Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Nie możemy do Rosji? Eksportujemy na Bałkany

balkany

Coraz więcej polskich firm szuka rynków, które skutecznie zastąpią im rosyjski. Lukratywnym kierunkiem okazują się być Bałkany.

Według danych Akcenty, instytucji obsługującej transakcje walutowe eksporterów i importerów, w pierwszej połowie 2014 r. (w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego) polski eksport do Serbii wzrósł o 21 proc., do Kosowa o 44,3 proc., a do Czarnogóry – 3,5-krotnie.

– Państwa bałkańskie intensywnie się rozwijają i są alternatywą dla „ciasnego” rynku Zachodniej Europy. Bałkany to także kierunek bliski geograficznie, co ze względów organizacji transportu jest dużym ułatwieniem. Mało kto zdaje sobie sprawę, że droga z Warszawy do stolicy Serbii, Belgradu jest prawie taka sama jak do Amsterdamu i dużo krótsza niż do Rzymu czy Paryża – mówi Radosław Jarema, dyrektor zarządzający AKCENTY w Polsce.

Na jeszcze lepsze wyniki należy liczyć w 2015 r. Ministerstwo Gospodarki planuje przeprowadzenie programu aktywizującego sprzedaż polskich towarów – szczególnie żywności – m.in. w Bośni i Hercegowinie, Chorwacji, Macedonii i Serbii.

Zdaniem Radosława Jaremy obranie takiego kierunku wiąże się nie tylko z atrakcyjnością rynków bałkańskich, ale też rozszerzającymi się granicami Unii Europejskich.

Dużym ułatwieniem jest też fakt, że część krajów Półwyspu Bałkańskiego należy do UE. Nawiązanie wymiany handlowej z bałkańskimi kontrahentami z krajów członkowskich może być dobrym treningiem przed wejściem na pozaunijne rynki Półwyspu – mówi Radosław Jarema. Do Unii Europejskiej należy 5 krajów bałkańskich. Najstarszym członkiem UE na Bałkanach jest Grecja, po niej do Wspólnoty dołączyła Słowenia, a następnie Bułgaria, Rumunia i niedawno także Chorwacja. W kolejce czeka Serbia, która rozpoczęła negocjacje akcesyjne z UE na początku 2014 r. oraz Czarnogóra. Krajem kandydującym jest także Macedonia. Dobre rozpoznanie nowego rynku to podstawa przy ekspansji zagranicznej, ale w przypadku krajów bałkańskich trzeba szczególnie uważać, aby nie ulec pokusie przenoszenia opinii z jednego państwa na drugie. Trzeba pamiętać, że każdy kraj bałkański ma swoją specyfikę. Nie tylko kulturową, ale i ekonomiczną, w tym walutową – zwraca uwagę Radosław Jarema.

Na podstawie: Rzeczpospolita, Akcenta

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0