Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kierowca ze Wschodu szuka pracy. Od czego zacząć i jaki ośrodek szkolenia kierowców wybrać?

Classic (66)

Wymaganych przez przepisy szkoleń i badań nie należy bagatelizować, a już szczególnie – nie w dobie pandemii koronawirusa, kiedy rynek pracy kierowców staje się coraz ciaśniejszy. Mariusz Kaczmarski z Ośrodka Szkolenia Kierowców i Operatorów Maszyn CLASSIC podpowiada, czego potrzebuje kierowca ze Wschodu, aby rozpocząć pracę w Polsce oraz na co zwrócić uwagę podczas wyboru ośrodka szkoleniowego.

 

Kierowca zza naszej wschodniej granicy, któremu zależy na szybkim i sprawnym zdobyciu lub przedłużeniu zezwoleń, powinien poświęcić chwilę na przeczytanie tego artykułu. Znajdzie tu aktualne, proste porady, od czego zacząć pracę w Polsce oraz jak wybrać profesjonalny ośrodek szkoleniowy.

Czego potrzebuje kierowca ze Wschodu, aby rozpocząć pracę w Polsce?

Po pierwsze, niezbędne jest oczywiście prawo jazdy np. kategorii C lub C+E albo D lub D+E. Po drugie, potrzeba Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej. Aby je zdobyć należy odbyć szkolenie w Ośrodku Szkolenia Kierowców, np. OSK CLASSIC.

O tym, jakie szkolenie jest konieczne, decyduje data uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami danej kategorii oraz wiek kierowcy.

Pod względem daty uzyskania uprawnień do kierowania:

kurs kwalifikacji wstępnej oraz kwalifikacji wstępnej przyspieszonej przeznaczony jest dla kierowców kat. C, którzy uzyskali uprawnienia po 10 września 2009 r. oraz kierowców kat. D, którzy uzyskali uprawnienia po 10 września 2008 r.;

kurs kwalifikacji wstępnej uzupełniającej oraz kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej – dla kierowców, którzy uprawnienia kat. C uzyskali po 10 września 2009 r. i ukończyli wcześniej kwalifikację wstępną lub wstępną przyspieszoną w zakresie kat. D, D+E, D1, D1+E oraz kierowców kategorii D, którzy uprawnienia zdobyli po 10 września 2008 r. i ukończyli już kwalifikację wstępną lub kwalifikację wstępną przyspieszoną w zakresie kat. C, C+E, C1, C1+E.

Pod względem wieku kierowcy:

ukończone 18 lat:

kat. C lub C+E –  kwalifikacja wstępna/uzupełniająca,

kat. C1 lub C1+E – kwalifikacja wstępną przyśpieszona/uzupełniająca;

ukończone 21 lat:

kat. C lub C+E –  kwalifikacja wstępna przyśpieszona/ uzupełniająca,

kat. D lub D+E – kwalifikacja wstępna/ uzupełniająca,

kat. D1 lub D1+E, o ile przewóz wykonywany jest na liniach regularnych, których trasa nie przekracza 50 km – kwalifikacja wstępna przyśpieszona/ uzupełniająca;

ukończone 23 lata:

kat. D lub D+E – kwalifikacja wstępna przyśpieszona/ uzupełniająca.

Zaznaczyć należy, że samo szkolenie można odbyć przed ukończeniem wymaganego wieku, natomiast do momentu ukończenia wyżej określonych lat nie podejmiemy pracy w zawodzie kierowcy danej kategorii.

Wymienione kursy zakończone są egzaminem, tzw. testem kwalifikacyjnym, który odbywa się przed komisją egzaminacyjną powołaną przez wojewodę. Istnieje możliwość odbycia go w języku białoruskim lub ukraińskim.

Świadectwo kwalifikacji zawodowej po kursach kwalifikacyjnych wystawiane jest przez wojewodę właściwego dla miejsca odbywania szkolenia.

– Z kolei jeżeli kierowca uzyskał uprawnienia przed 10 września 2008 r. w przypadku kat. D, lub przed 10 września 2009 r. w przypadku kat. C, wystarczy tylko 35-godzinne szkolenie okresowe. Dokumenty wydawane są na okres 5 lat. Świadectwo kwalifikacji potwierdzające przedłużenie uprawnień w tym przypadku wydawane jest przez ośrodek szkoleniowy. Po pięciu latach kierowca musi ponownie odbyć szkolenie oraz niezbędne badania.

