadku drogowego. Technologia wykorzystując dane z kilku systemów sensorycznych pozwala na zidentyfikowanie poszczególnych uczestników ruchu: pieszych, rowerzystów, motocyklistów lub innych pojazdów. Mierzy odległość od nich oraz kierunek, w którym się poruszają.

 „W zależności od szybkości uczestników ruchu, system jest w stanie przewidzieć różne sytuacje i zaproponować najlepszy plan działania za pięć i mniej sekund do potencjalnego zderzenia“ – twierdzi Mansour Keshavarz, inżynier systemowy Volvo Trucks, który brał udział w projektowaniu i rozwoju tej technologii. – „W większości wypadków system działa tak samo jak nawigator, jednak w porównaniu do siedzącego obok kolegi, ma on zdecydowaną przewagę: system jest w stanie zobaczyć wszystko, co się dzieje ze wszystkich stron ciężarówki. System również może ostrzegać kierowcę o niebezpieczeństwie, pozwalając kierowcy samemu podjąć odpowiednie działania lub w celu uninięcia kolizji, zahamować samemu.“

 Wyzwania, które czekają w przyszłości

Opisana technologia bezpieczeństwa nie jest jeszcze gotowa do użytku komercyjnego. W porównaniu do podobnych systemów stosowanych w pojazdach autonomicznych i w celu dostosowania go do samochodów ciężarowych należy jeszcze rozwiązać wiele specyficznych wyzwań.

„Ciężarówka jest to szczególny środek transportu, dlatego też jest ona inaczej sterowana niż samochody osobowe. Na przykład, każda ciężarówka przewozi różne ładunki, a z ponieważ ma wielkie gabaryty, nie może wykonać nagłych manewrów zmiany pasa ruchu w celu uniknięcia kolizji lub ominięcia przeszkody. Dlatego ważne jest przeprowadzenie dalszych badań i rozwijanie technologii, by je przystosować dla ciężarówek“ – mówi Mansour Keshavarz.

Zdaniem Carla Johana Almqvista system może trafić na rynek w ciągu 5-10 lat.

 „Wszystkie podstawowe komponenty są już gotowe, ale potrzeba jeszcze bardzo wielu testów, by zagwarantować niezawodność systemu i upewnić się, że nie ma w nim najmniejszego błędu. Jeżeli nam się to uda – przyszłość bez wypadków z udziałem samochodów ciężarowych znajdzie się na wyciągnięcie ręki“ – powiedział Carl Johan Almqvist.

Fakty dotyczące projektu „Non-Hit Car and Truck”:

 • Projekt został zainicjowany we wrześniu 2010 r., przy współpracy z Volvo Car Corporation, ÅF Group, HiQ, Mecel i Uniwersytetu Technologicznego Chalmers.

 • Głównym celem projektu jest opracowanie technologii pozwalających na zmniejszenie ryzyka wypadków z udziałem zarówno samochodów osobowych, jak pojazdów ciężarowych, w szczególności koncentrujących się na tych sytuacjach, w których współczesne aktywne systemy bezpieczeństwa  są niewystarczająco skuteczne.

 • Projekt zakończy się w grudniu 2014 r., zaś rezultaty przeprowadzonych badań pozwolą na opracowanie nowych aktywnych systemów bezpieczeństwa, które mają być wprowadzane w ciągu następnych 5-10 lat.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Nowości na rynku

171032707_2805873306291108_84577504454727023_n

5 KRAJÓW EUROPY WSCHODNIEJ ZWRÓCIŁY SIĘ DO ORGANÓW UNII EUROPEJSKIEJ Z PROŚBĄ O ODWOŁANIE WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH POWROTU CIĘŻARÓWEK DO KRAJU REZYDENTA CO 8 TYGODNI

5 KRAJÓW EUROPY WSCHODNIEJ ZWRÓCIŁY SIĘ DO ORGANÓW UNII EUROPEJSKIEJ Z PROŚBĄ O ODWOŁANIE WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH POWROTU CIĘŻARÓWEK DO KRAJU REZYDENTA CO 8 TYGODNI.Trwa walka niektórych krajów Europy Wschodniej z reformą międzynarodowego transportu drogowego, wprowadzoną przez Unię Europejską w ramach Pierwszego Pakietu Mobilności.

2021-04-10
0
167816581_2800861546792284_6821103957530999262_n

WAŻNE !!! Coraz więcej kierowców w Polsce zostaje pozbawionych prawa jazdy na trzy miesiące!

