Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kierowca ze Wschodu szuka pracy. Od czego zacząć i jaki ośrodek szkolenia kierowców wybrać?

Classic (66)

Wymaganych przez przepisy szkoleń i badań nie należy bagatelizować, a już szczególnie – nie w dobie pandemii koronawirusa, kiedy rynek pracy kierowców staje się coraz ciaśniejszy. Mariusz Kaczmarski z Ośrodka Szkolenia Kierowców i Operatorów Maszyn CLASSIC podpowiada, czego potrzebuje kierowca ze Wschodu, aby rozpocząć pracę w Polsce oraz na co zwrócić uwagę podczas wyboru ośrodka szkoleniowego.

 

Kierowca zza naszej wschodniej granicy, któremu zależy na szybkim i sprawnym zdobyciu lub przedłużeniu zezwoleń, powinien poświęcić chwilę na przeczytanie tego artykułu. Znajdzie tu aktualne, proste porady, od czego zacząć pracę w Polsce oraz jak wybrać profesjonalny ośrodek szkoleniowy.

Czego potrzebuje kierowca ze Wschodu, aby rozpocząć pracę w Polsce?

Po pierwsze, niezbędne jest oczywiście prawo jazdy np. kategorii C lub C+E albo D lub D+E. Po drugie, potrzeba Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej. Aby je zdobyć należy odbyć szkolenie w Ośrodku Szkolenia Kierowców, np. OSK CLASSIC.

O tym, jakie szkolenie jest konieczne, decyduje data uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami danej kategorii oraz wiek kierowcy.

Pod względem daty uzyskania uprawnień do kierowania:

kurs kwalifikacji wstępnej oraz kwalifikacji wstępnej przyspieszonej przeznaczony jest dla kierowców kat. C, którzy uzyskali uprawnienia po 10 września 2009 r. oraz kierowców kat. D, którzy uzyskali uprawnienia po 10 września 2008 r.;

kurs kwalifikacji wstępnej uzupełniającej oraz kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej – dla kierowców, którzy uprawnienia kat. C uzyskali po 10 września 2009 r. i ukończyli wcześniej kwalifikację wstępną lub wstępną przyspieszoną w zakresie kat. D, D+E, D1, D1+E oraz kierowców kategorii D, którzy uprawnienia zdobyli po 10 września 2008 r. i ukończyli już kwalifikację wstępną lub kwalifikację wstępną przyspieszoną w zakresie kat. C, C+E, C1, C1+E.

Pod względem wieku kierowcy:

ukończone 18 lat:

kat. C lub C+E –  kwalifikacja wstępna/uzupełniająca,

kat. C1 lub C1+E – kwalifikacja wstępną przyśpieszona/uzupełniająca;

ukończone 21 lat:

kat. C lub C+E –  kwalifikacja wstępna przyśpieszona/ uzupełniająca,

kat. D lub D+E – kwalifikacja wstępna/ uzupełniająca,

kat. D1 lub D1+E, o ile przewóz wykonywany jest na liniach regularnych, których trasa nie przekracza 50 km – kwalifikacja wstępna przyśpieszona/ uzupełniająca;

ukończone 23 lata:

kat. D lub D+E – kwalifikacja wstępna przyśpieszona/ uzupełniająca.

Zaznaczyć należy, że samo szkolenie można odbyć przed ukończeniem wymaganego wieku, natomiast do momentu ukończenia wyżej określonych lat nie podejmiemy pracy w zawodzie kierowcy danej kategorii.

Wymienione kursy zakończone są egzaminem, tzw. testem kwalifikacyjnym, który odbywa się przed komisją egzaminacyjną powołaną przez wojewodę. Istnieje możliwość odbycia go w języku białoruskim lub ukraińskim.

Świadectwo kwalifikacji zawodowej po kursach kwalifikacyjnych wystawiane jest przez wojewodę właściwego dla miejsca odbywania szkolenia.

– Z kolei jeżeli kierowca uzyskał uprawnienia przed 10 września 2008 r. w przypadku kat. D, lub przed 10 września 2009 r. w przypadku kat. C, wystarczy tylko 35-godzinne szkolenie okresowe. Dokumenty wydawane są na okres 5 lat. Świadectwo kwalifikacji potwierdzające przedłużenie uprawnień w tym przypadku wydawane jest przez ośrodek szkoleniowy. Po pięciu latach kierowca musi ponownie odbyć szkolenie oraz niezbędne badania.

