Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Mandat za przekroczenie prędkości na podstawie tachografu

mandat-z-tachografu

Przekroczenie prędkości i w konsekwencji mandat od drogówki lub Inspekcji Transportu Drogowego? To chleb powszedni pracy kierowcy! O ile jednak służby mogą nas złapać na gorącym uczynku i w konsekwencji ukarać, o tyle wystawienie mandatu na podstawie wskazań tachografu to kwestia budząca sporo kontrowersji.

Z wystawieniem mandatu bezpośrednio wskutek przekroczenia prędkości nie wiążą się żadne niejasności. Zastosowanie znajduje tu art. 97. § 1. Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia w postępowaniu mandatowym. Według niego nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego jest możliwe w przypadku: schwytania sprawcy na gorącym uczynku lub bezpośrednio po; gdy stwierdzi się popełnienie wykroczenia pod nieobecność sprawcy, jednak nie ma wątpliwości co sprawcy; wykroczenie zostanie potwierdzone za pomocą przyrządu kontrolno-pomiarowego lub urządzenia rejestrującego. Widać więc wyraźnie, że sytuacja, w której inspektor czy funkcjonariusz nakłada mandat za przekroczenie prędkości na podstawie wskazań tachografu czy wykresówki, nie spełnia żadnego z powyższych wymagań. Co istotne, osoba nakładająca mandat, musi znać oraz podać dokładną godzinę, datę oraz miejsce zaistniałego zdarzenia. Jak tłumaczy Karol Lekowski, ekspert OCRK, nałożenie mandatu jest w tym przypadku możliwe, funkcjonariusz, musi jednak jednocześnie określić, o ile km/h prędkość została przekroczona, czyli powinien znać ograniczenia dla danego typu pojazdu na danym odcinku drogi*. Należy ponadto pamiętać, że dopuszczalne błędy graniczne urządzeń rejestrujących czas pracy kierowców przy wskazaniu prędkości mogą wynosić 6 km/h mniej lub więcej niż w rzeczywistości.

Taką interpretację moglibyśmy uważać za wiążącą. Zwróćmy jednak uwagę również na inne podejście. Według niego zapisy tachografu po odjęciu kontrolowanego błędu pomiarowego mogą stanowić miarodajną informację na temat popełnienia wykroczenia, niezależnie od tego, w którym miejscu doszło do wykroczenia – tym bardziej, że jest to bardzo trudne do zweryfikowania. Możemy bowiem przyjąć, że przekroczenie maksymalnej prędkości dotyczy nie danej drogi, a danego pojazdu. Jeśli więc najwyższa dopuszczalna prędkość dla danego pojazdu wynosi 80 km/h, na podstawie tachografu zostanie zaś stwierdzone, że poruszał się on z prędkością 95 km/h, oczywistym jest, że doszło do popełnienia wykroczenia.

O to, czy nałożenie mandatu na podstawie wskazań tachografu jest możliwe, zapytaliśmy zatem Główny Inspektorat Transportu Drogowego:

Inspektorzy Transportu Drogowego nakładają grzywny w drodze mandatu karnego za przekroczenia prędkości posiłkując się przy tym wskazaniami z danych zarejestrowanych przez tachograf niezależnie, czy to cyfrowy, czy też analogowy. Oczywistą rzeczą jest, iż przy każdej takiej analizie danych brane są pod uwagę dopuszczalne błędy graniczne danych urządzeń podczas ich użytkowania opisane szczegółowo w załącznikach I, IB do rozporządzenia 3821/85 (obecnie ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego). Za wykroczenie drogowe np. dotyczące przekroczenia prędkości, możliwe jest nałożenie kary grzywny w postaci mandatu karnego w sytuacji, gdy wykroczenie to jest popełniane bezpośrednio przed kontrolą drogową, a nakładający grzywnę posiada informację na temat miejsca, drogi, na której doszło do popełnienia wykroczenia i obowiązujących na niej ograniczeń prędkości. Poniżej przedstawiamy statystykę nałożonych mandatów karnych przez ITD z tytułu przekroczenia prędkości (dane dotyczą pojazdów powyżej 3,5 tony, czyli posiadających obowiązek wyposażenia w tachograf):

Legenda:
E01: powyżej 50 km/h
E02: od 41- 50 km/h
E03: od 31-40 km/h
E04: od 21-30 km/h
E05: od 11-20 km/h
E07: Jazda z prędkością utrudniającą ruch innym kierującym

