Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kierowcy mają coraz więcej pytań i wątpliwości. Najwięcej dotyczy zasad rozliczania odpoczynków

Kierowcy gubią się w przepisach - komentarz eksperta OCRK

Zmieniające się przepisy prawa transportowego oraz wzmożone kontrole drogowe sprawiają, że kierowcy zawodowi zmuszeni są coraz częściej korzystać z doraźnej pomocy ekspertów. Według danych Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców w ostatnich miesiącach wzrosła liczba zapytań kierowanych na alarmowy numer OCRK. W lutym 2018 roku z tego typu natychmiastowego wsparcia skorzystało blisko 10 000 zawodowych kierowców. Które kwestie są najbardziej problematyczne dla kierowców?

- Liczne zmiany w prawodawstwie spowodowały, że kierowcy zawodowi nie nadążają z zapoznawaniem się z przepisami międzynarodowego prawa. Dynamika branży transportowej jest tak duża, że kierowcy nie są w stanie na bieżąco śledzić nowych rozporządzeń. Często jest tak, że w tym samym czasie następuje kilka znaczących zmian, dlatego regularne obserwowanie branży może być po prostu niemożliwe – wyjaśnia Kamil Wolański, ekspert OCRK.

Aby uprościć dostęp do wiedzy eksperckiej, w 2013 roku Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców stworzyło telefon interwencyjny. Czynna 24 godziny na dobę infolinia obsługuje miesięcznie ponad 24 000 kierowców. Dyżurujący eksperci posiadają wiedzę na temat przepisów obowiązujących kierowców na terenie całej Unii Europejskiej. Pomagają rozwiązać problemy na drodze m.in. w przypadku kontroli, problemów z użytkowaniem tachografu lub karty kierowcy. Dodatkowo kierowcy mają możliwość codziennych konsultacji, zadawania pytań i wyjaśniania wątpliwości związanych z analizą i rozliczaniem czasu pracy kierowców.

Zainteresowanie telefonem interwencyjnym zawsze było duże, jednak w ostatnich miesiącach liczba zapytań jeszcze wzrosła. – Kierowcy coraz częściej proszą o pomoc w zakresie skomplikowanych przepisów dotyczących rozliczania czasu pracy oraz odbiorów odpoczynków. Notujemy znacznie więcej zgłoszeń na nasz telefon alarmowy niż w poprzednim półroczu. Wzmożone kontrole po stronie niemieckiej oraz w innych krajach UE powodują, że kierowcy coraz częściej muszą posiadać wiedzę lub dostęp do fachowej pomocy w zakresie aktualnego taryfikatora kar. Co więcej, przepisy zmieniają się teraz bardzo szybko, a nowe kontrole przynoszą też nową wykładnię obowiązujących procedur. W sytuacji gdy kierowca nie może skorzystać z profesjonalnej porady, kontrola drogowa może zakończyć się, często niesłusznie, karą sięgającą nawet kilku tysięcy euro. W wielu przypadkach, aby uniknąć lub zmniejszyć karę, wystarczy powołać się na odpowiednie przepisy, które wskazał nasz specjalista, aby takiej sytuacji uniknąć, rozwiązując sprawę od razu na drodze – komentuje Kamil Wolański z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Kierowcom zawodowym największe trudności sprawiają zasady rozliczania odpoczynków – kwestia ta dotyczyła prawie połowy wszystkich zgłoszeń (47 proc.). – Z naszego doświadczenia wynika, że problematyczne jest właściwe rozplanowanie regularnych odpoczynków tygodniowych. Kierowcy mają również wątpliwości odnośnie tego, kiedy mogą zakończyć przerwę oraz zadają pytania o sposób odbierania czasu wolnego – dodaje ekspert OCRK.

Następne w kolejności sprawy z jakimi dzwonią do OCRK kierowcy to: wsparcie w opisaniu naruszenia (ok. 7,5 proc.), prośba o informacje dotyczące wysokości kar (ok. 7,4 proc.) oraz pytania dotyczące obsługi tachografu, wpisów manualnych i logowania, które stanowią w przybliżeniu 7 proc.

24-godzinna infolinia alarmowa dostępna jest dla wszystkich firm korzystających z usług OCRK.

Komentarze

Srac na te wszystkie przepisy 2018-04-14 18:33

Srac na te wszystkie przepisy

Tomek 2018-04-11 19:14

Niech kierowcy zaczną chodzić na kwalifikację wstępną i szkolenia okresowe do firm szkoleniowych, które się na tym znają.. A nie do amatorskich nauk jazdy prowadzonych przez instruktorów, którzy nigdy zawodowo nie jeździli...

Tomek 2018-04-11 19:11

To niech kierowcy chodzą na szkolenia okresowe do firm co się na tym znają, a nie do amatorskich nauk jazdy prowadzonych przez amatorów emerytów wojskowych


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

fabryka-mercdesa-w-polsce

Znów zmiany w badaniach technicznych. Kary dla spóźnialskich wyższe o 50 proc.

Czy szykuje się rewolucja w przeglądach technicznych? Rząd pracuje nad nowelizacją prawa drogowego. Wśród najważniejszych propozycji: nowa opłata jakościowa, wyższa kara za przeprowadzenie obowiązkowego przeglądu technicznego po terminie oraz zmiana systemu nadzoru nad Stacjami Kontroli Pojazdów. 

2018-10-23
0
kierowcy-ceizarwek

Przewoźnicy kuszą dobrymi zarobkami, prywatną opieką zdrowotną i służbowymi laptopami, a kierowców ciężarówek wciąż brakuje

Umowa o pracę, 7 000 zł na rękę, prywatna opieka medyczna, służbowy laptop, dodatkowe ubezpieczenie i komórka do celów prywatnych… Aż 43% polskich firm transportowych ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanego pracownika[1], co sprawia, że przewoźnicy muszą się mocno wykazać, by przekonać do siebie i zatrzymać lojalnych kierowców. Tylko na ten moment szacuje się bowiem, że brakuje aż 100 000 truckerów. W ciągu najbliższych 7 lat liczba wakatów może zwiększyć się o kolejne 200 000.

2018-10-23
0
bigcarsharing-przyszlosc-foto

Dostawczaki na minuty – nowość w Polsce

Carsharing może być dla firm bardziej opłacalną formą korzystania z samochodu niż leasing czy zakup. Zwłaszcza jeśli pojazd używany jest okazjonalnie, np. w firmach, które działają sezonowo. Teraz rynek samochodów na minuty poszerza swoją ofertę o pojazdy dostawcze. 

2018-10-23
0
odcinkowy-pomiar-predkosci

Ene due, czyli kto dostanie fotoradary? Jednak nie Policja!

Jeszcze pod koniec września informowaliśmy o tym, że Policja przejmie kontrolę nad systemem fotoradarów, m.in. w związku z tym, że ITD ma zająć się innymi, ważniejszymi zadaniami, jak nadzór nad systemem poboru opłat drogowych. Jak jednak ustalił portal brd24.pl, rząd nawet nie zamierza rozpocząć prac nad projektem ustawy zakładającym te zmiany!

2018-10-22
0