„W naszym ośrodku szkolenie okresowe trwa 5 dni po 7 godzin dziennie. Kursy zazwyczaj odbywają się w trybie weekendowym, od piątku do wtorku, kiedy kierowcy zjeżdżają do domu. Takie szkolenie trzeba odbyć na miejscu, w sali ośrodku szkolenia, inne metody prowadzenia tych szkoleń są bowiem według obowiązującego prawa niedozwolone” – opowiada Mariusz Kaczmarski, Kierownik Ośrodka Szkolenia Kierowców i Operatorów Maszyn CLASSIC.

Czas trwania kursów:

– kurs kwalifikacji wstępnej – 280 godzin,

– kurs kwalifikacji wstępnej przyspieszonej – 140 godzin,

– kurs kwalifikacji wstępnej uzupełniającej – 70 godzin,

– kurs kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej – 35 godzin

– szkolenie okresowe – 35 godzin.

Koszty szkoleń dla kierowców zawodowych:

– kurs kwalifikacji wstępnej – 3500,- PLN

– kurs kwalifikacji wstępnej przyspieszonej – 2500,- PLN

– kurs kwalifikacji wstępnej uzupełniającej  –  2000,- PLN

– kurs kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej – 900,- PLN

– szkolenie okresowe – 500,- PLN

Kierowca ze Wschodu w Polsce. Co dalej?

Jeśli kierowca dopiero co przyjechał do Polski, może odbyć szkolenie samodzielnie. Następnie jego pracodawca zgłasza się do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego z wnioskiem o wydanie świadectwa kierowcy. Potrzebuje do tego świadectwa kwalifikacji oraz kopii badań lekarskich i psychologicznych.

Jeśli pracuje już jakiś czas w Polsce, powinien pamiętać o obowiązku odnowienia uprawnień co 5 lat. Ponadto warto wymienić prawo jazdy na polskie, takie z kodem 95. W przypadku białoruskiego czy ukraińskiego prawo jazdy musi oryginały dokumentów wozić ze sobą w kabinie.

Jeżeli kierowca-obcokrajowiec zmienia pracę, nie musi oczywiście odbywać dodatkowych kursów czy szkoleń.

Sprawdź, czy wszystko masz na miejscu

Kluczową kwestią dotyczącą wyboru ośrodka szkoleniowego jest dopasowanie oferty do potrzeb i oczekiwań kierowcy. Warto sprawdzić ofertę ośrodków znajdujących się nieopodal największych miast – przykładowo OSK CLASSIC znajduje się w Radzyminie, zaledwie pół godziny drogi od Warszawy i nie ma tam długich kolejek oczekiwania na kurs czy niezbędne badania..

Wybierając ośrodek szkoleniowy, sprawdź także, czy wszystkie niezbędne badania można zrobić na miejscu i w jak najkrótszym czasie. Pamiętaj, że sam kurs trwa minimum kilka dni, jednak dodatkowo trzeba uwzględnić też czas na wykonanie przed kursem badań lekarskich i psychologicznych. W niektórych szkołach proces trwa krócej, w innych niestety się wydłuża. „Dobrze, jeśli ośrodek szkoleniowy oferuje organizację wszystkiego w jednym miejscu. Weźmy przykład naszej szkoły, OSK CLASSIC: wszystkie badania, w tym psychologiczne, jesteśmy w stanie zorganizować bardzo sprawnie, bez zbędnej straty czasu dla kierowcy” – mówi Mariusz Kaczmarski, Kierownik Ośrodka. – „Kolejny plus to dobra organizacja czasu pracy. Weźmy przykład szkolenia okresowego. Zarówno obowiązkowe 35 godzin szkolenia okresowego, jak i niezbędne badania można wykonać u nas w ciągu kilku dni, dzięki czemu cały proces szkolenia się nie przeciąga” – tłumaczy.

Sprawdź procedury bezpieczeństwa

Wybierając ośrodek szkoleniowy, upewnij się, że wypełniane są w nim niezbędne procedury bezpieczeństwa wynikające z pandemii koronawirusa. W szkoleniach w OSK ClASSIC uczestniczy ograniczona liczba osób, a na terenie całego ośrodka, również podczas badań lekarskich, obowiązuje noszenie maseczek.

