Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kierowcy mają coraz więcej pytań i wątpliwości. Najwięcej dotyczy zasad rozliczania odpoczynków

Kierowcy gubią się w przepisach - komentarz eksperta OCRK

Zmieniające się przepisy prawa transportowego oraz wzmożone kontrole drogowe sprawiają, że kierowcy zawodowi zmuszeni są coraz częściej korzystać z doraźnej pomocy ekspertów. Według danych Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców w ostatnich miesiącach wzrosła liczba zapytań kierowanych na alarmowy numer OCRK. W lutym 2018 roku z tego typu natychmiastowego wsparcia skorzystało blisko 10 000 zawodowych kierowców. Które kwestie są najbardziej problematyczne dla kierowców?

- Liczne zmiany w prawodawstwie spowodowały, że kierowcy zawodowi nie nadążają z zapoznawaniem się z przepisami międzynarodowego prawa. Dynamika branży transportowej jest tak duża, że kierowcy nie są w stanie na bieżąco śledzić nowych rozporządzeń. Często jest tak, że w tym samym czasie następuje kilka znaczących zmian, dlatego regularne obserwowanie branży może być po prostu niemożliwe – wyjaśnia Kamil Wolański, ekspert OCRK.

Aby uprościć dostęp do wiedzy eksperckiej, w 2013 roku Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców stworzyło telefon interwencyjny. Czynna 24 godziny na dobę infolinia obsługuje miesięcznie ponad 24 000 kierowców. Dyżurujący eksperci posiadają wiedzę na temat przepisów obowiązujących kierowców na terenie całej Unii Europejskiej. Pomagają rozwiązać problemy na drodze m.in. w przypadku kontroli, problemów z użytkowaniem tachografu lub karty kierowcy. Dodatkowo kierowcy mają możliwość codziennych konsultacji, zadawania pytań i wyjaśniania wątpliwości związanych z analizą i rozliczaniem czasu pracy kierowców.

Zainteresowanie telefonem interwencyjnym zawsze było duże, jednak w ostatnich miesiącach liczba zapytań jeszcze wzrosła. – Kierowcy coraz częściej proszą o pomoc w zakresie skomplikowanych przepisów dotyczących rozliczania czasu pracy oraz odbiorów odpoczynków. Notujemy znacznie więcej zgłoszeń na nasz telefon alarmowy niż w poprzednim półroczu. Wzmożone kontrole po stronie niemieckiej oraz w innych krajach UE powodują, że kierowcy coraz częściej muszą posiadać wiedzę lub dostęp do fachowej pomocy w zakresie aktualnego taryfikatora kar. Co więcej, przepisy zmieniają się teraz bardzo szybko, a nowe kontrole przynoszą też nową wykładnię obowiązujących procedur. W sytuacji gdy kierowca nie może skorzystać z profesjonalnej porady, kontrola drogowa może zakończyć się, często niesłusznie, karą sięgającą nawet kilku tysięcy euro. W wielu przypadkach, aby uniknąć lub zmniejszyć karę, wystarczy powołać się na odpowiednie przepisy, które wskazał nasz specjalista, aby takiej sytuacji uniknąć, rozwiązując sprawę od razu na drodze – komentuje Kamil Wolański z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Kierowcom zawodowym największe trudności sprawiają zasady rozliczania odpoczynków – kwestia ta dotyczyła prawie połowy wszystkich zgłoszeń (47 proc.). – Z naszego doświadczenia wynika, że problematyczne jest właściwe rozplanowanie regularnych odpoczynków tygodniowych. Kierowcy mają również wątpliwości odnośnie tego, kiedy mogą zakończyć przerwę oraz zadają pytania o sposób odbierania czasu wolnego – dodaje ekspert OCRK.

Następne w kolejności sprawy z jakimi dzwonią do OCRK kierowcy to: wsparcie w opisaniu naruszenia (ok. 7,5 proc.), prośba o informacje dotyczące wysokości kar (ok. 7,4 proc.) oraz pytania dotyczące obsługi tachografu, wpisów manualnych i logowania, które stanowią w przybliżeniu 7 proc.

24-godzinna infolinia alarmowa dostępna jest dla wszystkich firm korzystających z usług OCRK.

Komentarze

Srac na te wszystkie przepisy 2018-04-14 18:33

Srac na te wszystkie przepisy

Tomek 2018-04-11 19:14

Niech kierowcy zaczną chodzić na kwalifikację wstępną i szkolenia okresowe do firm szkoleniowych, które się na tym znają.. A nie do amatorskich nauk jazdy prowadzonych przez instruktorów, którzy nigdy zawodowo nie jeździli...

Tomek 2018-04-11 19:11

To niech kierowcy chodzą na szkolenia okresowe do firm co się na tym znają, a nie do amatorskich nauk jazdy prowadzonych przez amatorów emerytów wojskowych


Twój komentarz

Podpis:

Aktualności

dp

Francja chce zmian dla przewoźników do 3,5 DMC. Wśród propozycji m.in. częstsze kontrole techniczne

Francuski poseł Damien Pichereau – znany z dość specyficznego podejścia do branży transportu, dodatkowo odpowiedzialny za wyprowacowanie stanowiska Francji odnośnie do Pakietu Mobilności – przygotował propozycje zmian dla przewoźników do 3,5 DMC. Zakres ich obowiązków, m.in. formalnych, miałby ulec zwiększeniu. Ponadto nowe obowiązki miałby trafić także do Pakietu Mobilności.

2018-04-19
0
Kontrola trzeźwości_LoRes

Piliśmy alkohol? Nie wiemy, że nadal jesteśmy pod wpływem i rano wsiadamy za kółko

Co trzeci kierowca w Polsce wsiadłby za kierownicę wcześniej niż powinien, błędnie szacując czas potrzebny na powrót do stanu trzeźwości, w którym dozwolone jest prowadzenie pojazdu. Podobny odsetek przyznaje, że mógł kiedyś prowadzić samochód pod wpływem alkoholu – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy AlcoSense Laboratories. Wnioski z badania pokazują skalę problemu tzw. nieświadomej nietrzeźwości u polskich kierowców.

2018-04-19
0
jak-radza-sobie-przewoznicy-przed-swietami

A czy Ty jesteś przygotowany na RODO? Rozporządzenie dotyczy każdej firmy, także z branży TSL. Sprawdź, jakie masz obowiązki

Przedsiębiorcy z branży TSL nadal nie zdają sobie sprawy, że Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych dotyczy także firm transportowych, logistycznych czy spedycyjnych – innymi słowy, wszystkich tych, które gromadzą i przetwarzają dane: o swoich klientach czy pracownikach. RODO oznacza ogrom nowych obowiązków, na które musimy być przygotowani. 

2018-04-19
0