Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kiedy mandat za brak opon zimowych w ciężarówce?

ograniczenia-ruchu

Zima może zaskoczyć kierowców. Podobnie mandat, np. za brak opon zimowych w ciężarówce. W wielu państwa zimowe wyposażenie jest regulowane przez prawo. Podczas planowania zagranicznej trasy upewnij się, jakie wymagania danego państwa, aby nie narazić się na wysoką grzywnę.

Niestety, przepisy dotyczące opon zimowych w Unii Europejskiej nie są jednolite, co oznacza, że niektóre z państw członkowskich jako obowiązkową traktują jazdę na oponach oznaczone M+S, inne uznają jedynie opony z symbolem alpejskim, część zaś w ogóle nie zwraca na to uwagi. To spore wyzwanie dla przewoźnika: trasy wiążą się ze szczegółowym planowaniem, nie tylko jeśli chodzi o czas pracy kierowcy, ale również uwzględnienie przepisów związanych z wyposażeniem pojazdu ciężarowego.

Należy pamiętać, że wymagania poszczególnych państw dotyczące opon zimowych mogą znacznie się od siebie różnić. W niektórych z nich, np. w Austrii, Włoszech, Niemczech i Chorwacji, w sezonie zimowym należy używać opon z oznaczeniem M+S, w innych, jak Rosja, Turcja czy Szwecja i Norwegia, w których warunki zimowe są o wiele cięższe, obowiązkowe są opony z symbolem 3PMSF, czyli tzw. symbolem alpejskim.

- M+S – Mud & Snow, śnieg i błoto; opona przeznaczona do jazdy po śniegu. Spełnia wymagania stawiane ogumieniu zimowemu,

- PMSF – 3 Peaks Mountain Snow Flake; opona przeznaczona po drogach ośnieżonych. Skuteczność hamowania potwierdzona w badaniach.

A może łańcuchy?

Zdarza się, że dany kraj ma oddzielne przepisy dotyczące łańcuchów śniegowych lub dotyczących stosowania opon z kolcami. Niektóre wymagają stosowania łańcuchów oraz dopuszczają opony z kolcami, inne uważają kolce za element powodujący niszczenie nawierzchnię dróg. Opony z kolcami s zabronione np. w Austrii (w przypadku pojazdów powyżej 3,5 tony), Belgii, Czechach itd. Warto upewnić się także, czy dane państwo nie wprowadziło wymogu posiadania łopaty do śniegu lub worka z piaskiem.

Opony zimowe w ciężarówce – u nas nieobowiązkowe

To prawda, że jeżdżenie na zimówkach nie jest w Polsce obowiązkowe dla ciężarówek, podobnie jak w paru innych europejskich krajach, jak Belgia czy Wielka Brytania. W związku z tym polscy przewoźnicy decydują się przeważnie na opony uniwersalne, całoroczne, które eksploatują również w trudnych, zimowych warunkach. Wynika to przede wszystkim z niemałych kosztów zakupu dwóch kompletów opon – taki wydatek odczuwają nawet duże firmy transportowe. Z drugiej strony w większości przypadków na zakup opon zimowych nie decydują się przewoźnicy krajowi, międzynarodowi zaś mogą być do tego zobligowani przez przepisy obowiązujące w kraju, przez który przejeżdżają bądź na terenie którego realizują operacje transportowe.

Czy warto jeździć na zimówkach

… jeśli nie wymagają tego przepisy? Oczywiście ekonomiczny bilans zysków i strat to bardzo istotny argument, jednak kluczowe jest bezpieczeństwo na drodze. Wymiana opon na zimowe nawet jeśli nie jest to obowiązkowe to dobry pomysł, szczególnie w regionie, w którym warunki zimowe mocno dają się we znaki kierowcom.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
220300993_2878300922381679_1943562348840315047_n

UE zaostrza politykę emisyjną

UE zaostrza politykę emisyjną14 lipca Komisja Europejska przyjęła pakiet propozycji pod nazwą Fit for 55 w celu dostosowania unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do redukcji emisji CO2 o co najmniej 55% do 2030 r. (w porównaniu z 1990 r.).Trzej wiodący producenci samochodów ciężarowych, Daimler Truck, Traton Group i Volvo Group, podpisali niewiążącą umowę, która ustanowi sieć ogólnodostępnych, wysokowydajnych stacji ładowania pojazdów ciężkich w całej Europie.

2021-07-23
0
198475766_2849985951879843_7181789932523661835_n

FRANCJA. NOWE WARUNKI PRZYJAZDU

8 i 9 czerwca 2021 r. zostały opublikowane dwa dekrety wprowadzające nowe przepisy zdrowotne obowiązujące we Francji, które wejdą w życie 9 czerwca.W przypadku transportu drogowego, lokale gastronomiczne będą otwarte dla zawodowych kierowców transportu drogowego też w godzinach policyjnych (od 23:00 do 6:00).Wymagania dla pojazdów wjeżdżających do Francji: Transport drogowy przyjeżdżający ze strefy zielonej:Nie ma obowiązku badania ani kwarantanny, ale konieczne jest potwierdzenie, że jesteś zdrowy i nie miałeś kontaktu z pacjentami; Pojazdy przybywające z pomarańczowej strefy:Obowiązek badania (z wyłączeniem UK), obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, brak obowiązku pozostania przewoźników z Wielkiej Brytanii w kwarantannie, co musi być potwierdzone w wytycznych na granicach zewnętrznych (inne kraje) Transport drogowy przybywający ze strefy czerwonej:Obowiązek robienia testów, obowiązek wypełnienia deklaracji o ewentualnych objawach lub kontaktach, obowiązek pozostania w kwarantannie (klauzula do potwierdzenia w wytycznych granic zewnętrznych, które są aktualnie aktualizowane dla innych krajów) W przypadku przejazdu na Korsykę nie są wymagane żadne testy. W przypadku naziemnego transportu pasażerskiego firmy transportowe nie muszą sprawdzać dokumentów potwierdzających posiadanych przez pasażerów przed wejściem na pokład. Dekret ogranicza ten obowiązek do transportu morskiego i lotniczego.

2021-06-13
0
185183561_2828910677320704_9173655083377867007_n

Drogi wybrane przez nawigatora

Drogi wybrane przez nawigatora

Czasami, ale to się zdarza – nawigator nie prowadzi, a zmyla – i wtedy trafiasz całkowicie w niewłaściwe miejsce.

Kierowcy żartują: “Lenka zawiodła”, wspominając kobiecy głos, który jest w nawigacji.

2021-05-13
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0