Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Na drogach europejskich – 7 typów osobowości kierowców

vairavimas-61382935

Psycholodzy z Wyższej Szkoły Ekonomii i Nauk Politycznych w Londynie wraz ze specjalistami firmy Goodyear przeprowadzili badania bezpieczeństwa ruchu drogowego z punktu widzenia psychologii społecznej. Pozwoliło to na zidentyfikowanie różnych reakcji kierowców na zachowanie innych uczestników ruchu. 

Naukowcy nazwali 7 najczęściej spotykanych typów osobowości kierowców:

1) Nauczyciel: zależy mu, by inni kierowcy wiedzieli, co zrobili źle i ma nadzieję, że jego wysiłki, będą uznane i przyniosą rezultat.

2) Wszystkowiedzący: uważa, że  otaczają go w drodze to nic nieumiejący frajerzy. Często w sposób arogancki wyzywa innych kierowców, sam czując się bezpiecznie w swoim samochodzie.

3) Kierowca wyścigowy: stara się wyprzedzić wszystkich innych kierowców i denerwuje się, gdy coś mu przeszkadza. Może zwiększyć prędkość, gdy ktoś próbuje go wyprzedzić albo zmniejszyć odległość do pojazdu jadącego w przedzie, żeby nikt nie mógł tam się „wpakować”.

4) Kierowca karający: chce ukarać wszystkich kierowców za, jego zdaniem, niewłaściwe zachowanie na drodze. Może nawet się zatrzymać, wysiąść z samochodu i próbować „porozmawiać” z innymi kierowcami sam na sam.

5) Filozof: bardzo łatwo godzi się z niewłaściwym zachowaniem się na drodze i próbuje w racjonalny sposób to wyjaśnić. W trakcie jazdy jest w stanie kontrolować swoje emocje.

6) Wymijacz: nie reaguje osobiście na niewłaściwe zachowanie innych kierowców w drodze i nie uważa ich zachowania za niebezpieczne.

7) Pustelnik: w celu odizolowania się od innych użytkowników dróg słucha muzyki albo rozmawia przez telefon. Prowadząc samochód, pustelnicy często obcują tylko z wybranymi ludźmi, dlatego nie dbają absolutnie o komunikację z innymi kierowcami. To jest też swojego rodzaju strategia, ay uniknąć zdenerwowania.

„Przez większość czasu czujemy się komfortowo w swoich samochodach, ale w każdej chwili może nastąpić moment, kiedy zauważymy, że nie jesteśmy w drodze sami. Droga to niepewne społeczno środowisko pełne różnych wyzwań. Choć pewnie nas martwi, jak prowadzą inni kierowcy, to nasze badanie sugeruje, że zachowanie innych kierowców zależy częściowo od naszych własnych działań. My sami tworzymy osobowości, których nie lubimy. Z psychologicznego punktu widzenia te różne typy osobowości kierowców odzwierciedlają metody, jakie kierowcy wykorzystują w celu powstrzymania swojej frustracji i silnych emocji. Nie zawsze odpowiadamy jednemu lub innemu typowi osobowości. Uwzględniając konkretną systuację i jej interakcję z innymi, większość z nas będzie zachowywała się raz w jeden sposób, raz w inny” – twierdzi dr Chris Tennant, psycholog socjalny i kierownik projektu LSE.

W wielu przypadkach takie zachowanie może stanowić zagrożenie dla wszystkich użytkowników dróg. Wiedza, jaki typ zachowania jest dla nas charakterystyczny i jakie okoliczności prowokują nasze zachowanie – to pierwszy krok w kierunku lepszej kontroli, która przyczyni się do stworzenia bezpieczniejszego środowiska dla nas i innych kierowców” – mówi Olivier Rousseau, wiceprezes Działu Wykorzystywania opon Goodyear.

Wyróżnić różne typy osobowości kierowców udało się już w pierwszej części wspólnie przeprowadzonych badań, w oparciu o grupy docelowe i szczegółowe rezultaty badań, a także w oparciu o jakościową ocenę zachowania się kierowców. Przeprowadzone przez LSE i Goodyear badania mają na celu określenie, w jaki sposób kierowcy wpływają na wzajemne zachowanie się na drodze.

Druga część tego projektu to badania przeprowadzone w 15 krajach europejskich. Ostateczne wyniki badań i ich analizę spodziewamy się otrzymać już niedługo.

Wyniki poprzedniego badania młodych kierowców (poniżej 25 lat):

65 proc. młodych kierowców jest roproszonych przez więcej czynników niż kiedykolwiek wcześniej.

40 proc. młodych kierowców jest skłonnych bardziej ryzykować.

29 proc. młodych kierowców jest skłonnych ignorować porady, które otrzymali podczas nauki jazdy.

29 proc. młodych kierowców nie widzi korzyści z nauki jazdy.

76 proc. instruktorów jazdy chciałoby, aby rodzice byli lepszym przykładem dla swoich dzieci.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0