Dużą część kursantów stanowią pracownicy zza naszej wschodniej granicy, z Białorusi oraz Ukrainy. Szybkie, bezproblemowe przedłużenie uprawnień, oczywiście w zgodzie z wszystkimi obowiązującymi przepisami – to kryteria, które powinny przyświecać również kierowcom-obcokrajowcom. Pięciodniowe, weekendowe szkolenie okresowe, które można odbyć sprawnie i szybko oraz brak kolejek na badania lekarskie i psychologiczne – to tylko niektóre z atutów Ośrodka Szkolenia Kierowców i Operatorów Maszyn CLASSIC.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

173161620_2808720396006399_8633036104631496503_n

Na polskiej A4 patrol kontroli transportu z Wrocławia zatrzymał ciężarówkę

Na polskiej A4 patrol kontroli transportu z Wrocławia zatrzymał ciężarówkę litewskiego przewoźnika w celu kontroli. Po rozładunku w Polsce kierowca – obywatel Białorusi – wyjechał w kierunku Niemiec. Mężczyzna pachniał wyraźnie alkoholem. Test wykazał około 0,52 ppm alkoholu w oddechu kierowcy.Pijany kierowca został zatrzymany.Przypominamy, że od 0,5 ppm w Polsce grozi odpowiedzialność karna.

2021-04-13
0

W sobotnie popołudnie kierowca ciężarówki przejechał pod prąd około 13 km

W sobotnie popołudnie kierowca ciężarówki przejechał pod prąd około 13 km.
Po zatrzymaniu się na parkingu przy autostradzie A22 Nogaredo West, na północ od Rovereto, mężczyzna przypadkowo wjechał na przeciwległy pas autostrady Brenner. Cudem uniknął wypadku.
Dojechał aż do zjazdu z autostrady Trient Süd. Tam ciężarówka została zatrzymana przez policję na parkingu awaryjnym.  http:///www.youtube.com/watch?v=5vG1vpdofnw

2021-04-12
0
171032707_2805873306291108_84577504454727023_n

5 KRAJÓW EUROPY WSCHODNIEJ ZWRÓCIŁY SIĘ DO ORGANÓW UNII EUROPEJSKIEJ Z PROŚBĄ O ODWOŁANIE WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH POWROTU CIĘŻARÓWEK DO KRAJU REZYDENTA CO 8 TYGODNI

5 KRAJÓW EUROPY WSCHODNIEJ ZWRÓCIŁY SIĘ DO ORGANÓW UNII EUROPEJSKIEJ Z PROŚBĄ O ODWOŁANIE WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH POWROTU CIĘŻARÓWEK DO KRAJU REZYDENTA CO 8 TYGODNI.Trwa walka niektórych krajów Europy Wschodniej z reformą międzynarodowego transportu drogowego, wprowadzoną przez Unię Europejską w ramach Pierwszego Pakietu Mobilności.

2021-04-10
0
170022647_2803909569820815_3503557148017869621_n

Niemiecka policja szukała kierowcy ciężarówki, a on napił się i zasnął w przyczepie auta

Niemiecka policja szukała kierowcy ciężarówki, a on napił się i zasnął w przyczepie auta.Historia na weekend, ale o trudnej codzienności. W poniedziałek 29 marca firma transportowa straciła kierowcę. Mężczyzna nie skontaktował się, samochodu nie udało się znaleźć – czas zgłosić się na policję. Wypadek?..
❓❓
Jak poinformował Logist.today w odniesieniu do portalu nordbayern.de, policja drogowa gminy Ansbach (kraj związkowy Bawaria) otrzymała powiadomienie o zniknięciu 35-letniego kierowcy ciężarówki. Według obliczeń zarządcy ciężarówka miała jechać do miasta Heilbronn (kraj związkowy Badenia-Wirtembergia), ale zniknęła. Kierowca nie skontaktował się. Wszystko mówiło o sytuacji awaryjnej.
❓ ❓
Policja zareagowała szybko i wysłała dwóch oficerów motocyklowych na poszukiwania. Patrolowcy poradzili sobie z zadaniem, znaleźli ciężarówkę w strefie rekreacyjnej Frankenhöhe-Nord, wzdłuż drogi A6.
Z kierowcą wszystko było w porządku – spał spokojnie, jak później lekarze pisali, „w stanie odurzenia alkoholowego”.Mężczyzna został obudzony i poproszony o wyjaśnienie, ale nie doszło do skutku. Kierowca nie mógł jasno wyjaśnić, co się z nim stało, ledwo trzymał się na nogach. Zamiast tego alkomat „odezwał się” – ponad 2 ppm alkoholu w wydychanym powietrzu. Policja postąpiła zgodnie z instrukcjami – zabrali klucze od auta i odjechali.

Kilka godzin później policja w Ansbach otrzymała wiadomość: na parkingu Frankenhöhe-Nord znajduje się pijany kierowca ciężarówki. Dzień dopiero się zaczął, a co jeśli usiądzie za kierownicą? Policja znowu wyjechała.To był ten sam kierowca, ale w nowym stadium odurzenia alkoholowego – alkomat pokazał ponad 3 ppm w wydychanym powietrzu.

2021-04-07
0