„W naszym ośrodku szkolenie okresowe trwa 5 dni po 7 godzin dziennie. Kursy zazwyczaj odbywają się w trybie weekendowym, od piątku do wtorku, kiedy kierowcy zjeżdżają do domu. Takie szkolenie trzeba odbyć na miejscu, w sali ośrodku szkolenia, inne metody prowadzenia tych szkoleń są bowiem według obowiązującego prawa niedozwolone” – opowiada Mariusz Kaczmarski, Kierownik Ośrodka Szkolenia Kierowców i Operatorów Maszyn CLASSIC.

Czas trwania kursów:

– kurs kwalifikacji wstępnej – 280 godzin,

– kurs kwalifikacji wstępnej przyspieszonej – 140 godzin,

– kurs kwalifikacji wstępnej uzupełniającej – 70 godzin,

– kurs kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej – 35 godzin

– szkolenie okresowe – 35 godzin.

Koszty szkoleń dla kierowców zawodowych:

– kurs kwalifikacji wstępnej – 3500,- PLN

– kurs kwalifikacji wstępnej przyspieszonej – 2500,- PLN

– kurs kwalifikacji wstępnej uzupełniającej  –  2000,- PLN

– kurs kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej – 900,- PLN

– szkolenie okresowe – 500,- PLN

Kierowca ze Wschodu w Polsce. Co dalej?

Jeśli kierowca dopiero co przyjechał do Polski, może odbyć szkolenie samodzielnie. Następnie jego pracodawca zgłasza się do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego z wnioskiem o wydanie świadectwa kierowcy. Potrzebuje do tego świadectwa kwalifikacji oraz kopii badań lekarskich i psychologicznych.

Jeśli pracuje już jakiś czas w Polsce, powinien pamiętać o obowiązku odnowienia uprawnień co 5 lat. Ponadto warto wymienić prawo jazdy na polskie, takie z kodem 95. W przypadku białoruskiego czy ukraińskiego prawo jazdy musi oryginały dokumentów wozić ze sobą w kabinie.

Jeżeli kierowca-obcokrajowiec zmienia pracę, nie musi oczywiście odbywać dodatkowych kursów czy szkoleń.

Sprawdź, czy wszystko masz na miejscu

Kluczową kwestią dotyczącą wyboru ośrodka szkoleniowego jest dopasowanie oferty do potrzeb i oczekiwań kierowcy. Warto sprawdzić ofertę ośrodków znajdujących się nieopodal największych miast – przykładowo OSK CLASSIC znajduje się w Radzyminie, zaledwie pół godziny drogi od Warszawy i nie ma tam długich kolejek oczekiwania na kurs czy niezbędne badania..

Wybierając ośrodek szkoleniowy, sprawdź także, czy wszystkie niezbędne badania można zrobić na miejscu i w jak najkrótszym czasie. Pamiętaj, że sam kurs trwa minimum kilka dni, jednak dodatkowo trzeba uwzględnić też czas na wykonanie przed kursem badań lekarskich i psychologicznych. W niektórych szkołach proces trwa krócej, w innych niestety się wydłuża. „Dobrze, jeśli ośrodek szkoleniowy oferuje organizację wszystkiego w jednym miejscu. Weźmy przykład naszej szkoły, OSK CLASSIC: wszystkie badania, w tym psychologiczne, jesteśmy w stanie zorganizować bardzo sprawnie, bez zbędnej straty czasu dla kierowcy” – mówi Mariusz Kaczmarski, Kierownik Ośrodka. – „Kolejny plus to dobra organizacja czasu pracy. Weźmy przykład szkolenia okresowego. Zarówno obowiązkowe 35 godzin szkolenia okresowego, jak i niezbędne badania można wykonać u nas w ciągu kilku dni, dzięki czemu cały proces szkolenia się nie przeciąga” – tłumaczy.

Sprawdź procedury bezpieczeństwa

Wybierając ośrodek szkoleniowy, upewnij się, że wypełniane są w nim niezbędne procedury bezpieczeństwa wynikające z pandemii koronawirusa. W szkoleniach w OSK ClASSIC uczestniczy ograniczona liczba osób, a na terenie całego ośrodka, również podczas badań lekarskich, obowiązuje noszenie maseczek.

Dużą część kursantów stanowią pracownicy zza naszej wschodniej granicy, z Białorusi oraz Ukrainy. Szybkie, bezproblemowe przedłużenie uprawnień, oczywiście w zgodzie z wszystkimi obowiązującymi przepisami – to kryteria, które powinny przyświecać również kierowcom-obcokrajowcom. Pięciodniowe, weekendowe szkolenie okresowe, które można odbyć sprawnie i szybko oraz brak kolejek na badania lekarskie i psychologiczne – to tylko niektóre z atutów Ośrodka Szkolenia Kierowców i Operatorów Maszyn CLASSIC.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0