Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kiedy mandat za brak opon zimowych w ciężarówce?

ograniczenia-ruchu

Zima może zaskoczyć kierowców. Podobnie mandat, np. za brak opon zimowych w ciężarówce. W wielu państwa zimowe wyposażenie jest regulowane przez prawo. Podczas planowania zagranicznej trasy upewnij się, jakie wymagania danego państwa, aby nie narazić się na wysoką grzywnę.

Niestety, przepisy dotyczące opon zimowych w Unii Europejskiej nie są jednolite, co oznacza, że niektóre z państw członkowskich jako obowiązkową traktują jazdę na oponach oznaczone M+S, inne uznają jedynie opony z symbolem alpejskim, część zaś w ogóle nie zwraca na to uwagi. To spore wyzwanie dla przewoźnika: trasy wiążą się ze szczegółowym planowaniem, nie tylko jeśli chodzi o czas pracy kierowcy, ale również uwzględnienie przepisów związanych z wyposażeniem pojazdu ciężarowego.

Należy pamiętać, że wymagania poszczególnych państw dotyczące opon zimowych mogą znacznie się od siebie różnić. W niektórych z nich, np. w Austrii, Włoszech, Niemczech i Chorwacji, w sezonie zimowym należy używać opon z oznaczeniem M+S, w innych, jak Rosja, Turcja czy Szwecja i Norwegia, w których warunki zimowe są o wiele cięższe, obowiązkowe są opony z symbolem 3PMSF, czyli tzw. symbolem alpejskim.

- M+S – Mud & Snow, śnieg i błoto; opona przeznaczona do jazdy po śniegu. Spełnia wymagania stawiane ogumieniu zimowemu,

- PMSF – 3 Peaks Mountain Snow Flake; opona przeznaczona po drogach ośnieżonych. Skuteczność hamowania potwierdzona w badaniach.

A może łańcuchy?

Zdarza się, że dany kraj ma oddzielne przepisy dotyczące łańcuchów śniegowych lub dotyczących stosowania opon z kolcami. Niektóre wymagają stosowania łańcuchów oraz dopuszczają opony z kolcami, inne uważają kolce za element powodujący niszczenie nawierzchnię dróg. Opony z kolcami s zabronione np. w Austrii (w przypadku pojazdów powyżej 3,5 tony), Belgii, Czechach itd. Warto upewnić się także, czy dane państwo nie wprowadziło wymogu posiadania łopaty do śniegu lub worka z piaskiem.

Opony zimowe w ciężarówce – u nas nieobowiązkowe

To prawda, że jeżdżenie na zimówkach nie jest w Polsce obowiązkowe dla ciężarówek, podobnie jak w paru innych europejskich krajach, jak Belgia czy Wielka Brytania. W związku z tym polscy przewoźnicy decydują się przeważnie na opony uniwersalne, całoroczne, które eksploatują również w trudnych, zimowych warunkach. Wynika to przede wszystkim z niemałych kosztów zakupu dwóch kompletów opon – taki wydatek odczuwają nawet duże firmy transportowe. Z drugiej strony w większości przypadków na zakup opon zimowych nie decydują się przewoźnicy krajowi, międzynarodowi zaś mogą być do tego zobligowani przez przepisy obowiązujące w kraju, przez który przejeżdżają bądź na terenie którego realizują operacje transportowe.

Czy warto jeździć na zimówkach

… jeśli nie wymagają tego przepisy? Oczywiście ekonomiczny bilans zysków i strat to bardzo istotny argument, jednak kluczowe jest bezpieczeństwo na drodze. Wymiana opon na zimowe nawet jeśli nie jest to obowiązkowe to dobry pomysł, szczególnie w regionie, w którym warunki zimowe mocno dają się we znaki kierowcom.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

157150393_2780949995450106_1029841656146284319_n

Funkcjonariusze policji Newark (Anglia) zatrzymali ciężarówkę.

 Funkcjonariusze policji Newark (Anglia) zatrzymali ciężarówkę, która mogłaby pomieścić tysiące litrów skradzionego oleju napędowego.

Za plandeką tej ciężarówki ukryte były kontenery zdolne pomieścić 12 000 litrów oleju napędowego.
Był tam też ukryty sprzęt służący do pompowania i kradzieży oleju napędowego z ciężarówek zaparkowanych na noc.

Po kontroli, a następnie przeszukaniu aresztowano dwie osoby za różne przestępstwa, w tym za posiadanie noża.

2021-03-04
0
Classic (66)

Kierowca ze Wschodu szuka pracy. Od czego zacząć i jaki ośrodek szkolenia kierowców wybrać?

Wymaganych przez przepisy szkoleń i badań nie należy bagatelizować, a już szczególnie – nie w dobie pandemii koronawirusa, kiedy rynek pracy kierowców staje się coraz ciaśniejszy. Mariusz Kaczmarski z Ośrodka Szkolenia Kierowców i Operatorów Maszyn CLASSIC podpowiada, czego potrzebuje kierowca ze Wschodu, aby rozpocząć pracę w Polsce oraz na co zwrócić uwagę podczas wyboru ośrodka szkoleniowego.

2021-03-01
0
kontrole-drogowe-francja

Użyczenie licencji transportowej – czy to się opłaca?

Licencja transportowa to jeden z dokumentów, które koniecznie musi posiadać przedsiębiorstwo, aby legalnie realizować przewozy. Czy można skrócić sobie drogę, zrezygnować z mnóstwa formalności i wymagań i po prostu pożyczyć licencję transportową od znajomej firmy? Czy przedsiębiorca może użyczyć innemu licencję za opłatą? Użyczenie licencji transportowej – sprawdź, co mówią na ten temat przepisy.

2020-11-27
0