2016 r.
w sumie 2 597 mandatów na kwotę kar 285 460 zł
E01 – 13 mandatów
E02 – 40 mandatów
E03 – 252 mandatów
E04 – 645 mandatów
E05 – 1644 mandatów
E07 – 3 mandaty

2017 r.
w sumie 1 636 mandatów na kwotę kar 183 300 zł
E01 – 23 mandaty
E02 – 37 mandatów
E03 – 124 mandatów
E04 – 427 mandatów
E05 – 1024 mandatów
E07 – 1 mandat

Podsumowując, inspektor ma prawo nałożenia mandatu za przekroczenie prędkości w sytuacji, gdy wykroczenie zostało popełnione bezpośrednio przed kontrolą.

*informacja z: Kary za przekroczenie prędkości na podstawie zapisów z wykresówek i tachografów cyfrowych w przepisy prawa, Karol Lekowski, ekspert OCRK, w: „TSL Biznes” 3/2017

Komentarze

Damian 2018-05-20 11:17

W Niemczech raczej jest tak jak u nas, rozliczają z ostatnich 24 godzin, bo podczas kontroli policji nawet nie sprawdzali więcej niż 24 godziny do tyłu ale mimo to dostałem 100 euro mandatu :)

Paweł 2017-07-07 07:48

Tak samo. Zostałem zatrzymany przez BAG w okolicy Augsburga. Zczytał karty i tacho. Dostałem 105 euro mandatu za prędkość poprzedniego dnia. Było z górki i się zamyśliłem auto poszło mi ponad 100km/h. Szybko wyhamowałem i tacho nie zarejestrowało niby tego bo nie mrugało. Ale BAG porobił wydruki na drukarce i pokazał każde przekroczenie prędkości nawet o 1 km/h. Do 90km/h tolerują, powyżej za każdy kilometr szybciej możesz zostać ukarany. Od tej pory staram się nie przekraczać 89.

Ja 2017-07-06 21:11

Ten proceder powinien być uznany za nielegalny czyli nakładanie mandatu.Za przekroczenie prędkości z wykresówek lub tachografu cyfrowego.

truckeronroad.com 2017-06-22 20:00

Ciekawe jak to się ma do kontroli zagranicznych. Ostatnio mając kontrolę niemieckiej policji jak i BAG, zwrócono mi uwagę na przekroczenie prędkości, z tachografu stwierdzono kilka takich pozycji. Inspektor stwierdził po obliczeniach że wykroczenie nastąpiło w Polsce i odstąpił od nałożenia mandatu (kontrola odbyła się w rejonie Hannoweru na autostradzie A2.


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

przeladowane_19.07_2

Busiki wciąż przeciążone

Na 15 skontrolowanych przez łódzką Inspekcję Transportu Drogowego pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony, aż 8 było przeciążonych.

2019-07-22
0
wazenie_Lublin_2

Zważyli i sprawdzili ponad 200 pojazdów. Wspólna akcja ITD i policji

Ważył 7900 kg, czyli o 4400 kg za dużo – to największe przekroczenie norm odnotowane podczas akcji zorganizowanej w Lublinie. Zatrzymano nie tylko przeładowane samochody dostawcze. Jeden z kierowców, prowadził zbyt ciężki pojazd pod wpływem alkoholu. Kierowca miała ponad 1,7 promila alkoholu w organizmie.

2019-07-21
0
bus-rekord-2

Rekordowy busik ważył o 5 ton za dużo!

Niemal 8,6 tony ważył samochód dostawczy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Patrole dolnośląskiej, małopolskiej i śląskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymały w sumie 17 podobnych pojazdów z dużym nadmiarem ładunku.

2019-07-20
0
ciezarowka-wypadek

Co zrobić, jeśli kierowca miał wypadek przy pracy?

W pierwszym kwartale 2019 roku w wyników wypadków przy pracy poszkodowanych zostało łącznie 15 800 osób. Niestety dużą część stanowią kierowcy ciężarówek. Jakie sytuacje mogą się wydarzyć w codziennej pracy truckera oraz jakie obowiązki z nimi związane spoczywają na przewoźniku? Niełatwy temat wyjaśnia Mariusz Skurzyński, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców w zakresie PIP.

2019-07-19
0
Pijany_Bialorusin_1

Chciał napić się wódki… podczas kontroli

Pijanego kierowcę ciężarówki zatrzymali świętokrzyscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego na drodze krajowej nr 7. Obok siedzenia kierowcy leżała butelka wódki.

2019-07-18
0