WAŻNE ️
Coraz więcej kierowców w Polsce zostaje pozbawionych prawa jazdy na trzy miesiące! Przez ten okres kierowcy zawodowi pozostają bezrobotni. Najczęstszym powodem jest przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h. Nierzadko zdarza się, że zawodowi kierowcy dostają karę podczas prowadzenia samochodu osobowego. Ale nawet na ciężarówce, którą przekroczycie limit 40 km/h przy pełnej prędkości (90), jest ryzyko pozostania bez pracy przez okres trzech miesięcy.

2021-04-02
0
166226256_2798283527050086_614401353238335132_n

PRZEWODNIK PO KARACH. GDZIE I ILE PŁACI KIEROWCA W EUROPIE ZA NARUSZENIE WARUNKÓW PRACY I ODPOCZYNKU

PRZEWODNIK PO KARACH. GDZIE I ILE PŁACI KIEROWCA W EUROPIE ZA NARUSZENIE WARUNKÓW PRACY I ODPOCZYNKUArt. 19 ust. 1. Rozporządzenie UE 561/2006 zobowiązuje państwa członkowskie do informowania Komisji o sankcjach mających zastosowanie w przypadku naruszenia tego rozporządzenia UE 165/2014.W związku z tym postanowiliśmy sporządzić linki dla każdego kraju do dokumentów zamieszczonych na oficjalnej stronie Komisji Europejskiej do wglądu. Informacje podane w języku angielskimNależy zwrócić uwagę, że: Belgia, Irlandia, Włochy, Malta i Rumunia nie przekazały dotychczas Komisji informacji.Możesz zapoznać się z dokumentami, klikając poniższe linki :

2021-03-30
0
165024830_2795366667341772_2670891210294924177_n

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA dotyczące podróży do Niemiec

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA dotyczące podróży do Niemiec:

1️⃣ Podróżuję do Niemiec kilka razy w tygodniu – jak długo mój test Covid jest ważny?Wjeżdżając do Niemiec należy przedstawić zaświadczenie o wynikach badań (w języku angielskim lub niemieckim) nie starsze niż 48 godzin (od momentu pobrania próbki, bez wydawania zaświadczenia).

2️⃣ Wjeżdżam do Holandii przez Niemcy, a w drodze powrotnej odbieram ładunek w Niemczech – czy muszę zdawać test?
Nie, przy wjeździe z Holandii, która nie należy do grupy wysokiego ryzyka, test nie jest wymagany, ale kierowca musi mieć dowód rejestracji.

3️⃣ Wczoraj zdałem test przed wjazdem do Niemiec, a dziś jestem w Austrii. Wieczorem wracam do Niemiec od strony Tyrolu; czy muszę ponownie przystąpić do testu? Ponowne przystąpienie do testu Covid nie jest konieczne, jeżeli poprzedni negatywny test został przeprowadzony nie wcześniej niż 48 godzin przed wjazdem do Niemiec.

4️⃣Czy jestem zwolniony z testu przy wjeździe do Niemiec poza Mecklemburg-Vorpommern (Słubice, Krajnik Dolny, Kostrzyń nad Odrą), jeśli przebywam w Niemczech do 72 godzin?

Tak, w przypadku wjazdu do Niemiec poza wyznaczonym krajem, test dla pobytu w Niemczech do 72 godzin nie jest obowiązkowy. ALE jeśli wjechać do tego kraju „naokoło”, nadal będzie wymagany test.

5️⃣ Czy przy wjeździe do Niemiec z innych krajów muszę zdawać test?

2021-03-25
0
164143043_2794826130729159_3494825918039893583_n

WPROWADZENIA NA TERYTORIUM REPUBLIKI BIAŁORUSI OGRANICZEŃ SEZONOWYCH DOTYCZĄCYCH OBCIĄŻEŃ OSI

Ministerstwo Transportu i Komunikacji Republiki Białorusi dekretem z 1 marca 2021 r. Nr 4 wprowadza tymczasowe ograniczenia obciążeń osi pojazdów na republikańskich drogach publicznych.Dokument określa listę republikańskich autostrad, dla których obciążenia na osiach pojazdów są ograniczone od 25 marca do 20 kwietnia. W dokumencie znajduje się również lista autostrad, na których nie są wprowadzane ograniczenia. Na innych autostradach w tym okresie dopuszczalny jest maksymalny nacisk na jedną oś wynoszący 9 ton.

2021-03-25
0