Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Manipulacje tachografami – ITD i tak to wykryje

manipulacje_tachografami

Ingerencje w system tachografu to chyba „ulubiony” sposób niektórych kierowców i przewoźników na manipulację czasem pracy. Czy warto sięgać po tego rodzaju nielegalne praktyki? Przedsiębiorcę czeka karę nawet 10 tys. zł. Nie zapominajmy też o bezpieczeństwie na drodze.

 

Nielegalny proceder dotyczy zarówno urządzeń analogowych, jak i cyfrowych. O skutkach zmian ustawień w tachografach nie trzeba przypominać – każdy kierowca z pewnością zna je na pamięć. Przede wszystkim wpływa to na bezpieczeństwo na drodze. Według badań niewyspany kierowca jest niemal tak samo niebezpieczny, jak nietrzeźwy; ryzyko wypadku rośnie dwukrotnie w porównaniu z osobą wypoczętą i przygotowaną do trasy. Nie ma w tym przypadku również mowy o uczciwej konkurencji. Niestety, nie zawsze powstrzymuje to kierowców lub przedsiębiorców od stosowania nieuczciwych metod.

Nielegalne praktyki

Mimo to serwisy internetowe oraz fora, na których kierowcy dzielą się swoimi doświadczeniami aż kipią od porad dotyczących sposobów na oszukanie tachografu. Najprostszą metodą jest zastosowanie magnesu, który zakłóca pracę przetwornika i tym samym zatrzymanie przekazywania impulsów, danych do urządzenia. Należy mieć jednak na uwadze, że przez to tachografy jednocześnie szybciej się psują lub wymagają ponownej kalibracji. Poza tym nie możemy być pewni, czy w awaryjnej sytuacji zadziała nam system ABS oraz kontrola trakcji – magnes zakłóca także ich pracę. Mniej popularny sposób na manipulowanie wskaźnikami tachografu jest jazda na kilku kartach (to jest jednak bardzo łatwe do wykrycia podczas kontroli, posługujemy się w końcu nie swoim dokumentem, za co należy się dodatkowa kara) oraz napędzanie urządzenia przez port komunikacyjny (choć wtedy wykres zdradza, że ciężarówka rozpędziła się do 90 km/h w ciągu 1 s). Wbrew obiegowym opiniom znaczna większość tych zabiegów, np. stosowanie magnesów, wyłączników i podwójnych impulsatorów jest do wykrycia przez doświadczonego funkcjonariusza.

Jaka jest obecnie skala zjawiska w Polsce? Inspektorzy ITD (Inspektoratu Transportu Drogowego) z oddziału z Legnicy postanowili sprawdzić, jak kierowcy rozliczyli się z czasem pracy za 1 listopada. Czterech z pięciu kierowców zatrzymanych pomiędzy 2 a 3 w nocy na autostradzie A4 dopuścili się manipulacji przy urządzeniach rejestrujących. Oczywiście, przy tak małej próbie nie ma mowy o reprezentatywnym wyniku, co nie zmienia faktu, że aż 80% zatrzymanych do kontroli kierowców manipulowało tachografem. Dwóch prowadzących ciężarówki zastosowało magnes neodymowy, jeden korzystał z drugiej karty zarejestrowanej na inną osobę, a ostatni – zamontował wyłącznik urządzenia sterowany za pomocą pilota. W tym przypadku jednak nie można było udowodnić manipulacji, gdyż pracownik nie posiadać przy sobie wykresówek.

Surowe kary

Odpowiedzmy też sobie na pytanie, czy ingerencja w system tachografu w ogóle się opłaca – już nawet odkładając na bok dywagacje natury moralnej. Według danych ITD wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w cyfrowe urządzenie rejestrujące, do którego podłączono niedozwolone urządzenia podlega karze 10 000 zł nakładanej na przedsiębiorcę. Brak legalizacji tachografu zaś to kara administracyjna 1 000 zł. Dodatkowy mandat nakładany jest także na kierowcę. Można więc powiedzieć, że polskie prawo jest w tej dziedzinie bardzo tolerancyjne – firmy transportowe działające np. na terenie Francji muszą liczyć się z karą do 30 tys. euro, a nawet z możliwością pozbawienia wolności na okres do jednego roku.

Struktura naruszeń przepisów w zakresie stosowania urządzeń rejestrujących na podstawie załącznika nr 1 UTD (Ustawy o transporcie drogowym) – mandat karny nałożony na kierowcę:

itd

(źródło: ITD)

Struktura naruszeń przepisów w zakresie stosowania urządzeń rejestrujących na podstawie załącznika nr 3 UTD – kara administracyjna nałożona na przewoźnika:

itd2

(źródło: ITD)

