Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Negocjacje po raz drugi. Białoruś najpierw się zgodziła, potem stwierdziła, że chce więcej

d59bfde1-d593-40f9-822b-3c320b769971

To już drugie spotkanie, które miało na celu ustalenie wysokości polsko-białoruskiego kontyngent na 2020 r. Białoruś najpierw się zgodziła na ustalenia, później chciała wprowadzenia zmian. 

Więcej w komunikacie TLP: 

28-29 października br. obradowała kolejna w tym roku polsko-białoruska komisja mieszana ds. międzynarodowych przewozów drogowych. Strona białoruska wnioskowała o przydzielenie dodatkowej kwoty zezwoleń jeszcze na rok 2019 oraz elastyczne podejście do kwestii wykorzystywania tych dokumentów.

Przewodniczący polskiej delegacji Bogdan Oleksiak, dyrektor departamentu transportu drogowego w ministerstwie infrastruktury podkreślił, że „Polska konsekwentnie prowadzi politykę ograniczania liczby zezwoleń dla krajów spoza UE, a obecny kontyngent zezwoleń Polska-Białoruś zaspokaja potrzeby obu stron”. Co więcej, pozwala to na wzrost stawek frachtów zarówno dla polskich, jak i białoruskich przewoźników. Szukając optymalnego rozwiązania dyrektor Oleksiak zaproponował przekazanie Białorusi pewnej puli zezwoleń na rok 2019, ale awansem z kontyngentu na rok 2020. Początkowo Białoruś nie przyjęła takiej oferty.

TLP nie zgodziła się ze stwierdzeniem strony białoruskiej, że polscy przewoźnicy nie są zainteresowani ich rynkiem transportowym. To niższe koszty m.in. pracy, paliwa oraz prowadzenia działalności transportowej poza UE nie pozwalają naszym przewoźnikom na równi konkurować z białoruskimi. Odpowiednia dystrybucja zezwoleń ma tutaj kluczowe znaczenie.

Białoruś usilnie dążyła do uzyskania dodatkowych zezwoleń jeszcze na rok 2019. W tym celu, równolegle do obrad Komisji, przeprowadzona została rozmowa telefoniczna ministrów transportu Polski i Białorusi. W jej wyniku Białoruś uzyska jednak dodatkowe zezwolenia na rok 2019, ale kosztem kontyngentu na rok 2020, który został ustalony na poziomie 199 tys. sztuk dla każdej ze stron.

Kontyngent na rok 2020 został już ustalony podczas poprzedniego spotkania Komisji w Brześciu (wrzesień 2019 r.). Mimo to strona białoruska zaproponowała zamianę 22 tys. zezwoleń tranzytowych na zezwolenia dwustronne/ogólne, z możliwością tranzytu. Polska nie zgodziła się na taki wniosek.

Rozmowy z Białorusią oraz Rosją w sprawie kontyngentów zezwoleń na rok 2020 oraz dodatkowych na 2019 wydają się być zakończone. Zupełnie inaczej, póki co wygląda sytuacja z Ukrainą. Podczas ubiegłotygodniowych rozmów podjęto pewne decyzje, w tym m.in. o przyznaniu Ukrainie dodatkowych 15 tys. zezwoleń na rok 2019. Niemniej jednak oficjalny protokół z posiedzenia komisji polsko-ukraińskiej nie został jeszcze podpisany. Zobaczymy, kiedy to nastąpi i czy niezbędne będą kolejne spotkania w tej sprawie…

Źródło: Artur Kalisiak, koordynator ds. projektów strategicznych TLP

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

ograniczenia-ruchu

Kiedy mandat za brak opon zimowych w ciężarówce?

Zima może zaskoczyć kierowców. Podobnie mandat, np. za brak opon zimowych w ciężarówce. W wielu państwa zimowe wyposażenie jest regulowane przez prawo. Podczas planowania zagranicznej trasy upewnij się, jakie wymagania danego państwa, aby nie narazić się na wysoką grzywnę.

2020-11-27
0
kontrole-drogowe-francja

Użyczenie licencji transportowej – czy to się opłaca?

Licencja transportowa to jeden z dokumentów, które koniecznie musi posiadać przedsiębiorstwo, aby legalnie realizować przewozy. Czy można skrócić sobie drogę, zrezygnować z mnóstwa formalności i wymagań i po prostu pożyczyć licencję transportową od znajomej firmy? Czy przedsiębiorca może użyczyć innemu licencję za opłatą? Użyczenie licencji transportowej – sprawdź, co mówią na ten temat przepisy.

2020-11-27
0
IMG_20201124_102853

Wyjął bezpiecznik odpowiedzialny za pracę drogomierza i tachografu

Kierowca, a zarazem właściciel firmy transportowej, chcąc uniknąć obowiązku rejestrowania swojego czasu pracy, wyjął bezpiecznik odpowiedzialny za pracę drogomierza i tachografu. Przedsiębiorcę zatrzymali do kontroli łódzcy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

2020-11-26
0
IVECO S-WAY NP (1)

Nowe funkcje poprawiające bezpieczeństwo od IVECO

IVECO poszerza portfolio cyfrowych usług IVECO ON o pakiet Safe Driving, czyli zestaw funkcji służących poprawie bezpieczeństwa jazdy. Pokładowy system mierzy szereg kluczowych wskaźników (KPI) i generuje regularne raporty, dzięki którym kierowcy mogą doskonalić bezpieczny styl jazdy, a menedżerowie floty mogą promować wśród załogi kulturę bezpiecznej jazdy.

2020-11-26
0
Magnes_Radom_20.11.2020_Nr1

Kierowca-przewoźnik z magnesem

Kierowca i zarazem przedsiębiorca rejestrował rzekomy odpoczynek podczas jazdy. Ciężarówkę z magnesem przyłożonym do impulsatora skrzyni biegów zatrzymał do rutynowej kontroli patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. Wobec przewoźnika toczy się postępowanie administracyjne. O podejrzeniu popełnienia przestępstwa powiadomiona zostanie prokuratura.

2020-11-25
0