Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kierowcy: chamy, brudasy, narażający życie innych użytkowników dróg? Czy na pewno? [FELIETON]

zmiana_DMC_szwecja_cagonews

Ostatnio zastanawialiśmy się, czy zawód kierowcy ciężarówki jest skazany na hejt. Niezrozumienie specyfiki pracy za kierownicą oraz związanych z nią trudności sprawia, że kierowcy są oceniani, często bardzo negatywnie. Dziś Damian, nasz felietonista, kontynuuje temat i pisze o stereotypach, opiniach, które bardzo często są wręcz oderwane od rzeczywistości. 

*

Ludziom niezwiązanym z transportem ciężarówki przeszkadzały od zawsze, przede wszystkim przez hałas i dużą dawkę zanieczyszczeń. Ale czy tylko o ekologię tu chodzi? Wydaje mi się, że problem jest zakorzeniony o wiele głębiej…

Często kiedy poznaję nową osobę i opowiadam jej, czym się zajmuję, zaczynam odczuwać tworzący się pomiędzy nami dystans. Pierwsze skojarzenia to właśnie tytułowy „cham”. Owszem, zdarzają się kierowcy, którzy na prawo i lewo opowiadają, co to nie oni. Gdzie to oni nie byli, czego nie widzieli, ile to oni nie zarabiają! Z drugiej strony jest też wielu kierowców szczerych, życzliwych i pomocnych. Uważam więc, że tu grupa zawodowa nie ma nic do rzeczy, tylko samo wychowanie, jakie wyniosło się z domu.

Kolejne skojarzenie, też z tytułu tego felietonu, to „brudas”. Każdy ma swoje standardy i się ich trzyma, ale ja osobiście częściej trafiałem na kierowców, którzy przejawiali raczej zachowania narcystyczne i wręcz przesadnie dbali o siebie. Wiadomo, kierowca powinien reprezentować sobą profesjonalizm oraz wysoką kulturę osobistą – jest wizytówką firmy. Ale pamiętajmy, że To tyczy się nie tylko wyglądu, ale i charakteru. Niestety, czasami nie wszystko idzie w parze.

Czy na pewno rozumiecie kierowców ciężarówek? Trochę szacunku!

Dość uboga wiedza społeczeństwa o transporcie powoduje niezrozumienie i niechęć do sektora TSL. Wielu myśli, że ciężarówki jadą sobie 90-tką, bo tak im się podoba – i by tylko nas, kierowców osobówek, wkurzyć. Że jeżdżą sobie bez celu i zawalają drogi swoim mozolnym wyprzedzaniem, a spod świateł nie mogą ruszyć płynnym ruchem albo stoją na środku drogi na awaryjnych, bo boją się skręcić w prawo… A wyprzedzają jak wariaci, bo chcą nas pozabijać! Natomiast nikt się nie zastanowi nad ogromną masą pojazdu, która ma wpływ chociażby na hamowanie. Nikt nie myśli też o terminach i o tym, że kierowca musi być w danym miejscu na czas, inaczej może mieć problemy na rozładunku.

Ani o tym, że czasami jeden fałszywy komunikat z nawigacji może go doprowadzić do miejsca, z którego nie da się ruszyć ani do przodu, ani do tyłu.

Wiele niebezpiecznych sytuacji, a przy tym i hejtu na kierowców, powstaje przez niezrozumienie naszej specyfiki pracy oraz tego, jakimi prawami ona się kieruje. Inni kierowcy nie umieją poczekać trzech minut, by dać cofającemu pełen komfort pracy, ponieważ zbytnio im się ŚPIESZY. Krytykuje się nas, że nie zwracamy uwagi na to, co dzieje się na drodze, że nigdy nie ustępujemy. Niestety najczęściej jest zupełnie odwrotnie – to kierowcy ciężarówek często nie mają co liczyć na uprzejmość ze strony kierujących osobówkami. Także kierowców ciężarówek należy traktować z szacunkiem. Nie mówię tu o przywilejach – po prostu szanujmy się. Każdy z nas chce wrócić do domu cały i zdrowy.

*

Autor felietonu jest zawodowym kierowcą. Współprowadzi fanpage Brothers Kamil & Damian. Historie z tras. 

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

fabryka-mercdesa-w-polsce

Znów zmiany w badaniach technicznych. Kary dla spóźnialskich wyższe o 50 proc.

Czy szykuje się rewolucja w przeglądach technicznych? Rząd pracuje nad nowelizacją prawa drogowego. Wśród najważniejszych propozycji: nowa opłata jakościowa, wyższa kara za przeprowadzenie obowiązkowego przeglądu technicznego po terminie oraz zmiana systemu nadzoru nad Stacjami Kontroli Pojazdów. 

2018-10-23
0
kierowcy-ceizarwek

Przewoźnicy kuszą dobrymi zarobkami, prywatną opieką zdrowotną i służbowymi laptopami, a kierowców ciężarówek wciąż brakuje

Umowa o pracę, 7 000 zł na rękę, prywatna opieka medyczna, służbowy laptop, dodatkowe ubezpieczenie i komórka do celów prywatnych… Aż 43% polskich firm transportowych ma problem ze znalezieniem wykwalifikowanego pracownika[1], co sprawia, że przewoźnicy muszą się mocno wykazać, by przekonać do siebie i zatrzymać lojalnych kierowców. Tylko na ten moment szacuje się bowiem, że brakuje aż 100 000 truckerów. W ciągu najbliższych 7 lat liczba wakatów może zwiększyć się o kolejne 200 000.

2018-10-23
0
bigcarsharing-przyszlosc-foto

Dostawczaki na minuty – nowość w Polsce

Carsharing może być dla firm bardziej opłacalną formą korzystania z samochodu niż leasing czy zakup. Zwłaszcza jeśli pojazd używany jest okazjonalnie, np. w firmach, które działają sezonowo. Teraz rynek samochodów na minuty poszerza swoją ofertę o pojazdy dostawcze. 

2018-10-23
0
odcinkowy-pomiar-predkosci

Ene due, czyli kto dostanie fotoradary? Jednak nie Policja!

Jeszcze pod koniec września informowaliśmy o tym, że Policja przejmie kontrolę nad systemem fotoradarów, m.in. w związku z tym, że ITD ma zająć się innymi, ważniejszymi zadaniami, jak nadzór nad systemem poboru opłat drogowych. Jak jednak ustalił portal brd24.pl, rząd nawet nie zamierza rozpocząć prac nad projektem ustawy zakładającym te zmiany!

2018-10-22
0