ITD też ma swoje metody

Wprowadzenie tachografów cyfrowych miało sprawić, że ingerencja w systemy będzie jeśli nie trudniejsze, to na pewno łatwiej wykrywalne podczas kontroli. Funkcjonariusze Inspektoratu Transportu Drogowego stosują najczęściej jedną z dwóch metod: metodę dwóch punktów kontrolnych z analizą prędkości lub odległości, metodę jednego punktu kontrolnego z analizą danych oraz metodę jednego punktu kontrolnego opartą na kontroli technicznej. Stosując pierwszą metodę, funkcjonariusze mogą przed zatrzymaniem pojazdu zmierzyć jego prędkość w określonym punkcie, a potem wczytać z urządzenia szczegółowe dane dotyczące prędkości w ciągu ostatniej doby, następnie zaś porównać obie wartości. Ewentualnie porównywane są dane z tachografu i danego punktu kontroli, jak zapisy kamer czy bramki opłat drogowych. Oczywiście, czasami wystarczy porównanie danych z karty z innymi dokumentami oraz deklaracjami kierowcy. Jeśli wytłumaczenia kierującego budzą wątpliwości funkcjonariuszy, mogą oni przeanalizować dane pliku Events & Faults (zdarzenia i usterki) z ostatnich dni, poszukując zdarzeń zinterpretowanych przez tachograf jako „próba naruszenia zabezpieczenia”, „przerwa zasilania”, „błąd danych dotyczących ruchu” lub „usterka czujnika”. Zdarzenia te powinny mieć swoje uzasadnienie w pracy pojazdu i urządzenia, co kierowca z pewnością by zauważył. Jeśli więc pracownik nie potrafi wytłumaczyć nieprawidłowości, kontroli następnie poddawane są dane techniczne tachografu, czyli dane dotyczące regulacji czasu oraz kalibracji urządzenia, w tym nazwa warsztatu oraz numer karty warsztatowej. Zbyt duża ilość kalibracji może wskazywać na to, że została ona skradziona lub zgłoszona jako utracona. Oczywiście, z pomocą funkcjonariuszom przychodzi również specjalne oprogramowanie, dzięki któremu można w prosty sposób sprawdzić, czy w ciągu minionej doby doszło do dużych wzrostów lub spadków przyspieszenia pojazdu.

Ostatnia metoda, o które wspominaliśmy polega po prostu na kontroli plomb tachografu – przy próbach ingerencji w system mogą być one uszkodzone lub zniszczone. Co w tej sytuacji może zrobić kierowca? Jedynym wyjściem jest przedstawienie pisemnego oświadczenia zgodnie z załącznikiem I rozdział V pkt 4 lub wymogiem 253 załącznika IB do rozporządzenia (EWG) nr 3821/85. Wtedy prawdopodobnie zostaniemy skierowani do warsztatu w celu ponownego zaplombowania urządzenia oraz jego kalibracji. Brak tego rodzaju oświadczenia może świadczyć o naruszeniu przepisów – pojazd kierowany jest więc do najbliższego uprawionego warsztatu.

Winny pracodawca?

Nie należy jednak całej winy za stosowanie nielegalnych praktyk składać na barkach kierowców. Bardzo często do wykorzystywania urządzeń zakłócających pracę tachografu zmusza pracodawca, chcący uzyskać jak najlepsze wyniki pracy przedsiębiorstwa. – Właściciel wyposażył nas w takie elektroniczne urządzenia, tzw. zaślepki. Zakładam ją i ona powoduje, że tacho jest wyłączony – zdradza jeden z kierowców podczas rozmowy z reporterem TVN24. Zastosowanie wyłącznika sprawiło, że kierowcy mogli pracować nawet 20 godzin bez przerwy, zupełnie nie respektując przepisów dotyczących czasu pracy za kółkiem. Wyznaczanie nierealistycznych, trudnych do wypełnienia norm sprawia zaś, że część pracowników sama decyduje się na zakłamanie odczytów, aby móc jak najszybciej zrealizować przewóz.

Inteligentnego urządzenia nie oszukamy

Pamiętajmy też, że już niedługo ingerencje w działanie urządzenia będzie jeszcze bardziej skomplikowane – Unia Europejska chce skutecznie ukrócić proceder. 15 stycznia 2013 r. Parlament Europejski przyjął specyfikacje techniczne dotyczące nowego rodzaju tachografów. Do użytku mają być wprowadzone inteligentne urządzenia, niemal uniemożliwiające fałszowanie wskazań. Tachografy nowej generacji będą automatycznie mierzyły wszystkie parametry jazdy, szybkość, dystans, start oraz osiągnięcie celu, a dane będą pobierane przez kontrolerów bez konieczności zatrzymania pojazdu – na odległość. Urządzenia mają być wprowadzone w ciągu 3 lat od przedstawienie specyfikacji technicznej przez Komisję Europejską. ZMPD szacuje, że dojdzie do tego na przełomie 2014 i 2015 roku. Po kolejnych 15 latach w inteligentne tachografy będą wyposażone wszystkie pojazdy wykorzystywane do profesjonalnego transportu.

O ile więc obecnie oszukanie urządzenia jest dość proste, o tyle już niedługo stanie się – miejmy nadzieję – niemal niemożliwe.

Na podstawie materiałów firmy TachoAnalizer oraz artykułu „Manipulacje zapisami – sposoby” PC NET Service z: „Przewoźnik” nr 22.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0