Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kiedy mandat za brak opon zimowych w ciężarówce?

ograniczenia-ruchu

Zima może zaskoczyć kierowców. Podobnie mandat, np. za brak opon zimowych w ciężarówce. W wielu państwa zimowe wyposażenie jest regulowane przez prawo. Podczas planowania zagranicznej trasy upewnij się, jakie wymagania danego państwa, aby nie narazić się na wysoką grzywnę.

Niestety, przepisy dotyczące opon zimowych w Unii Europejskiej nie są jednolite, co oznacza, że niektóre z państw członkowskich jako obowiązkową traktują jazdę na oponach oznaczone M+S, inne uznają jedynie opony z symbolem alpejskim, część zaś w ogóle nie zwraca na to uwagi. To spore wyzwanie dla przewoźnika: trasy wiążą się ze szczegółowym planowaniem, nie tylko jeśli chodzi o czas pracy kierowcy, ale również uwzględnienie przepisów związanych z wyposażeniem pojazdu ciężarowego.

Należy pamiętać, że wymagania poszczególnych państw dotyczące opon zimowych mogą znacznie się od siebie różnić. W niektórych z nich, np. w Austrii, Włoszech, Niemczech i Chorwacji, w sezonie zimowym należy używać opon z oznaczeniem M+S, w innych, jak Rosja, Turcja czy Szwecja i Norwegia, w których warunki zimowe są o wiele cięższe, obowiązkowe są opony z symbolem 3PMSF, czyli tzw. symbolem alpejskim.

- M+S – Mud & Snow, śnieg i błoto; opona przeznaczona do jazdy po śniegu. Spełnia wymagania stawiane ogumieniu zimowemu,

- PMSF – 3 Peaks Mountain Snow Flake; opona przeznaczona po drogach ośnieżonych. Skuteczność hamowania potwierdzona w badaniach.

A może łańcuchy?

Zdarza się, że dany kraj ma oddzielne przepisy dotyczące łańcuchów śniegowych lub dotyczących stosowania opon z kolcami. Niektóre wymagają stosowania łańcuchów oraz dopuszczają opony z kolcami, inne uważają kolce za element powodujący niszczenie nawierzchnię dróg. Opony z kolcami s zabronione np. w Austrii (w przypadku pojazdów powyżej 3,5 tony), Belgii, Czechach itd. Warto upewnić się także, czy dane państwo nie wprowadziło wymogu posiadania łopaty do śniegu lub worka z piaskiem.

Opony zimowe w ciężarówce – u nas nieobowiązkowe

To prawda, że jeżdżenie na zimówkach nie jest w Polsce obowiązkowe dla ciężarówek, podobnie jak w paru innych europejskich krajach, jak Belgia czy Wielka Brytania. W związku z tym polscy przewoźnicy decydują się przeważnie na opony uniwersalne, całoroczne, które eksploatują również w trudnych, zimowych warunkach. Wynika to przede wszystkim z niemałych kosztów zakupu dwóch kompletów opon – taki wydatek odczuwają nawet duże firmy transportowe. Z drugiej strony w większości przypadków na zakup opon zimowych nie decydują się przewoźnicy krajowi, międzynarodowi zaś mogą być do tego zobligowani przez przepisy obowiązujące w kraju, przez który przejeżdżają bądź na terenie którego realizują operacje transportowe.

Czy warto jeździć na zimówkach

… jeśli nie wymagają tego przepisy? Oczywiście ekonomiczny bilans zysków i strat to bardzo istotny argument, jednak kluczowe jest bezpieczeństwo na drodze. Wymiana opon na zimowe nawet jeśli nie jest to obowiązkowe to dobry pomysł, szczególnie w regionie, w którym warunki zimowe mocno dają się we znaki kierowcom.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

kontrole-drogowe-francja

Użyczenie licencji transportowej – czy to się opłaca?

Licencja transportowa to jeden z dokumentów, które koniecznie musi posiadać przedsiębiorstwo, aby legalnie realizować przewozy. Czy można skrócić sobie drogę, zrezygnować z mnóstwa formalności i wymagań i po prostu pożyczyć licencję transportową od znajomej firmy? Czy przedsiębiorca może użyczyć innemu licencję za opłatą? Użyczenie licencji transportowej – sprawdź, co mówią na ten temat przepisy.

2020-11-27
0
IMG_20201124_102853

Wyjął bezpiecznik odpowiedzialny za pracę drogomierza i tachografu

Kierowca, a zarazem właściciel firmy transportowej, chcąc uniknąć obowiązku rejestrowania swojego czasu pracy, wyjął bezpiecznik odpowiedzialny za pracę drogomierza i tachografu. Przedsiębiorcę zatrzymali do kontroli łódzcy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

2020-11-26
0
IVECO S-WAY NP (1)

Nowe funkcje poprawiające bezpieczeństwo od IVECO

IVECO poszerza portfolio cyfrowych usług IVECO ON o pakiet Safe Driving, czyli zestaw funkcji służących poprawie bezpieczeństwa jazdy. Pokładowy system mierzy szereg kluczowych wskaźników (KPI) i generuje regularne raporty, dzięki którym kierowcy mogą doskonalić bezpieczny styl jazdy, a menedżerowie floty mogą promować wśród załogi kulturę bezpiecznej jazdy.

2020-11-26
0
Magnes_Radom_20.11.2020_Nr1

Kierowca-przewoźnik z magnesem

Kierowca i zarazem przedsiębiorca rejestrował rzekomy odpoczynek podczas jazdy. Ciężarówkę z magnesem przyłożonym do impulsatora skrzyni biegów zatrzymał do rutynowej kontroli patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. Wobec przewoźnika toczy się postępowanie administracyjne. O podejrzeniu popełnienia przestępstwa powiadomiona zostanie prokuratura.

2020-11-25
0
koszt-kilometra

3 zmiany, jakie warto wdrożyć w firmie transportowej przed końcem roku

Przełom roku to zawsze czas podsumowań oraz planów na kolejny okres. W firmie transportowej jest to czas weryfikacji dokumentów z podróży służbowych (uzupełnianie zaległych rozliczeń), weryfikacja ryczałtów za nadgodziny i pracę w nocy oraz dyżury. Wszyscy chcemy wejść w nowy rok bez zaległości – czy to się uda? Przeczytaj o 3 najważniejszych zmianach na 2021, a dodatkowo weź udział w darmowym szkoleniu.

2020-11-25
0